Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini och HDMI 1.2


Hassekung

Rekommendera Poster

För att Mac mini (juni 2009) ska fungera via minidvi-hdmi på ett bra sätt krävs det att tv:ns hdmi är 1.3. Annars är risken stor att bilden inte passar i rutan. Men låt säga att man köper en reciever för hemmabiobruk med hdmi 1.3 ingång/utgång, vad händer då? Bör bilden ordna upp sig då eller blir det samma sak? Just nu kör jag med minidvi-vga. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Mac mini (juni 2009) ska fungera via minidvi-hdmi på ett bra sätt krävs det att tv:ns hdmi är 1.3. Annars är risken stor att bilden inte passar i rutan. Men låt säga att man köper en reciever för hemmabiobruk med hdmi 1.3 ingång/utgång, vad händer då? Bör bilden ordna upp sig då eller blir det samma sak? Just nu kör jag med minidvi-vga. :fundersam:

Receivern gör ingen signalomvandling. Den fungerar (i princip) bara som en omkopplare.

 

Så har du problem utan receivern så löser inte inkopplingen av receivern några som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack! Man kan ju alltid fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hdmi-versioner har väldigt lite eller inget med sakproblemen att göra såvida inte tillverkaren är specifik med vad i 1.3-specifikationen som är kravet för att prylen ska fungera korrekt.

 

Receivers förmåga att växla bilden skiljer sig ganska ordentligt åt och en del påverkar signalen och andra inte. Så det är att pröva sig fram som gäller och vara beredd på att man kan behöva koppla bilden direkt dator-teve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen från början var ju att jag ville köra minin via hdmi till tiv:n. Men nu hopar sig problemen när jag köper recievern för musik och film. TV:n är från 2007 med bara en hdmi-ingång, vilket gör alternativen ganska få. När jag kopplade via minidvi-hdmi första gången blev bilden lite för stor. Alltså menyraden och docken hamnade aningen utanför bild. Vi pratar centimetrar. Men man vill ju ändå se hela bilden eller? När jag gick över till minidvi-vga och växlade över till pc-ingången på tv:n passade bilden perfekt. Men det gör ju inte liksom tv:n rättvisa, det är det som är problemet, eller rättare sagt vetskapen om att inte kunna se högupplöst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen från början var ju att jag ville köra minin via hdmi till tiv:n. Men nu hopar sig problemen när jag köper recievern för musik och film. TV:n är från 2007 med bara en hdmi-ingång, vilket gör alternativen ganska få. När jag kopplade via minidvi-hdmi första gången blev bilden lite för stor. Alltså menyraden och docken hamnade aningen utanför bild. Vi pratar centimetrar. Men man vill ju ändå se hela bilden eller? När jag gick över till minidvi-vga och växlade över till pc-ingången på tv:n passade bilden perfekt. Men det gör ju inte liksom tv:n rättvisa, det är det som är problemet, eller rättare sagt vetskapen om att inte kunna se högupplöst!

 

Jag har samma problem på min TV av märket Samsung. Datorns skrivbord blir lite för stort precis som du beskriver. Om det inte har med HDMI-standarder att göra finns det då någon inställning i datorn eller TVn som kan lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem på min TV av märket Samsung. Datorns skrivbord blir lite för stort precis som du beskriver. Om det inte har med HDMI-standarder att göra finns det då någon inställning i datorn eller TVn som kan lösa problemet?

Det är Teven i så fall. Att skrivbordet blir för stort beror på överskanning, en rest från Teves barndom. Finns det ingen inställning på Teven att stänga av detta så är det kört. Det brukar kallas "PC-läge" eller liknande. På en nyare Teve är det mer sannolikt att det finns ett sådant läge än med en litet äldre Teve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är det definitivt en begränsning i tv:n. S.k overscan som Telly82 påpekade. Det enda man kan göra är att testa innan man köper tv. Men med alla "standarder" så är det väl något annat som inte fungerar om man nu skulle byta till en nyare tv. Ser förresten fortfarande monitirer som manrknadsförs med "Full-HD" och "1080p" och läser man vidare ser man sedan att det bara finns anslutning via vga?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Teven i så fall. Att skrivbordet blir för stort beror på överskanning, en rest från Teves barndom. Finns det ingen inställning på Teven att stänga av detta så är det kört. Det brukar kallas "PC-läge" eller liknande. På en nyare Teve är det mer sannolikt att det finns ett sådant läge än med en litet äldre Teve.

 

Tack för svaret. Skall kolla efter det. Det TV:n är ett år gammal ung, en LCD. Borde kunna finnas lite inställningar för detta kan man tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Samsungs lite modernare apparater har ett läge utan overscan via reglaget där du växlar 16:9 och 4:3-läge. Det kräver rätt sorts bildsignal, exempelvis 720p, 1080i/p eller liknande datorupplösning för att dyka upp bland alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är det definitivt en begränsning i tv:n. S.k overscan som Telly82 påpekade. Det enda man kan göra är att testa innan man köper tv. Men med alla "standarder" så är det väl något annat som inte fungerar om man nu skulle byta till en nyare tv. Ser förresten fortfarande monitirer som manrknadsförs med "Full-HD" och "1080p" och läser man vidare ser man sedan att det bara finns anslutning via vga?!

 

Ja och? VGA klarar betydligt högre upplösningar än FullHD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och? VGA klarar betydligt högre upplösningar än FullHD.

 

 

Jo, helt sant. Men den klarar inte den digitala signalen. Lite falsk marknadsföring tycker jag. Men vill du märka ord så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ja och? VGA klarar betydligt högre upplösningar än FullHD.

Det flesta teveapparater tar inte emot 1920x1080 över vga. Och de som gör det, till exempel LG, Samsung och en del noname/OEM-varianter, lyckas sällan synka perfekt på 1920x1080. Det blir alltid störningar och små fasfel. Inget som nödvändigtvis syns från soffan men som lätt kan påvisas med testbilder.

 

Men den klarar inte den digitala signalen. Lite falsk marknadsföring tycker jag.

Vga/rgbhv är per definition en analog signal så någon "falsk marknadsföring" är det knappast.

 

Det handlar om olika tekniska lösningar för bildöverföring men framtagna för olika sammanhang och sprungna ur olika tidsperioder. Man väljer kort och gott det som fungerar bäst för situationen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng var att folk verkar tro att VGA inte klarar av samma upplösningar som HDMI och DVI och det gör det visst.

Att sen man inte valt att stödja det på tvapparater och dvd/BD spelare har helt enkelt att göra med att de inte kan kopieringsskydda en analog signal på samma sätt. Tex så finns det inga BD/DVDspelare som kan skicka ut 1080p med komponent. Komponent klarar 1080p utan problem men eftersom det är en analog signal så får de inte använda komponent pga kopieringsrisken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Min poäng var att folk verkar tro att VGA inte klarar av samma upplösningar som HDMI och DVI och det gör det visst.

Att sen man inte valt att stödja det på tvapparater och dvd/BD spelare har helt enkelt att göra med att de inte kan kopieringsskydda en analog signal på samma sätt. Tex så finns det inga BD/DVDspelare som kan skicka ut 1080p med komponent. Komponent klarar 1080p utan problem men eftersom det är en analog signal så får de inte använda komponent pga kopieringsrisken. ;)

Jag håller med om att det finns en del förvirring (minst sagt :) ) kring vad som är möjligt eller inte. Men det förvirringen gäller även dem som har koll på teorierna och kan förstå teknikartiklarna på wikipedia. Teori och praktik skiljer sig åt.

 

Att 1080p över analog ypbpr eller rgbhv är borta från majoriteten dvd-spelare och så gott som alla Blu-ray-spelare har med kopieringsskydd och licenser att göra, men inte enbart. De finns de apparater, särskilt mediaspelare (med och utan skivenhet) från Kina och Taiwan, som kan trycka ut de signalerna analogt. Fast jag har aldrig sett att någon av dem gett samma kvalitet som 1080p via hdmi vilket lätt kan verifieras med exempelvis en multiburst eller liknande testmönster. Upplösningen är i praktiken lägre än 1080p och dras med andra problem som att luma och chroma inte överlappar.

 

Orsaken till att man väljer bort 1080p över analoga ingångar på en teve har dels med detta att göra. Inga "seriösa" bildkällor kör 1080p analogt. Det är ganska talande att få japanska tillverkare av teveapparater har möjligheten, medan det är vanligt på Kina, Taiwan- och Koreabyggen.

 

Dels beror avsaknaden av 1080p analogt på att det inte finns någon erkänd teknisk standard (SMPTE, ITU etc.) för den upplösningen i just analog form. De standarder som finns för 1080p är för digital form som exempelvis HD-SDI och senare för hdmi, till exempel HD-Ready 1080p.

 

Här väger tillverkare också in kvalitetsaspekten, det är dyrare att få analog 1080p att fungera med samma kvalitet som 1080p över hdmi. Sitter man då och ska tillverka apparater som ska konkurrera på en stenhårt prispressad marknad skapar man sin vinstmarginal på att skära bort de funktioner som anses ha minst efterfrågan.

 

Teorin: VGA/rgbhv och analog komponent som gränssnitt kan mycket väl köra 1080p eller högre. Detta kan vem som helst läsa om på internet.

 

Praktik: Kopieringsskydd, kvalitetskrav, nischat behov och kostnadsskäl gör att analog 1080p inte prioriteras eller inte används alls. När det fungerar är det sällsynt att både sändare eller mottagare är kapabla till att fullt hantera den upplösningen.

 

Nu vet jag följdfrågan och den är "Men varför fungerar då 1920x1080/VGA på min dator och datorskärm?". Enkelt: Därför att det prioriteras. Därför att det är ett måste. Att sälja en 1920x1080-datorskärm eller grafikkort som inte klarar den upplösning via vga-anslutning är ingen vidare affärsidé.

 

Teori och praktik skiljer sig åt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag bumpar den här tråden.

 

Jag har kopplat en sprillans ny Mac Mini via HDMI till en reciever (Länk: Yamaha RX-V667). Men trots omstarter och diverse ändringar av Minins video-ut så händer inget. TV:n visar felmeddelande om att det inte finns någon källa att visa. Recievern visade också ett felmeddelande i stil med "no decoder" eller liknande.

 

Jag har lusläst vilka format Minin skickar ut, både ljud och bild, och vad jag kan förstå så är det format som recievern inte har några problem med.

 

Kopplar jag Minin direkt till TV:n så funkar ljud och bild perfekt. Jag har också prövat att byta kablar.

 

Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din förstärkare är problemet. Läs manualen till den. Verkar som att du inte har rätt HDMI-IN kopplad till rätt kanal på din förstärkare.

Sen måste du såklart skicka rätt upplösning också som tvn klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din förstärkare är problemet. Läs manualen till den. Verkar som att du inte har rätt HDMI-IN kopplad till rätt kanal på din förstärkare.

Sen måste du såklart skicka rätt upplösning också som tvn klarar av.

Tack för tipset.

 

Men jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Jag har typ sex ingångar att välja på och samma problem dyker upp oavsett vart jag sätter in HDMI-kabeln från Minin.

 

Enligt Yamaha klarar förstärkaren följande format:

"480i/60 Hz, 576i/50 Hz, 480p/60 Hz, 576p/50 Hz, 720p/60 Hz, 50 Hz, 1080i/60 Hz, 50 Hz och 1080p/60 Hz, 50 Hz, 24 Hz" - saxat från instruktionsboken

 

Jag låter Minin köra på 1080p, men har bytt och provalt alla format men får samma resultat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Växlingen är manuell så du måste fortfarande välja rätt ingång på förstärkaren innan bild och ljud kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingen är manuell så du måste fortfarande välja rätt ingång på förstärkaren innan bild och ljud kommer.

Nu är jag inte säker på att jag är med hela vägen...

 

Om du menar att jag manuellt växlar vilken källa som ska visas så har jag såklart testat det. Jag har via "zappat" igenom alla källor (avi, HDMI 1-6, tuner, aux och allt vad det heter) men inget händer. Men menar ni att jag måste in i någon inställning under meny-systemet?

 

Meddelandet "Decoder off" har jag lyckats klura ut. Det betyder att in-signalen är av en typ som inte behöver behandlas på något vis av förstärkaren, utan att förstärkaren bara förmedlar signalen opåverkad vidare till "HDMI-ut".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men menar ni att jag måste in i någon inställning under meny-systemet?

Ja. Du måste koppla (säg) HDMI IN nummer 1 till DVD-knappen (eller vad det nu finns). Annars kanske den tar insignalen från kompositvideoingången eller någon annan ingång.

 

Börja med att koppla ihop datorn och TVn direkt, så utesluter du andra fel än receivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Du måste koppla (säg) HDMI IN nummer 1 till DVD-knappen (eller vad det nu finns). Annars kanske den tar insignalen från kompositvideoingången eller någon annan ingång.

 

Börja med att koppla ihop datorn och TVn direkt, så utesluter du andra fel än receivern.

Tack för tipset.

 

Men det låter ju lite märkligt kan jag tycka. Jag väljer ju manuellt vilken ingång som ska visas genom att "source"-knappen på fronten. Omständigt! Kan inte Apple börja sälja förstärkare också... Jag ska kika djupare in i meny-systemet och se om jag hittar någon inställning.

 

Jag har kopplat Minin direkt till TV:n och då funkar det perfekt. Därigenom borde det inte vara några fel på Minin, kablarna eller kontakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det låter ju lite märkligt kan jag tycka. Jag väljer ju manuellt vilken ingång som ska visas genom att "source"-knappen på fronten.

Visst, men du har väl ingen "source" som heter "HDMI", eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag lär mig sällan saker innantill, men på en Yamaha torde baksidans "HDMI 1" vara kopplad till den ingång som heter "AV 1".

 

För du får väl upp Yamahas bakgrundsbild på ett musikinstrument i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men du har väl ingen "source" som heter "HDMI", eller?

 

Nu har jag inte maskinen tillgänglig, men jag vill minnas att när jag "zappar" mellan de olika ingångarna (antingen via fjärr eller direkt på fronten) så presenteras ingångarna som "HDMI 1", "HDMI 2" etc.

 

För du får väl upp Yamahas bakgrundsbild på ett musikinstrument i alla fall?

 

Japp! Signalen (ljud och bild) kommer fram från förstärkarens HDMI-UT till TV:n. Så jag kommer ut huvudmenyn och andra inställningar. Men när jag växlar till aktuell ingång (typ Minin på HDMI 1) händer ingenting. TV:n visar någon egen bild och på förstärkaren visas "Decoder off".

Jag fattar noll. Jag gick in på Yamahas hemsida och efter många om och men... varför är nästan alla företags hemsidor så jävla krångliga? ... hamnade jag på en supportsida och fick beskriva problemet. Fick svar idag: "You are swedish, we are americans... we only help US customers" och en hänvisning till svenska hemsidan. Jo tack, det var ju för fan där jag började :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...