Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radeon 4870 eller Geforce GTX 285 till MacPro


uggla

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en MacPro, tidig 2008, och funderar att uppgradera grafikkortet för att

* få bättre prestanda i Aperture

* kunna utnyttja Snow Leopard fullt ut

 

vilket grafikkort är bäst, Radeon 4870 eller Geforce GTX 285?

 

Kommer jag att märka någon skillnad för de saker jag räknar upp ovan,

* jämfört med min nuvarande originalkonfiguration

* är det någon skillnad mellan korten

 

(Jag är inte intresserad av spel)

 

Mvh

Dan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radeon 4870 drar en hemsk massa ström och verkar inte fungera med dvi (=dålig bild) vilket jag har uppmärksammat i en tråd längre ner. Vad det gäller Snow Leopard så lär vi väl få en hel del tester framöver skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radeon 4870 drar en hemsk massa ström och verkar inte fungera med dvi (=dålig bild)

 

Bull. Det finns en bug som gör att kortet skapar mushopp med vissa displayer, ja. Rör sig om 5% av user base.

Drar ström? Ja, max 120w under maximum load. En MP med 4870 i idle drar totalt 300-400w, vilket är nästan samma som en MP med vilken GPU som helst.

 

 

 

Om du ska ha ett 4870 ska du skaffa ett PC-kort och flasha. Du sparar ca 2500:- och får mer prestanda.

 

Du kan även skaffa ett 4890 och flasha eller injecta. Mer om det i min tråd:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=98047

 

 

Att köpa av Apple är att betala tusenlappar för en 128k rom...

 

 

 

Ang. Aperture så kan en Googling på "aperture gpu mac pro" ge ett första resultat som detta:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=222893

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar :-)

 

Hur står sig en Geforce GTX 285, prestandamässigt, mot ett flashat och injectat 4890?

 

/Dan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bull. Det finns en bug som gör att kortet skapar mushopp med vissa displayer, ja. Rör sig om 5% av user base.

Drar ström? Ja, max 120w under maximum load. En MP med 4870 i idle drar totalt 300-400w, vilket är nästan samma som en MP med vilken GPU som helst.

Jag vet inte varifrån du får dina 5 % ifrån. Att kortet inte fungerar med en vanlig slärm är vansinnigt frustrerande. Gör i princip hela kortet meningslöst.

 

En Mac Pro efter 2007-modellerna drar en bra bit under 200w även välbestyckade med hårddiskar och minnen. Det verkar som 4870-kortet (utöver att inte fungera med alla skärmar) drar mellan 50 och 150w utan särskild belastning, dvs. nästan lika mycket som hela datorn med hårddiskar, minnen och processorer:

http://macperformanceguide.com/Reviews-Mac...l#VideoPowerPig

 

Varifrån du har dina max 120w får du också gärna förklara - kortet blir i alla fall helvetiskt hett även om man inte ens han en enda skärm ansluten, vilket borde dra en del ström (det är ju inte utan anledning som kortet behöver dubbla strömanslutningar).

 

Nja, kort och gott: jag är brutalt missnöjd med ett sprillans nytt grafikkort som drar ström som sjutton, kostar som sjutton och inte ens fungerar bra…!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varifrån du får dina 5 % ifrån. Att kortet inte fungerar med en vanlig slärm är vansinnigt frustrerande. Gör i princip hela kortet meningslöst.

 

Jasså. Det funkar inte för dig = ingen annan i världen? =)

 

 

 

 

Varifrån du har dina max 120w får du också gärna förklara

 

Fel av mig. Det är rätt att det kan stiga högre.

 

Quotar dock ett annat forum:

 

"Compared to the 8800GT 512 MB it draws ~ 40 watts more at idle.

 

Energy cost savings are based national average of 8.68 cents per kWh for the commercial sector. Source: Energy Information Administration, Form EIA-826, "Monthly Electric Sales and Revenue Report with State Distributions Report."www.eia.doe.gov

 

WORST CASE SCENARIO USING 40 WATTS @ 24/7 + 365 DAYS A YEAR

$28.03 per year = $2.34 per month

 

THINK about that. IF you let your computer run 24/7 year round with a 4870 installed versus an 8800GT or GTX200. You burn $2.34 per month in additional power. But this is 24/7 operation we are talking about. If it's more like 12 hours a day like most people? It's $1.15 per month. Is this even an arguement now?"

 

 

 

Nja, kort och gott: jag är brutalt missnöjd med ett sprillans nytt grafikkort som drar ström som sjutton, kostar som sjutton och inte ens fungerar bra…!

 

Därför köper man ett PC-kort för typ 1200kr, flashar med högre klocks och har inga problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar :-)

 

Hur står sig en Geforce GTX 285, prestandamässigt, mot ett flashat och injectat 4890?

 

/Dan

 

Bara att kolla google efter reviews 285 vs 4890. Ca 10-20% bättre prestanda med 285. Dock ca 3000:- dyrare, då du måste ha Apple's kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså. Det funkar inte för dig = ingen annan i världen? =)
Nja, det är rätt många inlägg på olika forum om detta. Felet är dessutom ganska svårlokaliserat (eftersom man kan behöva ett par extra skärmar, möss och grafikkort för att utesluta alla möjliga fel) - många rapporterar det som att dom har fel på musen. Dessutom är det många som fortfarande ansluter skärmar via vga och därmed är helt omedvetna om felet. Det verkar dessutom inte bara vara någon enskild skärm eller tillverkare utan skärmar av alla möjliga märken och typer drabbas - den gemensamma nämnaren är att de är anslutna via dvi och att muspekaren hoppar (en intressant detalj är att muspekaren även hoppar på andra skärmar, oavsett anslutning, även om de är anslutna till ett annat grafikkort!). Det är fullt möjligt att det är en ganska hög andel av användare som ansluter via dvi som är drabbade.

 

Var rapporterar man sådana här buggar till Apple egentligen?

 

Därför köper man ett PC-kort för typ 1200kr, flashar med högre klocks och har inga problem alls.
Tydligen har du rätt i det. Del av anledningen att jag valde Apples kort var just att slippa eventuella problem och veta att det fungerade redan från början. Uselt av Apple att inte fixa sådana fel när dom hur som helst bara har ett fåtal kort att testa och underhålla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har du rätt i det. Del av anledningen att jag valde Apples kort var just att slippa eventuella problem och veta att det fungerade redan från början. Uselt av Apple att inte fixa sådana fel när dom hur som helst bara har ett fåtal kort att testa och underhålla.

 

 

X1900 till Mac Pro blev en flopp som överhettade efter 10 månader och krävde byte. 8800 höll på att uteslutas till nya datorer tills nog klagomål kom in och Apple gjorde en ny version (3 månader senare). 4870 har felaktig information, då det stödjer alla Mac Pro's men endast nya enligt Apple. 285 (som inte är släppt av Apple) kräver nyare Mac Pro's men skulle enkelt kunna anslutas till en Mac Pro från 2006, om bara Apple släppte en uppdatering för EFI. Det sistnämnda är även vad som hindrar Mac Pro's från 06/07 från att kunna köra 64bit i nya Snow Leopard. En Mac Pro kan inte starta från en Återställnings / OSX - skiva om den har ett grafikkort som är nyare än skivan.

 

Åh, just det, Displayport>DVI adaptern som Apple säljer, är full med buggar. Inte nog med att den kostar flera tusen (för dual link) den fungerar, enligt recensionerna, för max 25% av användarna.

 

Apple bryr sig inte om Mac Pro och dess komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar när Apple tänk sig att hänga med i grafikkorts utvecklingen och stödja de senaste korten med exempelvis 2gb ram som nu finns... 512 är ju i minsta laget... Det hade ju kunnat bli en både snygg och fet speldator. Just nu känns det som att Mac Pron är begränsad till ett smalare område vilket jag tycker inte gör den prisvärd.

 

Så tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med hela Apples datorfilisofi att göra.

 

De gör sina datorer av begränsat antal olika delar och jobbar istället mot att optimera operativsystemet till 110% på dom delarna.

 

2Gb ram är ju dock inte direkt nödvändigt då RAM endast ger möjlighet att rita upp större bilddata. 1GB räcker för 1920x1200., en 24" skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

:borstatanderna:

 

Hej,

 

Finns nu GeForce GTX 285 Mac att köpa i Apple Store till 5199 kr , vilket är 3-400 kr billigare än övriga kända butiker.

 

 

 

<h1></h1>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Store har haft 285 GTX i flera månader och det är fortfarande lika idiotiskt att köpa den istället för ett PC-285 för 2500kr och använda tex. ett GT 120 som EFI-initierare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha då måste jag vara en av dom 5% då :deppig:

 

Kan säga att 4870 har drivrutins problem med NEC, speciellt multisync 2690WUXi och 2690WUXi2 skärmarna och jag har ju så klart den förstnämda.

 

När jag köpte min Mac Pro så trodde jag först att min dator/grafikkort hade fabriksfel eller blivit transport skadad, för när jag starta upp den första gången så funka allt smärtfritt. En stund senare när jag satt och gullade med den så blev skärmen plötsligt svart, försökte väcka den till liv igen men ingenting funka, starta om datorn flera gånger osv men skärmen funka bara vissa gånger. Så jag ringde butiken där jag köpt datorn ifrån och dom så åt mig att ta in den till dom. Gjorde det dagen efter och dom trodde jag var helt pantad för där funka allt perfekt igen. Så jag fick en vga-dvi adapter att prova med i fall det skulle var skärmen som bråka, fast det trodde varken jag eller killen som hjälpte mig i butiken. Nå när jag kom hem så prova jag plugga i vga adaptern och använde en vga kabel istället och det funka jätte bra igen.

 

Jag hade det kopplat länge så tills jag bestämde att prova ta bort adaptern och vga kabeln och prova med min dvi kabel och då plötsligt funka det helt utan problem igen. Tror att det var någon uppdatering som gjorde att det funka igen, men jag är inte säker.

 

Nu har det funkat som det skall och jag hoppas att det kommer att göra det i fortsättningen också:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha då måste jag vara en av dom 5% då :deppig:

 

Kan säga att 4870 har drivrutins problem med NEC, speciellt multisync 2690WUXi och 2690WUXi2 skärmarna och jag har ju så klart den förstnämda.

Andra märken som inte fungerar är Philips, Fujitusu-Siemens, Gateway, Acer, BenQ och Belinea. Till och med Apples 23":are har rapporterats ha problem. Men endast om ansluten via dvi. Fem procent är en fantasisiffra som Penna_ha har hittat på. ;-)

 

Jag hade det kopplat länge så tills jag bestämde att prova ta bort adaptern och vga kabeln och prova med min dvi kabel och då plötsligt funka det helt utan problem igen. Tror att det var någon uppdatering som gjorde att det funka igen, men jag är inte säker.

 

Nu har det funkat som det skall och jag hoppas att det kommer att göra det i fortsättningen också:)

Att köra med vga är ju ingen lösning (möjligtvis en nödlösning) så det vore ju underbart om det har lösts med någon uppgradering. Jag ska köra programuppgraderaren och prova igen, vore ju underbart om det bara fungerade.

 

Bytte du kabel medan den var igång?

 

Vilket OS kör du? Snöleoparden eller bara gamla vanliga leoparden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5% är min uppfattning efter daglig surfning på det största Mac Pro forumet

 

Om det verkligen är ett problem är det svårare än att ni skickar tillbaka kortet till Apple och köper ett PC 4870 / 4890 eller Apple 285GTX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5% är min uppfattning efter daglig surfning på det största Mac Pro forumet
Det möjligt att du har rätt, hursomhelst är det ju inte så många av Mac Pro-användarna som har 4870, men en del tror att dom har fel på sin mus eller kopplar in via vga och vet inte att dom har problemet alls. Skulle nog tro att en hel del, precis som Apples tekniker tydligen, bara kör med Apples LED-skärm som är kopplad via mdp och då uppstår problemet förstås inte.

 

Vilket forum är det du syftar på?

 

Om det verkligen är ett problem är det svårare än att ni skickar tillbaka kortet till Apple och köper ett PC 4870 / 4890 eller Apple 285GTX?
Så vitt jag förstår är är även pc-korten drabbade. Allt pekar på att det handlar om något drivrutinsfel som kanske har med dvi:s kopieringsskydd (eller vad det nu kallas) att göra.

 

Visst kan man skicka tillbaks det. För egen del så väntar jag och hoppas att Apple släpper någon update, det är som sagt antagligen inget fel på kortet. Dom som har provat menar att kortet fungerar finfint under Windows. Hur är det förresten med båda-portarna-"buggen" för pc-kortet? Det kanske hänger ihop? Kör du förresten direkt med dvi eller via vga med ditt 4890-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man skicka tillbaks det. För egen del så väntar jag och hoppas att Apple släpper någon update, det är som sagt antagligen inget fel på kortet. Dom som har provat menar att kortet fungerar finfint under Windows. Hur är det förresten med båda-portarna-"buggen" för pc-kortet? Det kanske hänger ihop? Kör du förresten direkt med dvi eller via vga med ditt 4890-kort?

 

Jag kör DVI från mitt 4890.

Jag har inget problem förutom tidvis lite störningar i bilden, något som uppstod då jag förlängde avståndet mellan dator och skärm från 1m till 12.5 m. Värt ett totalt tyst och svalt rum dock...

 

I snow leopard funkar tydligen båda DVI-utgångarna på 4890. Väntar dock på en Intel X25-M innan jag kan pröva själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte du kabel medan den var igång?

 

Vilket OS kör du? Snöleoparden eller bara gamla vanliga leoparden?

 

tema: Nej du har väl rätt i att det inte var någon lösning men jag slapp ju i alla fall köpa en ny skärm tills att det löste sig, vilket var bra eftersom jag i övrigt är väldigt nöjd med min NEC:)

Har du problem med din skärm så rekommenderar jag att du läser länken jag postar längre ner.

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...0&tstart=30 det är tydligen ganska många som har haft problem med 4870.

 

Nope stängde nog av strömmen helt och hållet till skärmen.

 

Körde först vanliga leopard och då fick jag det att funka med skärmen kopplad till dvi efter många om och men, och nu har jag uppgradera till snow leopard och då hade jag inga som helst problem att få det att funka. Väldigt konstigt, men som sagt så funkar det smärtfritt nu(ta i trä) :borstatanderna:

 

tema: jag hoppas att det löser sig för dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter logiskt att det är en fix i SL.

 

Det är sant att det är väldigt många som har problem, men på ett forum som apple's diskussionsforum så är det ju i princip bara just dem som har problem som skriver. Därför tror jag den totala drabbade mängden är väldigt liten. Men visst rör det sig säkert om flera tusen personer.

 

Om det nu är en fix i SL så är det ju bara att uppdatera, för fler fixes kommer ju inte till vanliga Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...