Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

textredigerare


eYebOk

Rekommendera Poster

Tjena på er,

 

Jag har en lite undran, hur kommer det sig att jag har inga åäö i textredigeraren. Kör med svenskt OS X och kör med den senaste uppdateringar. Kanske en inställning jag missat. Det blir så med texter som är gjorda i PC XP.

 

Någon som känner till det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt, det borde inte vara något problem med svenska tecken. Har du kollat TextEdit prefernserna för öppna och spara filer - du kanske har lyckats välja något konstigt alternativ som inte stödjer svenska tecken.

 

Kolla också att du har valt "Swedish Pro" som tangetbordslayout i International i System Preferences.

 

ps: jag använder en engelskspråkig MacOSX installation, så därför använder jag de engelska termerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till buggklubben ;) Varje gång jag gör en uppdatering från Apple som kräver omstart så får jag amerikanskt tangentbord. Då blir jag tvungen att gå in och ändra tillbaka till svensk inmatning. Denna bugg har jag haft sedan jag köpte min dator för ett par år sedan. Jag har liksom lärt mig leva med det. Tydligen drabbar buggen så få att Apple inte fixar den. Kanske är det bara svenska os som har den och Sverige är ett mycket obetydligt lan för globala jättar som Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara det där med filändelsen på skrivbordsbilden? Ska sluta på .jpg, om ag inte minns fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är filer från pc-världen du har problem med beror det nog på att åäö har andra asci-koder på pc än på mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir så med texter som är gjorda i PC XP.

 

Detta borde jag förstås lagt märke till. :rolleyes:

 

Om det bara är filer från pc-världen du har problem med beror det nog på att åäö har andra asci-koder på pc än på mac.

 

Detta låter som den rätta förklaringen. Du kan ställa in hur txt filer tolkas via TextEdit -> Preferences -> Default Plain Text Encoding -> Open och välja ett format som passar windows - förmodligen Western (Windows Latin 1) eller Western (DOS Latin 1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaa... masssa tips jag testar.. mantackar!!! :D säger till om hur det gick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...