Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laddningsskärmen slutar aldrig vid uppstart


jHallsten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en relativt ny Mac Mini (den senaste modellen) med OS X 10.5.8 installerat. I morse startade jag om den - vilket jag inte gör varje dag då den agerar server hemma.

 

Nu när jag kom hem från jobbet står den fortfarande i laddningsskärmen.

 

Jag får den inte att starta..

 

Vad är felet och hur åtgärdar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i installationsskivan och använd Skivverktygs Reparera skiva till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i installationsskivan och använd Skivverktygs Reparera skiva till att börja med.

 

Det är nu gjort men problemet återstår. Jag fick meddelandet att inga fel hittades vid reparationen.

 

Vad mer kan jag göra?

 

 

Edit,

 

Jag kom just på något som kanske kan vara problemet. Igår kväll ändrade jag rättigherna på min hårddisk från Läs-/skrivbar för alla till att enbart vara Läs-/skrivbar för system och admin, de andra valda jag som "ingen åtkomst". Kan det ha påverkat och i så fall hur ändrar jag tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Kan vara något tillägg som spökar, prova med att göra "Säker start", håll ner skift vid uppstart och se om det går bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis samma sak hände mig idag! Jag upplevde att datorn var lite trög, så jag

bootade om den. Efter omboot så står den vid laddnings skärmen och snurrar.

(den med äpplet)

 

Jag har kört diskverktyget och reparerade disken, efter det så går det att starta

datorn. Men nu fungerar den bara en liten stund i taget innan den fryser och omboot krävs.

 

Vad tror ni? räcker det att köpa en ny disk eller ska den in på service?

 

MIn dator är en : iMac 20" core 2 duo 2,4Ghz från 2007

 

 

Jag har dock lite tur i oturen, jag köpte en firewire disk i förrgår och har precis

gjort backup på mina digitalfoton.

 

Mvh

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade runt kring problemet och som jag trodde berodde det på rättighetsbrister.

 

Jag hade av misstag ändrat min hårddisks rättighetsprofil "everyone" till "Ingen åtkomst" vilket gör att OS X inte kan läsa in nödvändiga filer i uppstarten.

 

För att ändra tillbaka till original-rättigheter:

 

1, Starta om datorn

 

2, I uppstarten håll ner CMD och S sammtidigt, detta skall få din terminal att starta.

 

3, Skriv in följande, avsluta varje rad med "Enter":

mount -uw /

chown root /

chmod 1775 /

exit

Källa till detta är http://www.macfixit.com/article.php?story=20090721100818315

 

Hoppas detta kan hjälpa fler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...