Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur identifierar jag filer utan filtillägg?


Macfan

Rekommendera Poster

Oooops!

Här har man alltså suttit i många år utan att tänka ett dugg på framtiden.

Efter byte från system 8.6 till Leopard nyss (missade visst några os-versioner där) har jag massor av filer utan filtillägg, det behövdes ju inte i os före X-an. Symbolen är bara ett litet grått fönster med texten "exec" i övre vänstra hörnet.

Det mariga är ju att en fil utan filtillägg inte alltid ens går att tvångsöppna i rätt program.

 

Finns det något enkelt sätt att kolla vad det är för filtyper eller är det bara att laborera med varje enskild fil? Trial and error x 1500 m.a.o. Kan ju bli bortåt 10 försök med varje fil innan man träffar rätt. Hemska tanke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Även i OS X har filerna en "resource fork" och en "data fork". Resource fork vet vilket program som ska öppna filen, så filändelser är onödiga egentligen.

 

Nu vet jag inte var din fil kommer ifrån, men om den inte kommer från en en Mac med HFS-filsystem tappar du ju helt resource fork. Som du skriver; då är det svårt att veta.

 

Sen vill jag lägga fram en liten varning för att öppna filer som du inte vet vad det är.

 

 

Om du vet vad det är för fil, är det bara att lägga till filändelsen manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inga okända filer direkt. Allihop är Illustrator, Freehand, Photoshop, diverse cad-filer och liknande. Resultatet av drygt 10 års produktion av teknikillustrationer m.m. Allihop producerade i 8.6 och följdaktligen på en HFS+-formterad disk.

 

De borde ju vara intakta med både resource- och data fork men ändå går de flesta inte att öppna. Varken med klick, släpp på programsymbolen eller inifrån programmet. Programmet känner helt enkelt inte igen filen utan filtillägg. Likadant om jag tar bort filändelsen på t.ex en Illustratorfil som är helt ok. Då går den inte att öppna om den är sparad som en tidigare version. Den öppnas som text i terminalen i bästa fall. Det är ju skumt, jag sparar ned en fil i Illustrator CS4 i CS2-format, plockar bort filändelsen och då går den inte att öppna. Gör jag samma sak med en fil nedsparad från CS4 i CS4-format går den däremot utmärkt att öppna.

 

Visst kan jag lägga till ändelsen direkt och prova mig fram på varje enskild fil men det var just det jag ville undvika p.g.a. det stora antalet och att de ligger i en mängd olika mappar.

 

Förhoppningen var att det möjligen fanns någon mjukvara för att söka genom disken med t.ex. delar av innehållet i resource- eller data fork som sökkriterium. Då hade jag ju i alla fall haft alla filer av samma typ samlade och åtkomliga i ett fönster.

 

Kanske det i slutändan ändå är den hårda vägen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även i OS X har filerna en "resource fork" och en "data fork". Resource fork vet vilket program som ska öppna filen, så filändelser är onödiga egentligen.

Inte helt korrekt. Filens fyrställiga typkod och skaparkod hör till filens metadata, och finns inte i resursdelen.

 

Nja, det är inga okända filer direkt. Allihop är Illustrator, Freehand, Photoshop, diverse cad-filer och liknande. Resultatet av drygt 10 års produktion av teknikillustrationer m.m. Allihop producerade i 8.6 och följdaktligen på en HFS+-formterad disk.

Hur förde du över filerna?

Om du lät dem mellanlanda på PC-formaterat medium eller använde ett ftp-program som strippade metadata från filerna får du börja om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall den nya Macen saknar programmen i fråga så blir det en blank dokumentsymbol eller terminal-exec-symbolen. Detta även om typ och skapare existerar. På min PBG4:a som har en fungerande OS9-system och de gamla programmen är allting rätt. Flyttar jag filen till en Leopard-Mac via afp så uppstår genast problemet.

 

Det bör finnas (jag vet att det fanns men det var många år sedan) program som kollar skapare och typ och kan automatiska lägga till en filändelse. Men det ligger verkligen i tidens dimma.

 

Annars borde det gå med program som kan visa skapare/typ, till exempel File Buddy, så att man åtminstone bara kan dra och släppa filen och se skaparkoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Inte helt korrekt. Filens fyrställiga typkod och skaparkod hör till filens metadata, och finns inte i resursdelen.

 

Okej, tack för den rättelsen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...