Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

64-bit Kernel i SL


Amigaz

Rekommendera Poster

Nån som fått 64-bit kernel'en att dra igång på sin Mac Pro 2,1? fast jag håller in 6 & 4 på tgb så bootar den default med

32-bit kernel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det ska bara vara Mac Pro från 2008 och senare som går att starta med 64-bitarskärna. MacPro3,1 och senare alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bara vara Mac Pro från 2008 och senare som går att starta med 64-bitarskärna. MacPro3,1 och senare alltså.

 

Suger lite när man lagt ner ca 50 000:- på den här maskinen , hoppas de släpper en ny 64 bitars EFI version...annars blir jag rätt besviken på Apple om jag ska vara ärlig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om du inte kan köra kerneln i 64-bit igentligen det mesta i userspace är fortfarande 64-bit... Tror inte apple kommer släppa något så att ditt system blir 100% 64-bitars tyvärr :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suger lite när man lagt ner ca 50 000:- på den här maskinen , hoppas de släpper en ny 64 bitars EFI version...annars blir jag rätt besviken på Apple om jag ska vara ärlig
Egentligen har du nog ingen nytta av 64-bitarskärna så inte behöver du bli ledsen för det. Kärnan kommer ju ändå rulla på i 32-bitarsläge för alla andra ett bra tag till, så det är väl snarare en framtidssäkring.

 

Det finns ju i dagsläget ingen praktisk nytta med att köra kärnan i 64 bitar utan bara problem med drivrutiner osv. och det är ju därför Apple valt att låta 32 bitar vara standard även fast 64 bitar vore möjligt. Prestandavinsten 32 mot 64 bitar i kärnan måste vara minimal (om någon programmerare som sysslar just med kärnan vet bättre så säg till!).

 

Du får väl se det som att om du köper en BMW för 500 000 så har den inte längre livslängd än en Fiat i alla fall (i stora drag). Datorer har ju som bekant ingen längre livslängd även om man antagligen kan vara nöjd längre med en BMW eller MacPro än med en Fiat eller stormarknads-pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen gråtande smiley = jag är inte missnöjd på riktigt :D

 

Grymt nöjd med fartökningen annars i sl järmför med leo :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...