Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skivproblem


koala

Rekommendera Poster

hej!

min cdspelare/brännare i min powerbook g4 har funkat problemfritt tills nu,,, när jag stoppar in en cd (musik/cd-rom/dvd) står den bara och spinner och letar efter den..

ibland spottar den ut den och ibland hittar den efter en lång tid cdn, superjobbigt,,, ere nån som har vart med om något liknande eller vet vad problemet kan vara??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kör du OS X eller OS 9?

 

Ifall du har möjlighet att starta från ett annat system, till exempel OS 9/OS X, en extern hårddisk eller liknande, gör då det och se om det är samma problem med den optiska enheten. Är det fortfarande samma krångel fast du startat från ett annat system är det antagligen den optiska enheten som är på väg att gå sönder helt. Det kan vara så enkelt att det är damm och smuts på linsen och då kan en rengöringsskiva eventuellt fixa det. I annat fall är det service som gäller.

 

Om den optiska enheten däremot fungerar prima när du startar från ett annat system är det ett mjukvaruproblem med det system du kör.

 

Om du kör OS X: Börja med att reparera skivbehörigheter via skivverktyg på hårddisken. Om det inte hjälper, kör ett program som Macosxcocktail eller Macaroni för att rensa systemets cachefiler och därefter starta om datorn. Kör man med en fullproppad hårddisk kan det också bli problem att läsa skivor.

 

Om du kör OS 9: Kontrollera först att du inte har dubbla tillägg, till exempel två drivutiner, Apples egen och någon tredjepartsdrivrutin. Det skulle kunna vara Apples drivrutin som krånglar eller blivit korrupt, men det är ganska sällsynt och beror i sådana fall på ett tredje problem, till exempel att filstrukturen är skadad. Med andra ord, kör skivkontroll och kontrollera hårddisken. För att reparera måste du starta från en annan skiva, till exempel systemcd-skivan. Om du kört med samma systeminstallation på datorn i mer än två, tre år kan det också vara läge att installera en helt ny systemmapp. Pyssligt, men det brukar betala sig iform av en mer krångelfri och raskare dator.

 

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...