Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera HD i Final Cut Express. Vilka inställningar för bästa kvalit


Saltakatten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Blir inte riktigt klok på vilka val som ger bäst kvalitet när man ska exportera i Final Cut Express. Filstorleken spelar inte direkt någon roll, utan kvalitet är det viktiga.

 

Klippen är 720p (h.264), mp4-format.

Inspelat med en Sanyo Xacti VPC-HD700.

 

Någon som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Blir inte riktigt klok på vilka val som ger bäst kvalitet när man ska exportera i Final Cut Express. Filstorleken spelar inte direkt någon roll, utan kvalitet är det viktiga.

 

Klippen är 720p (h.264), mp4-format.

Inspelat med en Sanyo Xacti VPC-HD700.

 

Någon som kan hjälpa?

Bäst val är att exportera i det format som klippen redan har. (Det är det alltid, för då blir det ingen konvertering.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat både mpeg4 som de är original och .mov. Lustigt nog så får jag bättre kvalitet på .mov.

Det finns en hel del underalternativ och jag har fyllt i de mest uppenbara så som att det ska vara 1280x720 mm, men får usel kvalitet utav det.

 

Så frågan är väl i så fall vad alla underalternativen ska stå på för att få ut så bra kvalitet som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat både mpeg4 som de är original och .mov. Lustigt nog så får jag bättre kvalitet på .mov.

.mov är en behållare som kan innehålla precis vad som helst (inklusive mpeg4).

 

Det finns en hel del underalternativ och jag har fyllt i de mest uppenbara så som att det ska vara 1280x720 mm, men får usel kvalitet utav det.

 

Så frågan är väl i så fall vad alla underalternativen ska stå på för att få ut så bra kvalitet som möjligt.

Du får väl dissikera en klippfil för att se hur den är gjord (med QT Player. Eventuellt krävs QT Pro). Och sedan fylla i precis likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick fram en del information i finder.

Bitrate var på runt 9000. Efter jag ställde in det så verkade det bli bra. Provade att exportera ett klipp som när det var klart blev lika stort som originalklippet.

Då måste det vara full kvalitet tycker jag. Det finns väl inte så många andra saker som spelar in på kvaliteten tycker jag utöver, codec, container, bitrate, upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Jag har en Canon EOS 550D och filmar i full HD (1080p), orginalfilmen är i rätt storlek som jag vill ha men när jag sparar och exporterar filmen så tycker jag att den blir allt för bred som ni kan se här http://www.youtube.com/watch?v=kD7MuR8vPHU och här http://www.youtube.com/watch?v=AYaDzQjr9nw

Så bilden blir allt för bred och komprimerad, planen ser mycket längre ut än vad dom är och när jag ser på filmerna i Quicktime så blir det som vågräta ränder i filmerna.

Jag gör inget med filmerna i Final Cut Express, utan jag vattenmärker dom bara, så vad är det jag gör fel så att dom blir så breda och ihoptryckta.

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...