Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med FLAC


DaLorD

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har precis skaffat ny stereo och vill lyssna på lossless..

Nu verkar det som om just .flac som dessutom är det vanligaste formatet för lossless inte stödjs så bra av mac... eller så har jag nått skumt problem med min macbook (2,2ghz vit MB fr 2008).

WAV verkar spela utan bekymmer..

 

Om jag kör .flac i itunes med hjälp av Fluke så kan jag spela låtarna men får många "dropouts" musiken "hackar" efter ett tag...

 

Om jag kör i songbird får jag ett felmeddelande att sb inte kan strömma filen..

 

hackandet förekommer även i vlc men jag tycker att vlc förvränger ljudet och kör inte så mycket på den..

 

finns det nån converter man kan göra .flac till .alac?? se om det funkar bättre...??

 

nån annan som har detta problem eller har haft... skriv gärna om ni kan spela .flac i itunes utan problem så jag åtminstånde vet att det skall gå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Cog för att spela upp flac och tycker det fungerar bra.

 

Konvertera med xACT

 

Tack.. skall genast testa Cog.. Upplevde du problem med .flac i itunes??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig fått det att fungera bra - och när jag väl fått det att fungera så slutar det att göra det vid nästa uppdatering av iTunes. När jag skall ha in det permanent i iTunes så lägger jag över till Apple Lossless i stället. Normalt kör jag bara flac genom Cog.

 

OK..

 

En fråga till då... Kan du med xAct köra .flac direkt till .m4a?? eller gör du .wav och sen till .m4a i itunes??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag lagt in nytt OS (snökatten).. på en nyformaterad hdd..

Börjat så sakteligen att lägga in program och ibland dem COG för att spela mina .flac

 

Jag upplever ändå "hack" eller "dropouts" på vissa spår.. dock verkar COG klara flac bättre än andra spelare men inte till 100% vilket stör mig oerhört..

 

Kan det vara så att min MB inte är kraftfull nog att klara flac som packas upp när den spelas??

 

Om det finns någon på detta forum som kan spela flac 100%-igt så snälla säg vad ni kör på för spelare och mac..

 

Jag skulle kunna skicka ett flac-spår(som strular hos mig) till nån som säger sig klara flac för ett test...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Vox, det funkar bra för mig förrutom att det kan hänga sig ibland vid manuellt spårbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns någon på detta forum som kan spela flac 100%-igt så snälla säg vad ni kör på för spelare och mac..

 

Jag spelar en hel del flac på min gamla G5:a 2x2,5GHz i flera olika spelare helt utan de problem du beskriver. Dock använder jag inte Fluke, eftersom jag tycker att det är osmidigt. Bäst vore ju om iTunes kunde få stöd för flac. Tjurigt av Apple att inte lägga till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...