Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rättstavning i Appleworks


Jörgen HP

Rekommendera Poster

Jörgen HP

Hej,

 

 

Kan jag radera samtliga ord som jag lagt till i min ordlista i Appleworks rättstavningssystem. I gränssnittet kan jag bara ta bort ett i taget, vilket tar en fabaskad tid. Misstänker att dessa lagras i en fil någonstans som man ev. kan tömma?

 

mvh Jörgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilket system och vilken version av AppleWorks du använder, men i Mac OS 9 och tidigare och med AppleWorks/ClarisWorks 5 och tidigare:

 

Öppna systemmappen. Leta upp mappen Claris. Inuti Claris-mappen finns en fil som heter Egen ordlista. Detta är din egen ordlista. Smart eller hur? Nu kan du kasta Egen ordlista i papperskorgen, eller spara den som backup utanför systemmappen. Nästa gång du startar AppleWorks skapas en ny, tom, Egen ordlista.

 

Med AppleWorks 6 ligger den egna ordlistan eventuellt i mappen AppleWorks inuti Systemmappen.

 

Men som sagt, spara eller ta en kopia av den egna ordlistan ifall du ångrar dig eller det blir annat strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där var inget riktigt bra råd. Det verkar faktiskt som om ordlistan är lagrad inne i AppleWorks.

 

Starta istället AppleWorks, i menyn Redigera välj Rättstavning och sedan Ändra egen ordlista (det är här du har varit förut). Men klicka nu på den lilla pilen bredvid Textfil. Då öppnas fler alternativ. Om du väljer Exportera skapas ordlistan som en textfil på hårddisken och den textfilen kan man sedan redigera i t.ex. Skriv Text.

 

Sedan måste man väl Importera sin ändrade eller tomma textfil som ny Egen ordlista, men det är väl bara att trycka på rätt knappar. Har inte prövat den biten själv.

 

Man kan också gå via Redigera - Rättsstavning - Installera ordlistor: välj Egen ordlista i första rullningsmenyn, sedan kan man tydligen ta bort och skapa nya (tomma) ordlistor lite som man vill. Du får prova själv, jag är nöjd med mina ordlistor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...