Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP Airportproblem


Voldeobum

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook Pro inköpt i mars i år, vars Airport plötsligt slutade fungera för ett par månader sedan. Jag har inte orkat ta tag i det förrän nu, kört med sladd och med mobilt bredband istället, men det är ju himla irriterande när jag inte kan ansluta till trådlösa nätverk.

 

Ringde idag en auktoriserad service provider och frågade om en ev. reparation, men han tyckte att jag borde prova med ett rent system först. Jag installerade Snow Leopard häromdagen, men eftersom Snow Leopard inte verkar ha någon arkivera och installera-funktion (fast det sa han jag pratade med att det skulle finnas, men jag hittar då ingen) så tyckte han att jag skulle installera Leopard igen. Vilket jag gjorde. Funkade fortfarande inte att ansluta till ett nätverk. Installerade Snow Leopard igen, fungerar fortfarande inte.

 

Nu har jag alltså ett helt nytt Snow Leopard system (det enda jag gjort är att installera Firefox) men ändå funkar det inte. Så här ser det ut när jag försöker köra nätverksdiagnos... det mesta är rött.

 

Snubben jag pratade med lät som om det vore onödigt att lämna in datorn för det här problemet, så då undrar jag om någon har någon idé om vad jag mer kan göra?

post-1902-1252517325.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på äpplet längst upp till vänster och väljer om den här macen och sedan klickar på "mer info" knappen så går du sedan in under nätverk och markerar AirPort. Vad står det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa saker, tydligen.

 

Programversioner:

Menytillbehör: 6.0 (600.22)

configd-insticksfil: 6.0 (600.27)

Systeminformation: 6.0 (600.9)

Nätverksinställningar: 6.0 (600.22)

AirPort-verktyg: 5.4.2 (542.23)

IO80211-familj: 3.0 (300.20)

Gränssnitt:

en1:

Korttyp: AirPort Extreme (0x14E4, 0x8D)

Version fast programvara: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.91.19)

Lokalt: ETSI

Landskod: X3

PHY-lägen som stöds: 802.11 a/b/g/n

Kanaler som stöds: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140

Vakna vid trådlös anslutning: Stöds

Status: Ej associerad

 

 

Plus lite info om de trådlösa nätverken i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som skilljer mellan din och min är att min har landskoden SE undrar om det har betydelse, om du har info om trådlösanätverk i närheten så är det inte problem med airporten troligtvis då den ju kan se nät. Vad händer mer exakt när du försöker ansluta till ett nätverk du vet fungerar på en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer ett nätverk ur listan som dyker upp när jag klickar på Airport-ikonen i menyraden så får jag oftast ett meddelande om att "anslutningen nådde en maxtidsgräns". Detta problem brukar dock lösa sig via nätverksdiagnos, men inte ens det hjälper nu. Tidigare har inte alla "pluppar" varit röda så som det är just nu, och nu får jag bara meddelanden om att lösenordet är fel trots att samma lösenord funkar på andra datorer.

 

OM jag lyckas ansluta till nätverket, vilket händer då och då, så får jag ingen IP-adress. Eller snarare, jag får en egentilldelad IP-adress, och det duger ju inte för internetsurfande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog ringa support iaf, konstigt att din landskod inte är SE, kanske därför det spökar, har du provat att ansluta till nätverk som inte har nordiska tecken i? Prova det och se om det fungerar då vet du ju vad du skall prata med supporten om, utnyttja AppleCare när du har det om det visar sig att ditt kort är lite dåligt får du det utbytt gratis ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du provat att ansluta till nätverk som inte har nordiska tecken i?

Japp, inget av de nätverk jag testat har några "konstiga" tecken i sig.

 

Får väl pallra mig iväg och lämna in datorn imorgon då, hoppas det inte tar alltför lång tid. Har en gammal iBook G3 600MHz att använda så länge, men den klarar inte ens YouTube. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om det kan hjälpa, men min blåtand bara dog en gång. Fick tipset att zappa pramen. Och det funkade. Har du provat det? sök lite på forumet så hittar du nog min tråd om det och kan se hur man gör. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...