Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Döende Performa 475


iVakuum

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Performa 475 som är mig mycket kär. Den har kämpat tappert, men nu verkar den vara nära slutet. Jag har bara använt den att skriva på, lite gamla spelklassiker har jag även använt den till.

 

En dag skulle jag slå på den trogne gamla tjänaren för att skriva ner en alla av galna idéer som dök upp i mitt huvud. Både datorn och skärmen fick ström, men jag märkte att det klassiska klickandet (ni vet, gammal Macintosh som laddar :)) inte började. Mycket riktigt, något var fel. Jag har kollat alla klassiska fel, alla kablar sitter i och så. Men "klickandet" hördes aldrig.

 

Någon som på rak arm har en hypotes om felet? Skulle vara mycket tacksam för svar, timmar av hårt arbete finns på den datorn. Glömsk som jag är så har jag inte gjort någon back-up på allt, bara delar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kan ha hälsat hem.... det berömda backupp-batteriet kanske behöver bytas......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du aldrig bytt batteri i den så är jag också helt säker på att du behöver ett batteri

Bör vara detta som jag visat här många ggr, kostar runtt 150:- kolla med Macoteket

 

Batteri.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig bytt batteri i den så är jag också helt säker på att du behöver ett batteri 

Bör vara detta som jag visat här många ggr, kostar runtt 150:- kolla med Macoteket

 

      Batteri.jpg

Tror du hästarna på lördag och söndag också behöver byta "Batteri"? :lol::PB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag får nog bättra skärpan på batteriet ... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle någon kunna förklara ganska utförligt hur man byter ett så'nt batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag har aldrig haft en sådan, men det borde väl inte vara så svårt att lossa på kåpan och kolla lite försiktigt.

Koppla loss alla kablar först, se till att du är "jordad" själv.

Ta i chassiet, och på ett värmeelement eller på jordpliggen på ett vägguttag.

Ty det är inte bra om du skulle vara statiskt laddad.

 

Titta sen in emellan om du kan se batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat noga på hårddisken, men skymten av något batteri kan jag faktiskt inte se! Mycket frustrerande! Ungefär var ska det sitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det sitter inte på hårddisken utan på "moderkortet" c.a 23 mm i längd, och 14 mm i diam.

Färgen är nog som den på bilden

 

Med moderkort menar jag det stora kretskortet som antagligen sitter nertill på din dator.

Har aldrig öppnat den modellen du har, men jag kan tänka mig att det sitter nånstans mitt på kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på min 475 sitter den direkt innanför locket men den ser mer ut som ett batteriack. Typ som en liten 4kant med 2 kablar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Aha, då är det den andra typen av batteri, stämmer nog rätt bra när jag tänker efter. Bytte ett på min Performa 630 en gång

Ska se om jag finner bild på det :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos ELFA kostar ett batteri ca 100 kr. Vissa små lokala elektronik-hökare brukar få sina leveranser från ELFA. För att få loss batteriet kan det vara bra med en mycket tunn spårmejsel som sticks in på ena kortsidan för att lossa "haken" som håller fast locket över batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...