Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS Extended och Mac OS Extended (Journalförd)


Pocahontas

Rekommendera Poster

Formatterade och Partitionerade en extern Hårddisk nyss.

 

Ser att det finns två valmöjligheter, Mac OS Extended och Mac OS Extended (Journalförd)

Blev lite konfunderad om jag gjort rätt, valde det sistnämnda

 

Har inte lagt in något på disken ännu, så om jag valde fel är det ju lätt ändrat.

80GB som ska bli en ren Backupdisk.

 

Vad är skillnaden i de båda formaten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt förklarat:

Journaling håller "reda på saker och ting" dvs vid en krasch så kan den återställa data till den datan som var innan kraschen.

Journaling drar väl ner prestandan med några få procent men kan dock vara värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK då tackar jag för det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggas ska väl iofs att det inte på nåt sätt är en "backup" funktion ;) Så ingen går o tror att de räcker med o köra journaling och sen lägga skulden på mig när allting är borta hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett det förut , funkar det bara på externa hårddiskar/den som inte är huvudskivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fsck eller vad det kan heta i Mac, alltså efter en felaktig avslutning eller disk krasch så återställer och kontroller ett journalförande filsystem disken extremt fort. (Det är fråga om sek) Ypperligt praktiskt. Ytterligare en finess är att det är väldigt sällan man förlorar någon data i händelse av en krasch. Kör själv ext3 på mina linux burkar med gott resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...