Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikkort till Cube


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Har precis köpt mig en original-Cube som inte riktigt orkar dra runt min 20-tums Cinema Display med standardgrafikkortet.

Därför undrar jag vad ni som uppgraderat era Cubar har gjort med dem.

 

Låt mig höra några riktigt härliga historier nu! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en 450.

 

När 10.2 kom så pulade jag i ett GeForce2 MX (som köptes på Macoteket), det räcker bra för mig och min 17":are - kör 1280X1024@60Hz ADC -> DVI.

 

Sedan har jag givetvis fläskat i två 512-stickor (från OWC) och är nu inne på den tredje HD:n - en Seagate ST380021A.

 

Planerar eventuellt att jacka upp proppen till PowerLogix 7457, fast egentligen behövs det inte - mer för själva maxandet :rolleyes:

 

Kyler med en lös Papst a la Bill Fox och matar den med 7V (gammal Ericsson-laddare!) så det är verkligen snortyst! axelmannare.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Och var kan man få tag på ett gammalt grafikkort då tro...

Finns det något att finna på begmarknaden eller hittar man möjligen någon återförsäljare som fortfarande har gamla grafikkort kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Tack för utmärkta tips för övrigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en 450.

 

När 10.2 kom så pulade jag i ett GeForce2 MX (som köptes på Macoteket), det räcker bra för mig och min 17":are - kör 1280X1024@60Hz ADC -> DVI.

 

Sedan har jag givetvis fläskat i två 512-stickor (från OWC) och är nu inne på den tredje HD:n - en Seagate ST380021A.

 

Planerar eventuellt att jacka upp proppen till PowerLogix 7457, fast egentligen behövs det inte - mer för själva maxandet  :rolleyes:

 

Kyler med en lös Papst a la Bill Fox och matar den med 7V (gammal Ericsson-laddare!) så det är verkligen snortyst! axelmannare.gif

Oh yeah. Låter som om du har byggt min drömdator. Vore ju en perfekt video och musikdator som kan stå på hela tiden i en liten enrummare. Dra mig för ingrepp som att byte fläkt och så i och för sig. Skulle du inte berätta mer om fläktbytet och nätaggregats-modden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Ja, berätta gärna mer om dina erfarenheter på Cubeområdet micke!

Och snälla, det måste ju finnas någon i Macsverige som har ett gammalt grafikkort liggandes? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i pricip behöver du bara en länk för att få reda på allt om cube grafikkortsuppgraderingar och det är

 

http://cubeowner.com/kbase/index.php?page=index_v1&c=2

Där finns i stort sett alla möjliga grafikkort för kuben och hur man pular dit dem...

 

geforce 2mx är ju klart enklast eftersom det inte kräver så mycket ombyggnad och förmodligen inte ens extra kylning

 

De grafikkort som är aktuella är (finns nog fler som går men med ännu mer jobb i så fall):

Rage128 (stock)

Radeon (BTO Option)

Radeon 7500

Radeon 8500

Radeon 9000

Radeon 9200 (and SE)

GeForce2 MX (BTO Option)

GeForce2 MX TwinView

GeForce3

GeForce4 MX (32MB)

GeForce4 MX (64MB)

GeForce4 Ti

Matrox DH-Max

Voodoo3 AGP 3500

 

Vissa av dessa kräver dock rätt mycekt jobb för att få in. Vissa finns i stort sett bara begagnat.

 

SJälv köpte jag ett flashat pece-geforce2mx och satte på en Zalman ZM17-CU kylfläns för att slippa fläktar... nu har dock det kortet pajat och jag är tillbaka på ruta ett med rage128... så jag är också på jakt efter ett nytt grafikkort.

 

Begagnat finns en del på cubeowner… mer på ebay… nästan inget i sverige, om man inte räknar flashade pece-kort iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser fläkteriet ut, inga ingrepp eller märkvärdigheter:

 

cubemedflakt.jpg

 

Den svarta klumpen är Ericssonaggregatet (som till vardags ligger på golvet!) som matar Papsten med 7Volt.

Har skarvat ihop Papstkablarna, syns till vänster, med Ericssonkablen med hjälp av en sockerbit.

 

För att minimera att vibrationer från HD & DVD fortplantar sig till skrivbordet så står Cuben på en hemsnickrad skumplastplatta.

 

Som lasson redan har sagt, Cubeowner.com är alla Cubisters referensURL no1!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart!

 

I ärlighetens namn kan jag erkänna att jag missförstod dig förut. Jag läste ditt inlägg för hastigt och trodde att du matade hela datorn med strömmen från en ericsson-laddare.. och ja.. du förstår kanske varför jag blev så intresserad. :wacko:

 

Hursomhelst så fick jag en annan bra idé nu när polletten trillade ner på riktigt. Tack! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...