Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Powerbook 5300 cs


ODAN2V

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har ägt en mac nu i knappt 60 minuter och har redan fått en fundering.

finnes det någon möjlighet att med en powerbook 5300 cs via något tillbehör få det att fungera med ett kabelmodem.

Det krävs någon form av ethernet uppkoppling

Jag har en pc som jag använder som surfdator nu men jag gilla redan powerbooken mer. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Tack för tipset.

Vet ni vart man kan vända sig, för att hitta beganade delar har kollat

på macskoten men där var det tomt.

Jag köpte för några dagar sedan en imac g3 som jag aldrig haft igång pga ett trasigt

tangentbord.

Jag kan säga detta ärligt pc har jag fått nog av :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Är det inte ett inbyggd nätverkskort i den Powerbooken?

Det är väl bara att koppla upp sig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hade fel, kollade Mactracker, den var visst äldre än vad jag trodde, 95 kom den ut

Mac OS 9.1 är vad som är max i den.

Jo det finns IR för trådlös nätverksuppkoppling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Här finns lite historia

5300.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösnätverksuppkoppling ! (w00t)

Det kan vara en härlig lösning men då måste jag hitta en mottagare.

tror ni att detta kan vara en bra lösning ?

 

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här själv med en PowerBook 5300CS. Trevlig dator på många sätt, men den har en del hyss för sig. Min PB har system 7.6 och har i stort sett ALDRIG hängt sig! Men däremot fungerar inte skrivar/modem-porten, så den är ändå lite svår att använda.

 

PB 5300 har ju uttag för PC-card (PCMCIA). Sitter på vänster sida. Här kan man t.ex. ansluta ett PC-card modem för vanlig modem anslutning, eller ett PC-card för Ethernet. Har själv köpt ett begagnat Asanté FriendlyNet PC-card för ethernet. Fungerar alldeles utmärkt! Kolla bara så att det finns drivrutiner för Mac. Asanté har det, och flera modemkort fungerar bra med almänna drivrutiner.

 

Trevligt är också att skaffa adapter för Compact Flash Card. Adaptern är helt manuell (fungerar utan drivrutiner, kan köpas för ca 130 kr hos t.ex. www.kjell.com) och gör det möjligt att använda Compact Flash kort direkt till datorn. Betydligt smidigare och rymligare än att använda disketter för t.ex. back-up och filöverföring.

 

PC-card är ganska trevliga, fungerar på många olika datormodeller, och det är därför ingen större ekonomisk risk att köpa på sig ett par stycken. Kostar kanske ett par - tre hundra för ett begagnat ethernet- eller modemkort. Annars är väl PB 5300 tyvärr inte mycket att satsa på. Fungerar bra som skrivmaskin, men är annars väldigt gammal. Ganska dålig kvalitet på de flesta exemplar dessutom.

 

IR-porten fungerar bra för att ansluta till HP-laserskrivare, men jag vet inte om den duger till så mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotograferna hade INTE(tack och lov) 5300, vi brukade på den tiden använda oss av antingen 1400 eller på de stora drakarna 3400. Dessa tillsammans med en gigantisk skvalpig framkallningsutrustning samt neg/dia scanner, sen satte man sig på hotelltoan och soppade negfilm medans reportern satt och sippade paraplydrinkar i hotellbaren...lagom till att samme man började bli lagom rund om fötterna skulle man börja scanna.....och skicka vilket int alltid var speciellt lätt, lite beroende på vilket land man råkade vara i. Lagom till att man var färdiga med att få iväg skiten som i alla fall klipptes väck helt av redigeraren så trodde man att man skulle sova, men icke. Då var det nästa dag och dags för mer jobb....

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta 5300 brann väl upp tror jag om jag inte missminner mig, men jag tror att reportrarna hade 5300 möjligtvis...

Den gamla häck jag har i garderoben (som jag faktiskt använde mig av i helgen för första gången på nåt år) har ett 8.1 installerat, och det går låååååångsamt...herregud vad segt.

Jag tror att mitt ex håller under bästa tänkbara förutsättning i ca 15minuter, sen är batteriet slut!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Långsam - 5300-serien är notoriskt långsam och hör till Apples mest fiskobetonade modeller. Låt dig inte luras av klockfrekvenserna. Det här är långsamma maskiner i den bemärkelsen att de är tja - långsamma! :)

 

PB5300-serien levde inte upp till sin roll som den första bärbara PowerPC-macen. Tillsammans med dåtidens Mac OS som till största delen fortfarande gick under emulering, likt många program i bruk kring 95 - 96, upplevdes gamla 68040-Powerböckerna i 500-serien ofta som snabbare. Att Mac OS blev mer och mer PowerPC-anpassat hjälpte inte så mycket då de nya OS-versionerna också blev mer och mer tungdrivna.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På hur många sätt kan det gå långsamt? Tycker som ytterberg att de gamla grekerna höll jag på att säga, men de gamla 68040 processorerna upplevdes som snabbare än 603 faktiskt!

OCh så hysteriskt långsam disk, och busshastighet på det...

Just 5300 är ju ökänd för att antingen brinna upp eller totalpaja eller bli stulen typ...

Äpplegubbar brukar inte vilja kännas vid den datorn.

Men visst, den funkar som skrivmaskin och tetris! Och den gång om året då jag förvirrar mig in i datorn kan den få vara sirap, men tack ändå. Har faktiskt en ytterst gammal 540c utan batteri som fortfarande funkar, som är kvickare på de flesta sätt! Åtminstonde uppdaterar den tetris-kuberna snabbare...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brinna upp :blink:

Jaja då är väl en kommande påskbrasa räddad ;)

Jag gillar 5300 den fungerar bra än så länge till det som jag ska ha den så fungerar den bättre än

min gammla toshiba med 120 procsessorn den är faktiskt ännu långsamare med win 95, jag kör 0s 9.1.1 i macen

och den är betydligt snabbare.

 

Tack för tipset Hetlund jag ska besöka kjell.com

 

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...