Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ISDN uppkoppling


Per Eksell

Rekommendera Poster

Per Eksell

Jag försöker koppla upp min iMac (9.1) via en zyxel omninet plus ISDN TA utan framgång. Jag har en adapter mellen macens USB och zyxeln och trot mig ha installerat all nödvändig programvara men dator och TA kommunicerar inte. Har kört Mac i många år men är dålig på att fixa själv - hjälp./Per Eksell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Omninet är väl den gamla modellen med serieportar ekker hur? I sådana fall hänger mycket på den adapter du valt att koppla den mot usb-porten med. Det är ett sabla pyssel att få det att fungera och mycket hänger på vad programvaran till adaptern klarar av.

 

Enklast är att köpa en ny Terminaladapter (som då givetvis fungerar direkt med Mac) med usb-anslutning och köra på den. Det kanske kostar en tusenlapp men brukar å andra sidan fungera.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Eksell

Tack för tipset. Jag använder zyxel omninet plus för att dela telefon linjen (duo com) till två sep. nummer och har inte hittat motsvarande modell med USB för lättare anslutning. Finns sådan skaffar jag det direkt - några tips? Zyxel har en som skulle funnits redan i januari men som inte tycks vara tillgänglig (allt enl. macademic). Andra alternativ?? / Per Eksell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med t.ex Macoteket om Keyspans USB Twin Serial Adapter kan tänkas fungera med zyxel omninet plus.

Här hittar du Keyspan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Alternativet är ju annars att köra med en isdn-router. Då ansluter du mot routern med vanlig nätverkskabel och automatiska inställningar på Macen. Nackdelen är då att alla isdn-inställningar görs via routern och det brukar inte vara helt begripliga maskiner alla gånger.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...