Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska man köpa för dator?


Ari_Goooold

Rekommendera Poster

Ari_Goooold

Jag funderar på att köpa en mac hos mediamarkt, men jag vet inte vilken:S. Har en fujitsu siemens 17" laptop sen ett år tillbaka, men den bara krånglar hela tiden. Har funderat länge på antingen en Imac 24" eller en macbook pro 13" eller 15". Jag använder mest datorn till att lyssna på musik, kolla på bilder och surfa.

Det känns som att 13" är lite för liten skärm på eller?

är 15" smidig och ta med om man reser?

och behöver jag en imac 24" egentligen för mina behov?

är det stor skillnad på prestandan på imac 24" och den billgaste 15"?

 

Hade vart kanon med lite tips och råd? va hade ni gjort? har en Iphone 3G än så länge....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

justsurrender

som jag ser det så använder du datorn för alldagliga behov; chatta, musik, film, bilder och bara surfa.

jag hade tipsat dig om macbook pro 13", den är inte så liten som man tror fan! räcker jävligt väl och den är smidig att ta med dig!

 

Imacen är otroligt snygg och stor men prestanda mässigt och möjligheten att packa ner den i väskan väger klart över hos en macbook pro.

 

har själv en macbook pro 15" och reser ganska mycket och har den alltid med mig, otroligt bekväm!

 

go och inhandla dig en macbook pro nu, 13 eller 15" beror på vad plånboken har att säga till om :)

 

 

"lets huge it out, bitch"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en 13" Macbook i ett år nu, blir rätt litet i längden om det är den enda dator man har, jag köpte mig en (begagnad) 17" mbp nu och det är helt vansinnigt fint.

 

Men 15" kan nog vara rätt lagom det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag sitter också och funderar på 13" eller 15". 15" känns lite för dyr och man oroar sig om 13" ska kännas för liten.)

 

Jag gick och kollade på en 13" Unibody (Det är samma "form" som nya Pro) och den kändes inte liten. Kanske blir det efter ett tag, vad vet jag :P .

Jag bad en kille posta ett screenshot när han körde photoshop på 13" och det ser heller inte ut där som det är litet, men jag skulle vilja kunna jämföra med 15".

 

Här är iaf screenshotet: http://henkeblomqvist.se/psscreendump.png

 

Tycker du ska köra på en MacBook pro iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv jobbat med en 13'' MacBook sedan 2006, bla. skrivit en avhandling på den till stor del. Anser att 13'' är en perfekt storlek för en bärbar dator. Det är först om man ska jobba på den många timmar om dagen varje dag som man börjar märka att skärmen är lite liten. Då är tipset att låta arbetsgivaren köpa in en iMac 24'' att ha på kontoret eller köpa en stor extern skärm till MBP:en.

 

Nu köpte jag en ny 13'' MBP och är hittills väldigt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första Mac i söndags och jag funderade också på om jag skulle välja 13 tum eller 15 tum, det blev till slut den mindre pga att jag inte hade pengar till den större!

 

Jag bytte från en 15 tum PC till 13 tum Mac och är jag sjukt nöjd med att den är så liten, lätt och smidig jämfört med min gamla 15 tummare och den fungerar kanonbra so far!

Det enda jag kan klaga på är upplösningen som är lite liten tycker jag (körde med 1680 x 1050 förut), dock skall jag nog köpa en extern skärm senare med högre upplösning som jag kan ha hemma.

 

Annars finns det inget att klaga på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade tipsat dig om macbook pro 13", den är inte så liten som man tror fan! räcker jävligt väl och den är smidig att ta med dig!

 

Jag har inte testat 13" pro men 13 vit och den är grymt liten faktiskt kolla på film blir riktigt jobbigt enligt mig ,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min 13 tums Pro igår och en så länge kan jag inte klaga på skärmstorleken. Har dock inte kollat på film än så kan inte uttala mig helt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en skärmdump från 13-tummaren var det ja!

post-23961-1247845712.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en iMac 24" och en mbp 13".

Min erfarenhet är att efter att ha suttit framför 24 tummarn så känns 13 tum VÄLDIGT litet. Men som andra har sagt så vänjer man sig faktiskt. Men hade jag kunnat konsten att motivera en kvinna bättre så hade hushållskassan tillåtit en 15 tummare, men det gjorde den inte. :utskallning: (Jag har fått diagnosen shopoholic av frugan och har ett temporärt köpstopp)

Å andra sidan är den lätt att ha med sig och än så länge har jag inte hittat något att klaga på. Den funkar bra som mediacenter med Plex när den inte används och då klarar den 1080p i 60Hz.

Innan hade jag en Dell inspiron 6400 15.4" och den har samma upplösning som MBP 13"(!) Dvs, det är sjukt bra skärm på macbookarna.

lycka till med ditt val!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara igenom vad du kommer vilja använda datorn till så löser det mesta sig automatiskt. Om du inte behöver/vill kunna ha datorn med dig så tycker jag att iMac 24" eller MBP 17" är ett vettigt alternativ. Däremot om du vill kunna ta med dig datorn utan att behöva känna ångest över att man måste "släpa" runt på datorn så är MBP 13" ett riktigt najs alternativ.

 

Personligen har jag svårt att se varför man skulle välja 15" då den inte är jättestor men heller inte särskilt liten. Haft en PC-latop 15" tidigare, den var hemsk. Alltid liite för stor och liiite för tung (förvisso väger ju inte MBP 15" så mycket men likväl har den 15" skärm). Jag har då den kraftigare MBP 13" och är toknöjd då den väger lite, smidigt format kommer följa med mig dagligen i skola och övrigt.

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de angivna behoven - definitivt en MB 13''. Skulle det kännas för litet för vissa användningsområden, skaffa en extern skärm så småningom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att du ska köpa 15".

Eftersom du har övervägt att köpa en iMac med 24" så antar jag att du gärna vill ha en lite större skärm (annars kanske du hade tittat på 20").

 

Med andra ord tycker jag inte att du ska "snåla" på skärmstorleken.

Bara för att man köper en bärbar behöver den inte vara så liten som möjligt - låter som att 15" passar dig bäst (om du vill ha bärbar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bästa kombinationen är förmodligen en 13" MB + 20" extern skärm för hemmabruk. 13" för att bärbart ska vara just BÄR-bart....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen att 15" är ytterst bärbar, har inga problem med att släpa med den överallt och den väger inte särskilt mycket heller. Jämför spec. på 13" och 15" så är det inte speciellt mycket vikt eller storlek som skiljer. Men mitt råd är att känna själv då alla har sin egna subjektiva bild av vad som verkligen är bärbart kontra släpbart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ari_Goooold

Asså de här e inget lätt val:S..den jag har nu, har jag aldrig tagit med hämifrån, de förvisso en laptop med 17", men de säger väl en del om vad jag använder en dator till..så de lutar nog ändå åt att det får bli en 24" Imac..comments?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså de här e inget lätt val:S..den jag har nu, har jag aldrig tagit med hämifrån, de förvisso en laptop med 17", men de säger väl en del om vad jag använder en dator till..så de lutar nog ändå åt att det får bli en 24" Imac..comments?:)

 

Då hade jag kört på iMac 24"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag kört på iMac 24"

jag är också inne på exakt samma spår (med typ samma vanor som du har), då jag har en Macbook Pro 15" som jag egentligen tycker är alldeles för bra för mig. men det är MBP 13" eller en Imac 24" som gäller för min del - och det blir nog, till sist, en Imac. Men jag skulle iaf vänta med att köpa den (om du kan det, dvs.) till SL släpps (september) - det ryktas ju om bland annat prissänkningar på många Macar och andra fina saker i samband med lanseringen av Snow Leopard.

 

men lycka till. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bär inte runt min MB på stan, men det är grymt skönt att kunna sitta varsomhelst i huset (eller utanför) och kunna ha datorn med sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad gäller bärbar så är troligen min 13" optimal. Har en 40" tv att koppla in den till om jag skulle behöva större skärm, vilken storleksmässigt borde räcka även för gravt synskadade.. :pompoms:

 

Men visst, har man inget behov att släpa runt med datorn alls så skulle jag säkerligen oxå välja en iMac 24".

 

Apropå, Snow Leopard som någon nämnde med lanseringen i september så har jag redan beställt det till min á 99 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...