Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela mappar i OSX


pigeoon

Rekommendera Poster

Jag kör med OSX, versionen vet jag inte riktigt - men det är nyupdaterat, och vill dela med mig utav mina filer som jag har på Macen till PC:n.

 

Macen hittar PC:ns utdelade mappar - men PC:n hittar inte Macens.

 

Jag är osäker på hur jag delar ut en mapp i OSX övehuvudtaget.

 

Hjälp

 

//Tack På Förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kryssat i "Windows-delning" i Systeminställningar under Fildelning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När windows-utdelning är aktiverad på Macen skriv det här ifrån Windows för att komma åt Macen.

Gå till Start / kör / skriv:

 

\\IP-nr-till-din-mac\ditt-användernamn

 

Användernamn och lösenord är samma som du har till ditt konto på Macen.

Dela ut valfria mappar kan du inte göra iaf. inte med de saker som finns som standard i Mac OS X, möjligt att det finns något extra program men oftast så är man bara i behov av att komma åt sina filer ifrån en windows burk.

 

Vill du komma åt alla filer å snabbare å bättre så aktivera FTP-servern på Macen och anslut till Macen via FTP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gratisprogrammet sharepoints http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo...fo/macosx/12512 kan styra på den inbyggda funktionen i OS X att dela ut enskilda mappar. Där kan man också sätta detaljerade inställningar för varje mapp… om den ska delas via afp, ftp eller samba eller alla tre t ex (samba är det som går till windows)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem fast tvärt om ^_^ . Jag kan från min mac inte se andra mappar än "delade mappar" foldern på XP burken, även fast flera andra mappar är utdelade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har administratörsrättigheter på windows burken å den är en windows 2000 eller XP dator så skriv in där här på Macen under menyn "Gå / Anslut till server" (cmd+k)

smb://ip-nr-till-pcn/c$

eller

smb://ip-nr-till-pcn/namn-på-utdelad-mapp

 

c$ funkar bara om du inte använder förenklad filutdelning eller va de kallar det för i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SharePoints borde vara inbyggt i OSX... <_<

Är det på sätt å viss... Fast bara enkelt via server versionen av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...