Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klickande ljud från hårddisken i min nya MacBook


Alvest

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag fick min nya MacBook i onsdags och är supernöjd med köpet, förutom en liten detalj; hårddisken klickar..

 

Ungefär var 5-20 sekund kommer det ett klickande ljud från hårddisken som låter ungefär som en pingisboll i vakum. Min gissning var att det är läshuvudet som låter när det lägger sig i viloläge, något som min lokala Appleförsäljare bekräftade när jag tog med datorn för att försäkra mig om att inget var fel. Han påstod att det kunde låta så och att det inte vara någon fara utan att det var fullt "normalt".

 

Jag har däremot lite svårt att ta det svaret med tanke på att jag pungat ut med 12 papp för burken, och då vill man ju helst slippa sånt här. Ljudet är inte supehögt men det är helt klart ett störningsmoment när man sitter och arbetar utan musik eller andra bakgrundsljud.

 

Är det någon mer här som upplevt samma "problem" och går det att lösa tror ni? Har inte haft datorn i en vecka än så länge så jag har ju fortfarande bytesrätt vad jag förstått, men jag vill ju ha den här datorn fast utan klickande - och anses klickandet som "normalt" ser jag inte någon mening med att byta till en annan som också klickar.

 

Snälla Bullen, hjälp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa frågor har redan tagits upp i forumet kolla runt lite bland befintiliga trådar så skall du nog hitta svaret du söker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Fullt normalt, det är så hårddiskar låter och ja, det frågas kring detta flera gånger i veckan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa hårddiskar låter så, dock så är min hårddisk i Unibody MacBooken knäpptyst, aldrig hört något alls från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa hårddiskar låter så, dock så är min hårddisk i Unibody MacBooken knäpptyst, aldrig hört något alls från den.

 

Det vore intressant att jämföra modeller på hårddisk för att upprätta ett register över klickande diskar. Vad är det för modell på din tysta disk Jisuo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren!

 

Min gode kamrats "vita" macbook låter däremot inte ett smack, det var väl därför jag blev lite konfunderad. Det är min första Mac också, och jag antar att det blir som med ens första barn - minsta hostning och man tror att ungen har ebola..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...