Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommendera mig en mus som möter mina behov.


Millard

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Trots att jag är vad många skulle kalla en äkta mac-talliban kan jag inte låta bli att ogilla Apples Mighty Mouse å det grövsta. Köpte därför en av logitech V470 mus (vit). Denna fungerar tillfredsställande, men då mina händer är rätt stora skulle jag gärna vilja ha en liten större modell som ligger bättre i handen. Om det är sladd spelar ingen som helst roll, det viktiga är att den är ergonomisk, även för mig med stora händer. Samtidigt får den inte vara obekväm för min sambo som självklart har mindre händer.

 

Några rekommendationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv en Mighty Mouse när jag köpte min första mac. Kände samma som du gör, gillade den inte alls! Köpte därför en Logitech MX Revolution, som diggar stenhårt! Mitt heta tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv en Mighty Mouse när jag köpte min första mac. Kände samma som du gör, gillade den inte alls! Köpte därför en Logitech MX Revolution, som diggar stenhårt! Mitt heta tips.

 

Kunde inte sagt det bättre själv, MX Revolution är den bästa, skönaste och mest prisvärda mus jag köpt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv, MX Revolution är den bästa, skönaste och mest prisvärda mus jag köpt!

 

Instämmer helt och hållet... Grymmare pekdon får man leta efter...

Enda nackdelen är att mottagaren är "stor", i storleksklass ett mellanstort usb-minne..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt och hållet... Grymmare pekdon får man leta efter...

Enda nackdelen är att mottagaren är "stor", i storleksklass ett mellanstort usb-minne..

 

Tyvärr så finns det en nackdel och det är som du säger, mottagaren är i storleksklassen som ett mellanstort USB-minne ... Men å andra sidan så kan man inte få allt i ett, något får man blunda för :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det vara för fel på Mighty Mouse? :fundersam:

 

Vänster-knapp till vänster, höger-knapp till höger för dem som insisterar på att ha det.

Knapp 3 på skrollhjulet för blixtsnabb och bekväm navigering till nya flikar när man klickar på länkar.

Knapp 4 på sidorna för vad man vill (exposé - alla fönster är otroligt bekvämt).

 

Enda klagomålet skulle vara att högerklick endast registreras om man lärt sig att lyfta pekfingret från vänstersidan på musen, men jag vill argumentera att de där kontext-menyerna är snudd när onödiga i Mac OS X, det är mycket sällan åtminstone undertecknad har behov av det, varför höger sensor kan ställas in för vänster-klick den oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det vara för fel på Mighty Mouse? :fundersam:

 

Vänster-knapp till vänster, höger-knapp till höger för dem som insisterar på att ha det.

Knapp 3 på skrollhjulet för blixtsnabb och bekväm navigering till nya flikar när man klickar på länkar.

Knapp 4 på sidorna för vad man vill (exposé - alla fönster är otroligt bekvämt).

 

Enda klagomålet skulle vara att högerklick endast registreras om man lärt sig att lyfta pekfingret från vänstersidan på musen, men jag vill argumentera att de där kontext-menyerna är snudd när onödiga i Mac OS X, det är mycket sällan åtminstone undertecknad har behov av det, varför höger sensor kan ställas in för vänster-klick den oxå.

 

 

Mighty Mouse är inte ergonomisk, det är ju en väldigt platt mus som inte alls känns rätt i handen och den är väldigt låg så nej tack! Nu talar jag inte för alla men så känner jag.

 

Du är nog en av få som verkar gilla Mighty Mouse :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mighty Mouse är inte ergonomisk, det är ju en väldigt platt mus som inte alls känns rätt i handen och den är väldigt låg så nej tack! Nu talar jag inte för alla men så känner jag.

 

Du är nog en av få som verkar gilla Mighty Mouse :borstatanderna:

MM är avlång så det är aldrig någon tvekan om att man håller den rätt, utan att titta.

Den är låg vilket är bra då även små händer kan lätt vila på den.

 

Jag skulle tro, men kan inte vara säker på, att det är mest PC-användare som är vana vid Logitech musar (& liknande) som ogillar MM, medan vi trogna Mac användare aldrig vant os vid Logitechs design. Personligen tycker jag att Logitechs musar kan vara stora och klumpiga, kantiga på något sätt, inte så smidiga som de borde vara för något som kan användas stor del av tiden vid datorn.

 

Litet och enkelt är dessutom mer i fas med resten av Apples produktkultur.

 

Men fortsätt du att vara en aktiv konsument och välj det som funkar bäst för dig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MM är avlång så det är aldrig någon tvekan om att man håller den rätt, utan att titta.

Den är låg vilket är bra då även små händer kan lätt vila på den.

 

Jag skulle tro, men kan inte vara säker på, att det är mest PC-användare som är vana vid Logitech musar (& liknande) som ogillar MM, medan vi trogna Mac användare aldrig vant os vid Logitechs design. Personligen tycker jag att Logitechs musar kan vara stora och klumpiga, kantiga på något sätt, inte så smidiga som de borde vara för något som kan användas stor del av tiden vid datorn.

 

Litet och enkelt är dessutom mer i fas med resten av Apples produktkultur.

 

Men fortsätt du att vara en aktiv konsument och välj det som funkar bäst för dig. ;)

 

Jag är en trogen Mac-användare och anser att MM är rätt tänkt men fel gjord.

1. Höger/vänsterklick

Gränsen är så diffus att det blir ofta fel, vilket räcker som skäl att kasta bort den.

2. Den går tungt jämfört med andra möss.

3. Sidoknapparna är så tröga att man inte kan använda dem på ett smidigt sätt

4. Styrkulan.

Funktionen upphör alldeles för lätt när det kommer skit in i mekanismen.

5. Farten på pekaren är på mina datorer nästan för låg i till och med i maxläget i musinställningen.

...

Jag säger inget om formen och storleken för det är så individuellt, men funktionen är kass.

...

Den Razer jag har, köpte jag just för att den fixar allt det som MM inte fixar på ett lysande sätt dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MM är avlång så det är aldrig någon tvekan om att man håller den rätt, utan att titta.

Den är låg vilket är bra då även små händer kan lätt vila på den.

 

Jag skulle tro, men kan inte vara säker på, att det är mest PC-användare som är vana vid Logitech musar (& liknande) som ogillar MM, medan vi trogna Mac användare aldrig vant os vid Logitechs design. Personligen tycker jag att Logitechs musar kan vara stora och klumpiga, kantiga på något sätt, inte så smidiga som de borde vara för något som kan användas stor del av tiden vid datorn.

 

Litet och enkelt är dessutom mer i fas med resten av Apples produktkultur.

 

Men fortsätt du att vara en aktiv konsument och välj det som funkar bäst för dig. ;)

 

Jag är en f.d. PC-användare :sick: ... Men jag har aldrig använt Logitech innan, detta är första gången. Efter att ha köpt en Mighty Mouse från första början så kändes den totalt fel och arbetar man mycket vid datorn & använder datorn till plugg mycket så ska musen kännas rätt och alla har olika åsikter, right? ... ;)

 

Men tyvärr så passade inte Mighty Mouse mig, all ära till Logitech och deras MX Revolution... Om Apple tar fram en mus som är lite mer ergonomisk än vad Mighty Mousen är så kan jag lova dig att det blir en sådan och om dem förbättrar funktionerna lite!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt så väl Microsoft, Logitech, Razor och alla möjliga modeller. De två mössen jag använt allra längst är min gamla Microsoft mus och Mighty Mouse. Jag tycker att Mighty Mouse ligger riktigt bra i handen faktiskt. Den ända riktiga nackdelen är scrollhjulet som ofta väljer att fastna.

 

Så jag skulle helst vilja se en uppdaterad Mighty Mouse med större motstånd i knapparna och ett scrollhjul man inte måste rengöra med jämna mellanrum.

 

Jag skulle heller aldrig kunna byta ut den just för att det skulle förstöra det estetiska helhetsintrycket. En iMac är inte en iMac utan Mighty Mouse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som hindrar mig från att gömma MM i någon låda är den sköna scrollen (när den väl funkar)

 

I övrigt är den inte så bra.

1. Den bara sticker iväg till nåt hörn ibland

2. Den hänger inte alltid med

3. sidoknapparna kommer man åt när man försöker dra filer (därför är dessa nu inaktiverade)

4. Det går inte att hålla inne t ex vänsterknappen och lyfta musen när man flyttar filer. Måste därför lägga alla fönster så nära varandra.

 

Så jag skulle inte vilja påstå att den är speciellt bra, åtminstone inte med tanke på att den tydligen är värd 549 kr (samma pris som jag köpte min MS IM Explorer 3.0 för)

 

Enda gången IM'en har strulat var när jag spillde ut min största kaffemugg (4dl kaffe) över skrivbordet.

2508183331_57c8cab8a3.jpg

 

Skruvade isär, såg då att det bara hade kommit en droppe över linsen på undersidan. Ska in till badrummet och hämta tops, snubblar på sladden, musen flyger i golvet och scrollen blev skev och fastnade i hålet när jag satte på locket igen.

 

What would MacGyver do? (fin t-shirt va? :D)

2508183445_9aac5ddabd.jpg

 

Bara att plocka isär, plocka fram skruvdragare, tejp och en klämma till en brödpåse.

2508183377_aa1ab77102.jpg

 

Voilá! Kanske inte speciellt vacker men den funkar klockrent än idag!

2508183499_49222f43de.jpg

 

Det tar emot att erkänna, men det är väl en av få saker MS har gjort som faktiskt håller och funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle heller aldrig kunna byta ut den just för att det skulle förstöra det estetiska helhetsintrycket. En iMac är inte en iMac utan Mighty Mouse.

 

Det är väl ungefär det som håller mig kvar vid MM, att det är mer estetiskt korrekt. Men skulle den gå sönder skulle jag nog inte köpa den nuvarande för 549kr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär det som håller mig kvar vid MM, att det är mer estetiskt korrekt. Men skulle den gå sönder skulle jag nog inte köpa den nuvarande för 549kr!

 

Det skulle faktiskt inte jag heller göra. Då skulle jag köpa en så-länge mus tills de presenterar en nu MM! Vilket dem ändå borde göra snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle faktiskt inte jag heller göra. Då skulle jag köpa en så-länge mus tills de presenterar en nu MM! Vilket dem ändå borde göra snart.

 

Får hoppas på det bästa, hade ju inte varit fel direkt ... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Mighty Mouse skulle vara mer "estetiskt korrekt" till en Mac har inte stämt på länge. Om folk inte har lagt märke till det, så är inte de flesta Macar vita längre! Jag finner det otroligt märkligt att Apple fortsätter med sin vita mus och sina aluminim/vita tangentbord när i stort sett alla deras datorer numera går i aluminum och svart. En svart MM vore mer på sin plats, likaså ett externt tangentbord i samma stil som det som sitter inbyggt på MacBookarna.

 

För övrigt tyckte jag att MM var helt okej ett tag, men jag har aldrig varit så förtjust i knapparna. Att man måste hålla fingret på vänsterknapp för att kunna högerklicka är helt åt skogen. Scrollhjulet var dock trevligt.

 

Numera använder jag, liksom flera andra här, Logitech Revolution MX. Det är en grymt trevlig mus! Något att ha i åtanke, om man funderar på att köpa en sådan, är dock att Logitech nyss har presenterat en ersättningsmodell som borde komma snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Mighty Mouse skulle vara mer "estetiskt korrekt" till en Mac har inte stämt på länge. Om folk inte har lagt märke till det, så är inte de flesta Macar vita längre! Jag finner det otroligt märkligt att Apple fortsätter med sin vita mus och sina aluminim/vita tangentbord när i stort sett alla deras datorer numera går i aluminum och svart. En svart MM vore mer på sin plats, likaså ett externt tangentbord i samma stil som det som sitter inbyggt på MacBookarna.

 

För övrigt tyckte jag att MM var helt okej ett tag, men jag har aldrig varit så förtjust i knapparna. Att man måste hålla fingret på vänsterknapp för att kunna högerklicka är helt åt skogen. Scrollhjulet var dock trevligt.

 

Numera använder jag, liksom flera andra här, Logitech Revolution MX. Det är en grymt trevlig mus! Något att ha i åtanke, om man funderar på att köpa en sådan, är dock att Logitech nyss har presenterat en ersättningsmodell som borde komma snart.

 

Där har du ett poäng, förstår inte varför dem tillverkar Mighty Mousen i vitt fortfarande om deras datorer är silvriga och svarta ... Men det kanske kommer en update snart ...

 

 

Angående den nya Logitech musen, den verkar vara riktigt trevlig, speciellt blåtands mottagaren som är otroligt liten, äntligen ^_^

 

 

Länk: Performance Mouse MX™

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gillat Microsofts möss, dom ligger perfekt i min hand.

Har just köpt en hopfällbar MS Arc till min bärbara. Fiffig grej, jag hatar dom små bärbara mössen som man bara får ont i handen av.

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, synd bara att Logitech-musen är så obeskrivligt oerhört ful... Nä, jag får nog invänta en ny MM.

 

Då får du vänta ett tag till men vi får hoppas på det bästa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tycker att det är synd att Logitechmusen är så onödigt dyr bara, känns dumt att lägga ut 1000+ för en mus :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...