Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsamt MacOs 4.


mac-in

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en iBook G4 med Mac OS X (10.4.11 version), Power PC 1.2 Ghz och 768 ramminne.

Jag har gått igenom alla uppdateringar från Apple!

Nyligen har jag märkt att när jag använder Safari (4.03) fungerar den efter ett tag väldigt

långsamt.. Det tar så lång tid att gå till nästa adress. Det enda jag gör är att

ta ur nätsladden (Internetsladden) ett par sekunder och sedan sätta

i den igen. Det fungerar först OK, men efter ett tag fungerar webbläsaren långsamt igen. Lite irriterande! Jag undrar varför det blir så?

Kan det vara någon programvara som stoppar filflödet? Eller vad kan det vara för orsak?

Jag installerade ett scareware, Clean My mac-program, för ett tag sedan men nu slängde jag den..

Om orsaken till detta är programvaran CleanMyMac, räcker det att slänga bort den?

Apropå internethastigheten: den har 2 Mb men ibland går ner till 1.2 hos Comhem.

Tackar på förhand för all hjälp.

mac-in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en iBook G4 med Mac OS X (10.4.11 version), Power PC 1.2 Ghz och 768 ramminne.

Jag har gått igenom alla uppdateringar från Apple!

Nyligen har jag märkt att när jag använder Safari (4.03) fungerar den efter ett tag väldigt

långsamt.. Det tar så lång tid att gå till nästa adress. Det enda jag gör är att

ta ur nätsladden (Internetsladden) ett par sekunder och sedan sätta

i den igen. Det fungerar först OK, men efter ett tag fungerar webbläsaren långsamt igen. Lite irriterande! Jag undrar varför det blir så?

Kan det vara någon programvara som stoppar filflödet? Eller vad kan det vara för orsak?

Jag installerade ett scareware, Clean My mac-program, för ett tag sedan men nu slängde jag den..

Om orsaken till detta är programvaran CleanMyMac, räcker det att slänga bort den?

Apropå internethastigheten: den har 2 Mb men ibland går ner till 1.2 hos Comhem.

Tackar på förhand för all hjälp.

mac-in

 

Jag har inget direkt svar men datorns prestanda är ganska låga och Safari 4 är en nedlastad julgran :hihihi: som drar kraft. Ett förslag är att utöka RAM-minnet så mycket det går. Du har 256 inbyggt och kan sätta i en 1 GB modul. Det hjälper upp prestandan.

 

Två andra saker du kan tänka på är att installationen av Safari 4 kanske inte blev 100%. Prova att slänga den och att göra om. Är det länge sedan typ 3 år sedan du formatterade hårddisken och ominstallerade allt kan det bidra till små irriterande problem som att det segar utan synbar anledning.

 

Har du för lite utrymme på hårddisken så kommer datorn att sega ordentligt. OS X vill gärna ha runt 20 GB för att kunna göra allt den behöver bakom kulisserna. Tar RAM-minnet slut används hårddisken som tillfälligt RAM-minne. Är det då ont om plats kommer datorn att upplevas som trööög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa att tömma cache och eventuellt återställ Safari (båda finns under "Safari" i huvudmenyn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GlimmerBlocker* rensar bort all tungsint (i dubbel bemärkelse) reklam. Exempelvis detta forum och hela IDG går mycket fortare... (Vet tyvärr inte vilken version av dem som är kompatibel med Tiger, du får pröva dig fram).

 

ClickToFlash** gör ett liknande jobb där det finns just mycket flash (men man kan addera sidor så att de alltid laddar flash). Programmet aktiveras första gången du besöker en sida med flash på. Inställningar gör du efter detta under Safari>ClickToFlash.

 

Top Sites i Safari 4 lägger till en helvetes massa förhandsbilder av webbsidor som tar både kraft och hårddiskplats. De kan avaktiveras och tas bort i Terminalen via kommandot:

 

defaults write com.apple.Safari DebugSnapshotsUpdatePolicy -int 2

 

(Återställ med defaults delete com.apple.Safari DebugSnapshotsUpdatePolicy)

 

Apropå detta forum kan det finnas anledning att påminna om en alldeles utmärkt stilmall som trollar bort annonserna i detta forum (om man du bara vill ha bort just dem):

 

MacWorld.css.zip

Uppackad zip importeras i Safari>Inställningar>Avancerat

 

I övrigt instämmer jag med föregående talare: mer RAM (prio 1) och mer plats på hårddisken, och eventuellt nyinstallation av Safari.

 

 

* och **Briljanta tips av den kunnige forummedlemmen mikaellq :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...