Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera bild från internet till textdokument


mlnmac

Rekommendera Poster

Om jag letar efter en bild i exempelvis google och sen försöker kopiera den till ett textdokument får jag bara själva adressen till sidan med bilden.

Jag har både provat med "äpple" C och att gå in på redigera (vilket ju är samma sak, men jag visste inte vad mer jag kunde prova med). Jag tror att problemet är att jag ju inte ens kan markera bilden. Är väldigt tekniskt okunnig, så enkla svar behövs.

Hur ska jag göra/vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provat "klick'n'drag"-metoden? "dra" bilden till dokumentet och släpp den där.kanske beror på vilken program du anv. för textdokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade det, och det blev samma sak igen: endast adressen syntes.

Jag använder NeoOffice, kan det vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera bilden

Håll kvar och tryck på ctrl-tangenten

I fönstret som kommer upp väljer du

"spara bil som ..." eller liknande

Spara bilden och använd den därifrån - antingen genom att dra ikonen till dokumentet

eller välj infoga och leta upp bilden på din dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det inte fungerar för dig.

Jag har inga som helst problem att markera en bild med musen, från exempelvis MacWorlds hemsida *ler*, och sedan dra den över Pages och släppa den där. Den hamnar i dokumentet. jag kan även markera bilder och dra dem till skrivbordet och släppa dem där, eller direkt i en mapp eller så. Jag använder Safari som webbläsare.

 

Så om NeoOffice inte kan ta bilder från Safari, dra bilderna till skrivbordet och sedan från skrivbordet in i NeoOffice-dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har varit med om bilder, inte på senaste tiden, som inte gick att dra utan man var tvungen att "ladda" ner dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har varit med om bilder, inte på senaste tiden, som inte gick att dra utan man var tvungen att "ladda" ner dem.

 

Det kan bero på hur hemsidan är kodad.

Jag provade med Aftonbladet nyss, kunde plocka hem bilderna från första sidan utan problem genom att dra dem till skrivbordet eller in i andra program.

 

Nu är ju detta olagligt att göra egentligen, om bilderna ska användas på grund av att dessa bilder är skyddade av lagen om upphovsrätt. Då jag inte använder bilderna till något, utan slänger dem i papperskorgen direkt så har jag inte brutit mot någon lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det. Fick dra bilden till skrivbordet först, och sen in i dokumentet. Lite bökigt, men det funkar åtminstone.

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...