Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hastighetsproblem med nya AirPort Extreme


Magor34

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lite problem med låga hastigheter med den nya AirPort Extreme med stöd för 802.11ac.

Har stora problem med på iPad/iPhone och har då oftast under 5mbit ner, men nästan konstant 11-12mbit upp. Vid nollställning av nätverksinställningar på iPhone och iPad brukar hastigheterna gå upp till cirka 50mbit, så snabbt det skall vara.

Jag har minst 50/10 Mbit via Ethernet på min MBP, inte ett enda problem där sedan jag kan minnas. Har under de senaste dagarna fungerat i stort sett felfritt även via WiFi, men det händer även där att hastigheten går ner under 15mbit. Signalen verkar det inte heller vara fel på, just nu har jag 56mbit via trådlöst med 31 procent signal. Ligger oftast runt 38 procent annars.


Hade dessa problem innan jag köpte en ny extreme också, trodde då att det var basstationen som höll på att ge upp. Nu efteråt installationen av vår nya AirPort Extreme så verkade problemen vara borta, men det dröjde inte mer än ett par dagar (om jag minns rätt) innan samma problem även dök upp här. Denna gång med något bättre hastigheter men ändå väldigt låga.
Det verkar som om problemen dykt upp i samband med att vi uppgraderade till ett bättre, snabbare bredband och då även ett nytt modem för att klara av 50mbit. Det verkar inte vara mjukvaruproblem då det uppstår på både Macbook med både 10.8 och 10.9 samt iOS enheter med både iOS 6 och 7.

Kan också tillägga att vår skrivare slutade att fungera helt och hållet via LAN, men fungerade perfekt via USB. Något som löste sig med en firmware uppdatering. Jag säger inte att detta har något att göra med mina andra problem, men ändå.

Just nu har jag dock över 40mbit på min iPhone 5S och 56mbit på min iPad 4. Det verkar som om det fungerar bra när jag inte använt prylarna på ett tag, men när jag börjar använda dom igen så går det ner helt plötsligt. 5 minuter efter jag hade 40mbit på iPhonen så har hastigheten gått ner till 5mbit. Just idag verkar det gå väldigt mycket upp och ner.

Ni anar inte hur störande detta är när man försöker streama film eller serier från Plex servern på kvällarna.


Några idéer? Frågor angående konfiguration? Tack på förhand!

mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag hade nog börjat med att kika lite på signalstyrkan. Har själv haft problem där och enheterna visar ofta på bra signal även då värdena för signal kontra brus inte alls är något vidare bra.

 

Du kan t.ex. börja med att se om du kan återskapa felet när har din Mac/iPhone/iPad ganska nära din Airport Extereme där du vet att du får perfekt signal.

 

I Macen kan du även kontrollera signal och brus genom att gå till Systeminformation som ligger under i verktygsmappen i Launchpad. Här kan du läsa mer om hur du ska tolka värdena: http://www.philmug.ph/forum/f17/understanding-signal-noise-ratio-better-wifi-signals-88276/

 

Det finns också program du kan använda för att mäta upp hemmet och få en bild av hur bra signal du har. Ett exempel som finns i gratisversion är Netspot: http://www.netspotapp.com/

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har upptäckt samma sak.. Har senaste Airport Extreme AC och MBP AC som ger 94 Mbit vid test av wifi (på 5G) och 50 Mbit (2.4G). På min iphone 5S får jag max 12 Mbit och det är mycket irriterande. Har provat att nollställa nätverksinställningarna men det hjälper inte. Min Android mobil får något snabbare 21 Mbit (2.4G).

 

Jag tycker detta är mycket märkligt och undrar om det är fel på routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...