Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ATI Flashing Tool


Penna_ha

Rekommendera Poster

Jag har inget intresse av att flasha graffe-kort, men jag måste säga att Penna_ha gör ett kanonjobb.

Starkt jobbat! Hoppas någon får upp ögonen för dig och erbjuder dig pengar, det är du värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
ATI Flashing Tool 1.2 Released

 

 

NEW FEATURES:

 

 

Added ROMs for new cards:

 

4890:

HIS

Powercolor without cover

Powercolor with cover

Sapphire New Edition

Sapphire Vapor-X

 

4870:

XFX ZDFC

Sapphire 512 MB

 

 

Complete with the original roms and pictures of card.

The rom package is now separate from the tool.

 

 

 

 

 

Custom Natits

Since Natit is based on rom image data, it's not compatible with all cards.

This was something that many problem have had problems with, after installing Natit

they would just get a black screen.

 

So I took time to rewrite Natit with rom images of ALL the roms in the Rom package.

When you install Natit now, you will be able to choose your card, and then a

custom Natit is automatically installed for you.

 

 

Safer Flashing

Flashing is now a bit safer (less chance of failure)

I have not heard yet of a flash failure but I made this change anyway.

 

 

Built-in Software Update

Searching the forum for new versions of the tool, or more importantly, QE_CI updates,

was a tedious thing and not really something I liked.

So I went all the way and built in the Sparkle framework into the app.

 

sparkle.png

 

Getting the QE_CI patch has never been so easy.

Updates are done automatically, or manually from the button under QE_CI

or from the toolbar dropdown ATI Flashing Tool-->Check for updates...

Updating will also download new custom injectors if available.

 

updatescreen.png

 

I'm publishing updates with the app Feeder, which was payed for with your donations.

 

 

 

Small changes

The About section is redesigned a bit

Some new icons here and there

Card Table

 

DOWNLOAD LINK:

 

http://groths.se/atiflashingtool/atiflashingtool.zip

 

Du är bäst på detta. Om man köper 4870 och lyckas överklocka det till 4890's hastighet, blir det lika snabbt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Kärnan i 4890 är fysiskt bättre, och du kan inte överklocka ett 4870 till samma prestanda (eller ens till samma klock tror jag)

 

 

07.jpg

 

 

 

 

 

Tack för alla kommentare. Kommer inte ha så mycket tid över att jobba vidare med ATI Flashing Tool under julen, har kört igång ett annat projekt. Men det finns inga akuta buggar att fixa ändå.

 

Kommer dock som alltid att besvara frågor och hjälpa på forumen.

 

 

 

Projektet: vattenkyld i7 hackintosh

 

 

 

7.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Nej. Kärnan i 4890 är fysiskt bättre, och du kan inte överklocka ett 4870 till samma prestanda (eller ens till samma klock tror jag)

 

 

07.jpg

 

 

 

 

 

Tack för alla kommentare. Kommer inte ha så mycket tid över att jobba vidare med ATI Flashing Tool under julen, har kört igång ett annat projekt. Men det finns inga akuta buggar att fixa ändå.

 

Kommer dock som alltid att besvara frågor och hjälpa på forumen.

 

 

 

Projektet: vattenkyld i7 hackintosh

 

 

 

7.JPG

Skulle di inte köpa en Mac Pro då? Vad är det för fel på den du har? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett resale value på min MP 2.6GHz xeon är ungefär 10 000:-.

 

För det får jag en i7 överklockad till 4GHz. Samt en mer framtidssäker dator (kan köra in gulftown etc)

Får även vattenkylning, crossfire, mer hddslots

och det är jävligt kul att bygga :skondans:

 

allt detta för 0kr mellanskillnad alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Ja. men kan du inte vänta i nya Mac Pro i januari? Den lär väl ändå krossa den lilla i7an rätt rejält... 2xi9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer troligtvis senare än så, Gulftown är satt till Q2.

 

Sedan finns det i princip inget program som kan utnyttja mer än 4 kärnor.

I singlethreadapps kommer min överklockning krossa en i9 Mac Pro anyday.

 

Med samma mängd ram lär kostnaden för en sådan maskin hamna på 30 000kr. Jämfört med 10 000 för min i7.

För de 20 000 kr i mellanskillnad, får jag, vadå? Jo, 4 kärnor extra kraft som inget program kan utnyttja, en dator som knappt går att uppgradera, går varmare och drar mer ström.

 

Hur som helst är i9 socket 1336, så jag kan byta ut min i7 till en kostnad av mellanskillnaden + kanske, vadå, 1000kr som min i7 har sjunkit i värde.

 

Skulle alltså bara behöva byta processorn för att få i9. Hade jag en Mac Pro 2009 hade jag fått byta hela maskinen.

Xeon Gulftown är inte kompatibel med Mac Pro 2009, även fast det är samma sockets.

 

Mac Pro är helt enkelt inte värt i längden. Vill man uppgradera arkitektur i en specialbyggd dator, räcker byte av mobo, cpu och ram. Vill du det i en Mac, får du byta allt dvs sälja den gamla datorn. Man förlorar massor av pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Kärnan i 4890 är fysiskt bättre, och du kan inte överklocka ett 4870 till samma prestanda (eller ens till samma klock tror jag)

 

 

07.jpg

 

 

 

 

 

Tack för alla kommentare. Kommer inte ha så mycket tid över att jobba vidare med ATI Flashing Tool under julen, har kört igång ett annat projekt. Men det finns inga akuta buggar att fixa ändå.

 

Kommer dock som alltid att besvara frågor och hjälpa på forumen.

 

 

 

Projektet: vattenkyld i7 hackintosh

 

 

 

7.JPG

 

 

Sjysst chassi :-)

 

Corsair obsidian eller vad det heter?

 

Tänkt tjacka ett sånt till min Phenom II X4 burk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fractal Design R2.

 

800D är rätt onödigt om man inte ska köra enthusiastvattenkylning.

 

Den mäter 609 x 229 x 609mm mot Mac Pro's 511 x 206 x 475 mm...

 

521x207x440mm ligger R2 på. Billig också, 699kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Mac Pro är helt enkelt inte värt i längden. Vill man uppgradera arkitektur i en specialbyggd dator, räcker byte av mobo, cpu och ram. Vill du det i en Mac, får du byta allt dvs sälja den gamla datorn. Man förlorar massor av pengar.

 

Den är ju duktigt prissatt också :( Apple måste prissänka när nästa modell kommer. En långt ifrån prisvärd dator idag... Fortfarande bra dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är galet dyr, men man får otroligt mycket för pengarna om man är en kund som behöver kraften och stabiliteten. För en speldator är den otroligt overkill och du kommer förmodligen mycket billigare undan med en hackintosh och får jämförbar "nu-prestanda" men jag vette 17 om jag skulle lita på att den datorn står och tuggar Pythonsimuleringar med OpenCL/GCD i 24/7 lika länge som en mac pro. 2008 års version av Mac Pron är däremot otroligt prisvärd, där har de nästan skänkt bort Xeon-processorerna så kommer man över en sådan kan man skatta sig lycklig ;D

 

Jag tror att nästa version av mac pro kommer at ligga i samma prisklass men då med ett prestandalyft som motsvaras av det mellan 2007 och 2008 års mac pro vilket gör den prisvärd i alla ögon som använder den.

 

Jag är verkligen jättenöjd med min Mac Pro 3.1 och nu efter nästan 2 år så känns den fortfarande som en riktigt bra och ny dator och den har ju alltid fungerat bra oavsett vad jag har sagt åt den att göra.

 

Sen värderar jag tid väldigt högt, och att bygga datorer är inte något av mina intressen så en hackintosh är otroligt icke-prisvärd för mig, men jag kan förstå att andra gillar att bygga och mecka med sånt så då är det ju kul ;D En hobby kan man inte prissätta.

 

(till topic, tack Penna för detta otroligt smidiga verktyg. Ska testa det ikväll då jag fick mina kablar från Grafit idag!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafit, vilken stad? :donjuan:

 

Xeon och ECC är självklart högt värderade för stabilitet och för en dator som jag tjänade min lön på skulle jag gärna köra dessa. Nu gör jag inte det, men vem vet, kanske nästa dator jag köper blir en Mac Pro. Beror helt på hur min upplevelse blir med Hackintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen nordligaste Grafit, i Luleå :D

 

Jo det är verkligen helt beroende på vad man använder datorn till. På jobbet har vi ett par xeon linux-servrar som står och jobbar med ca en snittlast på 100%, då är all downtime otroligt dyr så ett par tusen extra på processorerna gör inte så stor skillnad i pris men betyder otroligt mycket för vår throughput. Nu försöker jag visa att vinsten med OpenCL borde rättfärdiga lite grafikkortsinköp (helst då ett par mac pro hihi) men jag får inte nog med access till maskinerna för att installera allt som behövs.

 

Har ett strömkabelsproblem, men jag tror jag tar det i den andra tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha jag tyckte det var typ där vid Max du cyklade förbi på bilden av dig, roligt att jag av ngn anledning trodde det var i sthlm ;D

 

Jo, jag jobbar på Ericsson research. Har kämpat hårt för macar på jobbet länge nu (eller länge.. två år ;D ) men det är lite uppförsbacke. Vi har en stor-deal med HP som sköter typ allt med datorer åt oss, vilket suger.. Stort företag -- hårda policies. Men kan jag visa stora förbättringar med OpenCL, små kodändringar som krävs och gärna att openCL funkar bättre på macarna för att det är inbyggt i OS:et, då borde de banne mig släppa in ett par fina maskiner :D men man vet ju aldrig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, särskilt många macar hittar man inte i våran lilla by :glare:

 

det jag tror OSX behöver i form av OpenCL-kraft är en liten knuff på drivrutinerna. just nu är ATI-korten sämst i OpenCL.

det är högst troligt att vi ser 5800-kort komma med den nya generationen MacPro's i slutet på Q1, då kan man alltid hoppas på optimerade drivrutiner osx nu när SL varit ute ett tag. självklart kommer jag då fortsätta jobba med sätt att konvertera PC-korten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Utvecklingen går framåt och nu har jag även gjort ett GUI till en Nvidia Flasher, världens första för Intel OSX.

 

Den kan även spara ROMen från ditt grafikkort (Nvidia). Just nu sparas den på din bootdisk.

 

Det är bara en beta och flashdelen är inte testad.

 

 

http://groths.se/Nvidia.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

(lite OT, men du skrev precis om det). Har gjort färdigt lite OpenCL-stuff till jobbet och vilken skillnad det är på Nvidia och Ati:s drivare! På de benchmark-scripts som kommer med pyOpenCL-paketet så presterar 4890 och 8800GT typ lika, ofta är 8800 snabbare!!! Sjukt synd. Man blir nästan sugen på att köpa en GTX285 :D (ja, det är för dyrt)

 

Det märks att Nvidia har utnyttjat sitt cuda-kunnande för att göra OpenCL-drivarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

För övrigt har jag testat lite av Fallen Earth-betan till Mac på setup:en ovan och får en del otrevliga grafikbuggar på 4890:t. Många modeller laddas rätt men objekt man kan använda och bakgrunden renderas inte alls. Blir lite problem då :D

 

Det funkar om jag kör det på skärmen med 8800GT. Vet inte om det beror på grafikkortsdrivarna eller om det är betan som är lite knasig på ATI-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...