Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1366x768 på HD-Ready LCD TV


TheSwede86_returns

Rekommendera Poster

TheSwede86_returns

Dator: MBP 15" ("den senaste")

Adapter: Mini-displayport till VGA (ljud via 3.5mm adapter)

TV: Sony LCD 32" HD-Ready (1366x768@60hz) KDL-32U2000

OS: Snow Leopard

 

Hej!

 

Försökt med båda programmen att ställa in min TV så den får 1366x768@60Hz som den har som maxupplösning men inget av programmen jag testat (köpt DisplayconfigX & trail på SwitchResX) verkar spara inställningarna på TV:n, den visar fortf. 1024x768@60Hz som är en upplösning som stödjs av "Snow Leopard".

 

Oavsett vilka av programmen jag använder så när jag ska starta om datorn så får jag fortf. "1024x768@60Hz" på TV:n!

 

Oerhört tacksam för hjälp - TheSwede86_returns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört datorn i sk clamshell mode?

Har du kontrollerat att du valt utökat skrivbord i stället för kloning?

Har du kollat inställlningarna i tvn (det behöver inte vara datorn som strular)?

Testa med att köra dp ->dvi -> hdmi det gör jag och fungerar utmärkt på min LG 32" HD Ready tv här hemma, det kanske är VGA ingången på tv:n som sätter begränsningen kolla i manualen till tv:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator: MBP 15" ("den senaste")

Adapter: Mini-displayport till VGA (ljud via 3.5mm adapter)

TV: Sony LCD 32" HD-Ready (1366x768@60hz) KDL-32U2000

OS: Snow Leopard

 

Hej!

 

Försökt med båda programmen att ställa in min TV så den får 1366x768@60Hz som den har som maxupplösning men inget av programmen jag testat (köpt DisplayconfigX & trail på SwitchResX) verkar spara inställningarna på TV:n, den visar fortf. 1024x768@60Hz som är en upplösning som stödjs av "Snow Leopard".

 

Oavsett vilka av programmen jag använder så när jag ska starta om datorn så får jag fortf. "1024x768@60Hz" på TV:n!

 

Oerhört tacksam för hjälp - TheSwede86_returns

 

När du "lagt till" en upplösning i SwitchResX eller dyl. så ändras inte upplösningen till den. Du måste välja den nya upplösningen i samma fönster där du väljer vanliga upplösningar.

 

DVS. Systeminställningar->Bildskärmar->Välj upplösningen (klicka på samla fönster eller liknande ifall du inte ser något på externa skärmen)

Se till att det inte är klonad bild, utan utökat skrivbord du använder.

 

Och precis som lar-sode säger så bör du kolla upp vilka upplösningar som din TV klarar via VGA.

Min 32" LG klarar bara 1366x768Pix via hdmi och då behöver du DP->DVI adaptern o sen en DVi->HDMI kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
Har du kört datorn i sk clamshell mode?

Har du kontrollerat att du valt utökat skrivbord i stället för kloning?

Har du kollat inställlningarna i tvn (det behöver inte vara datorn som strular)?

Testa med att köra dp ->dvi -> hdmi det gör jag och fungerar utmärkt på min LG 32" HD Ready tv här hemma, det kanske är VGA ingången på tv:n som sätter begränsningen kolla i manualen till tv:n

 

Nej vad är "clamshell mode"?

Det har jag valt nu, jag kan alltså inte ha kloning på med 1366x768 på TV:n?

Är det för att inte min dators bildskärm kommer att kunna klara detta eller varför funkar inte kloning?

Av det jag kan läsa i manualen står det b.la:

"Referenstabeller över PC-insignaler"

"WXGA 1280x768"

som högsta, det betyder alltså att den inte fungerar med 1366x768 då TV:n helt enkelt inte stödjer det?

 

Haha oj, känner mig dum nu, trodde att det var att om TV:n klarar 1366x768 max så ska den klara det via VGA?

 

Ang. HDMI-står det "1080i,720p,576p,576i,480p,480i"

Men även om jag kör "720p" så är väl 720p 1280x720?

Dvs. det blir ungefär "samma" som jag kan ha nu? Kanske t.om. att den inte drar ut bilden till kanten eller liknande.

 

Vad blir det för "vinst" med HDMI kontra VGA?

 

När du "lagt till" en upplösning i SwitchResX eller dyl. så ändras inte upplösningen till den. Du måste välja den nya upplösningen i samma fönster där du väljer vanliga upplösningar.

 

DVS. Systeminställningar->Bildskärmar->Välj upplösningen (klicka på samla fönster eller liknande ifall du inte ser något på externa skärmen)

Se till att det inte är klonad bild, utan utökat skrivbord du använder.

 

Och precis som lar-sode säger så bör du kolla upp vilka upplösningar som din TV klarar via VGA.

Min 32" LG klarar bara 1366x768Pix via hdmi och då behöver du DP->DVI adaptern o sen en DVi->HDMI kabel.

 

Tror att det kan vara som jag skrev ovan att TV:n inte klarar 1366x768 via VGA.......

Men som sagt, vore HDMI någon skillnad då? (se ovan)

Står det uttryckligen i din manual eller liknande att det funkar med just 1366x768 eller har du använt dig av SwitchResX för att tvinga 1366x768 via HDMI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan vara som jag skrev ovan att TV:n inte klarar 1366x768 via VGA.......

Men som sagt, vore HDMI någon skillnad då? (se ovan)

Står det uttryckligen i din manual eller liknande att det funkar med just 1366x768 eller har du använt dig av SwitchResX för att tvinga 1366x768 via HDMI?

 

Jag tror det står 1360x768 för HDMI(DVI) i manualen och jag tvingade sedan 1366x768 så det blev pixelmappat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vad är "clamshell mode"?

Det har jag valt nu, jag kan alltså inte ha kloning på med 1366x768 på TV:n?

Är det för att inte min dators bildskärm kommer att kunna klara detta eller varför funkar inte kloning?

Av det jag kan läsa i manualen står det b.la:

"Referenstabeller över PC-insignaler"

"WXGA 1280x768"

som högsta, det betyder alltså att den inte fungerar med 1366x768 då TV:n helt enkelt inte stödjer det?

 

Haha oj, känner mig dum nu, trodde att det var att om TV:n klarar 1366x768 max så ska den klara det via VGA?

 

Ang. HDMI-står det "1080i,720p,576p,576i,480p,480i"

Men även om jag kör "720p" så är väl 720p 1280x720?

Dvs. det blir ungefär "samma" som jag kan ha nu? Kanske t.om. att den inte drar ut bilden till kanten eller liknande.

 

Vad blir det för "vinst" med HDMI kontra VGA?

 

Din tv stödjer tydligen inte högre upplösning än 1280x768 från extern källa

 

Clamshell betyder dator med stängt lock

 

Din dator skärm har 16:10 och din tv har 16:9 i bildförhållande vilket gör att om du vill ha samma bild på båda skärmarna samtidigt så blir det datorn som styr och i 16:10 finns ingen upplösning som är HD-Ready. Om du har olika bilder på skärmarna så klarar datorn av att köra 16:10 på sin interna och 16:9 på tv:n.

 

HDMI är en digital signal med mycket bättre kvalité än en analog signal som VGA.

 

För tydligare och utförligare svar så är det bara söka på google det finns massor med träffar om frågor som dessa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
Jag tror det står 1360x768 för HDMI(DVI) i manualen och jag tvingade sedan 1366x768 så det blev pixelmappat.

 

 

Din tv stödjer tydligen inte högre upplösning än 1280x768 från extern källa

 

Clamshell betyder dator med stängt lock

 

Din dator skärm har 16:10 och din tv har 16:9 i bildförhållande vilket gör att om du vill ha samma bild på båda skärmarna samtidigt så blir det datorn som styr och i 16:10 finns ingen upplösning som är HD-Ready. Om du har olika bilder på skärmarna så klarar datorn av att köra 16:10 på sin interna och 16:9 på tv:n.

 

HDMI är en digital signal med mycket bättre kvalité än en analog signal som VGA.

 

För tydligare och utförligare svar så är det bara söka på google det finns massor med träffar om frågor som dessa

 

Tack för båda era svar!

 

Blir ändå en ny TV snart så jag kommer använda mig av båda er tips då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sony KDL-32U2000 är en rätt gammal teve från 2006 och då kan det bli småtjurigt att få det att fungera. Det du ska pröva är köra 1360x768/60 Hz som upplösning då det är en VESA-standard. Fungerar oftare än att köra 1366x768.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1360x768 i 60Hz borde funka. Har själv en Sony LCD från samma år och det funkar fint för mig men du måste köra VGA.

HDMI stödjer bara 1280x720 i 60Hz eller 1920x1080 i 30Hz. Du kan alltså inte få en pixelmappad bild med HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får rätta mig själv. Det är fullständigt omöjligt att få ut 1360x768 i 60 Hz i Snowleopard. Vansinnigt uselt.

Jag får fortsätta köra Leopard på min mini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...