Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bluff på Blocket 29/10


Miamoree

Rekommendera Poster

Jag blev förra veckan lurad av 2 personer på Blocket som uppget "fel adresser", hann dock som "tur" va bara sätta in pengar på den ena. Men jag har nu upptäckt en person som verkar bluffa rejält.

 

Vad tror ni?! En MacBook Pro för 5900:-

 

Detta är annonsen: http://www.blocket.se/vi/18850030.htm?ca=11_s

 

"Pris: 5 900:- Typ: Bärbara datorer Plats: Krokom

Macbook Pro 15'' med Applecare-garanti fram till 2010-04-10

Datorn är i toppskick, skärmen är 100% repfri.

Intel Core Duo 2.2 GHz

Upplösningen 1440 x 900 (matt skärm)

Alla tillbehör är Original

 

2 GB RAM

120GB 7200rpm HDD

Bluetooth

Airport Extreme

ATI Radeon X1600 128MB

Superdrive

 

Datorn levereras i kartong med allt som följer medvid nyköp.

 

Kan även skickas mot rek pengarna skickas till mitt konto(köparen står dåför fraktkostnaden)."

 

 

Äckligt skrämmande lik, den annons från förra veckan!

 

 

 

BE AWARE! BETALA INTE IN!

 

Mvh Maria

 

Edit. Lite rubrikfix.

/Rickard, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev förra veckan lurad av 2 personer på Blocket som uppget "fel adresser", hann dock som "tur" va bara sätta in pengar på den ena.

 

Du blev alltså lurad två gånger under samma vecka på blocket? Vad köpte du, eller snarare, vad skulle du köpa?

 

 

 

Douglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blev alltså lurad två gånger under samma vecka på blocket? Vad köpte du, eller snarare, vad skulle du köpa?

Douglas.

håller med, låter nästan som om du luras!

 

en annan lustig sak är ju att hon bor i "krokum", som efter uppkollning ligger - tamtadam - in the middle of nowhere (norrland), givetvis för att ingen ska vilja hämta på plats. men jag förstår det inte - varför kan de inte luras trovärdigt med ett pris på en bit över 10000 kr åtminståne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, låter nästan som om du luras!

 

Ja det är lite knepigt att en medlem bara skriver inlägg om att andra luras... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag blev blåst förra veckan av en tjej som kallade sig för Sara. Hon hade en Iphone 3g

för 2600kr. Jag lockades av det trevliga priset och ringde henne.. Hon lät jätte trevlig och trovärdig och berättade för mig att hon gjort slut med hennes kille och ville bli av med allt som han gett henne och som har med han o göra så Iphonen måste bort fort... Och jag gick på bluffen och satte in 2600 till ett konto som tillhör SEB.

Dagen efter var hennes telefon avstängd och jag blåst på 2600. Har polis anmält kontonummret och nu vet jag inte vad jag kan göra mer. Jag skulle vilja få tag i henne och läxa upp henne.. Any way var försiktiga och kontrolera personen väl innan.. Jag personligen har gjort min sista affär på blocket.. Litar inte på ngn längre. Ska det bli affär då vill jag träffa säljaren och göra affär på plats..///Petros

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag blev blåst förra veckan av en tjej som kallade sig för Sara. Hon hade en Iphone 3g

för 2600kr. Jag lockades av det trevliga priset och ringde henne.. Hon lät jätte trevlig och trovärdig och berättade för mig att hon gjort slut med hennes kille och ville bli av med allt som han get henne och som har med han o göra så Iphonen måste bort fort... Och jag gick på bluffen och satte in 2600 till ett konto som tillhör SEB.

Dagen efter var hennes telefon avstängd och jag blåst på 2600. Har polis anmält kontonummret och nu vet jag inte vad jag kan göra mer. Jag skulle vilja få tag i henne och läxa upp henne.. Any way var försiktiga och kontrolera personen väl innan.. Jag personligen har gjort min sista affär på blocket.. Litar inte på ngn längre. Ska det bli affär då vill jag träffa säljaren och göra affär på plats..///Petros

 

Oj, tråkigt att det hände dig! Det är ju jäkligt tråkigt att det ska existera sådana här typer som luras på sajter som Blocket etc.

 

Ja du får leta reda på tjejen och ge henne smisk! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja klappa till henne på käften.. Jag jobbar hårt för mina pengar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Douglas och Luddikudd --->

 

Va nu hängde jag inte med riktigt, menar ni att det "jag" luras??

 

Eh...

 

 

och hur vet ni att det är en tjej vi snackar om?

 

Jag satte aldrig in pengar på den förra veckan, eftersom jag hörde mig för här ang pris och folk börja varna mig. Men sedan skulle jag köpa en annan datr dagen efter, en vanlig Macbook för 4000 som jag tyckte lät ok, vi snackade och jag sa att jag nästan blivit lurad dagen innan, då sa han "ja det är förjävligt med sånna som luras på nätet"... (!).. Jag sa att jag var skraj och hörde om intenet giro, detta sa han bara var krångligt och erbjöd sig att vi skulle betala hälften nu (jag alltså) och att jag skulle sätta in resten när jag fått den... Då trodde jag allt var lugnt (ja vet jag är en idiot, och jag LITR ALDRIG mer efter detta)..

Efter några dagar fick jag aldrig en data, eller kolli id, då fatta ja att ja blivit blåst...

Jag skrev från en annan email o fråga om den fanns kvar, då fanns den tydligen "kvar"...men när jag börja fråga om ja kunde komma ner till Ystad och se den, då sluta han genast svara...eller kom med ursäkter att han var upptagen...

 

Tillslut kunde ja inte hålla mig och skrev din jävla idiot eller ngt... då skrev han " Haha, jag börja misstänka att den här mailadressen var din med! tack för chatstunden och tack för pengarna! :)"

 

Jag kokar fortfarande...

 

 

allt är polisanmält..men det är säkert folk innan mig som hann gå på den me...-

 

fyfan för endel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va nu hängde jag inte med riktigt, menar ni att det "jag" luras??

 

Eh...

 

och hur vet ni att det är en tjej vi snackar om?

 

Nej men jag blev lite fundersam när samma människor råkar ut för att bli lurade, eller nästan blir lurade. Jag tycker synd om dig som har en sådan otur! :)

 

Jag antydde inte i mina inlägg att det var en kvinna som begår lurendrejeri. Däremot skrev ju luddikudd det och till dennes försvar kan jag väl säga att man ofta kallar människan rent allmänt för hon.

 

Lycka till i fortsättningen med internethandlandet! :)

 

 

 

Douglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville som sagt var bara varna...för ja tyckte de va ganska misstänktsamt :)

 

Ngt mer blockethandlande blir det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Blocket har jag använt mig av tre gånger. Första gången var för att bli av med gamla program för Windows när jag hade switschat för fem år sedan. Den andra gången skulle jag köpa soffor att ha hemma. Sofforna fanns i Västerås, ocoh säljaren fick betalt först när de stod hemma hos mig. Min tredje Blocket-affär var en kamera, men i det fallet kände jag säljaren sedan många år och blev intresserad av kameran, just därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat massor på nätet sedan ~1995 och aldrig blivit lurad - inte ens mitt Visakort har fått någon obehörig "dragning".

 

Mina råd är följande:

 

* Köper du nytt: Köp bara av väletablerade företag som (många) andra har rekommenderat. Sök på deras namn på Google, kolla kommentarer på Prisjakt och Pricerunner och kolla hur länge företaget har existerat.

 

* Köper du nytt/begagnat på Ebay eller Tradera: Köp bara av personer som tidigare har många goda omdömen, inte minst som säljare! Kolla noga att det inte bara rör sig om en- och två-dollarssaker, som säljaren köpt/sålt i syfte att uppnå många och goda omdömen.

 

* Köper du nytt/begagnat på Blocket: Gör det ALDRIG om det handlar om dyrare saker! Enda undantaget är om du kan använda internetgiro eller liknande ELLER kan göra affären öga mot öga.

 

Att ge hälften av pengarna nu och hälften vid leverans innebär att skojaren ändå får hälften av pengarna för inget jobb alls.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper näst intill allt på nätet. Nytt som begagnat. En väldigt bra sak som jag alltid har i bakhuvudet är; "Är någonting för bra för att vara sant, så är det oftast det!".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev också "lurad" en gågn på tradera. Fast jag fattade misstanke direkt och satte aldrig in några pengar, men det var andra som gjorde det vet jag.

 

Kan vi inte starta ett garde som "tar saken i egna händer" och verkligen ger bedragarna vad dom tål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Douglas och Luddikudd --->

 

Va nu hängde jag inte med riktigt, menar ni att det "jag" luras??

mig kan du mest se som en lustigkurre.

 

Eh...

och hur vet ni att det är en tjej vi snackar om?

jag tänkte att man inte alltid behöver benämna en person av okänt kön med "han" utan tog mig friheten att variera lite. och det bör ju vara okej, i det könsneutrala land vi ändå lever i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte starta ett garde som "tar saken i egna händer" och verkligen ger bedragarna vad dom tål.

Bra idé, du borde starta en sån där tankesmedja där du och andra som är lika smarta som du kan sitta och kläcka bra idéer hela dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot bakgrund av hur mycket det skrivits i ämnet, hur ofta det är på tapeten och hur många som blivit lurade så förvånar det mig att någon överhuvudtaget kan komma på tanken att sätta in pengar på en främmande persons konot - utan att först ha fått varan.

 

När det dessutom finns massor av bra, säkra betalningssätt så är det ännu mer häpnadsväckande. Sätter du in pengar på en främmande människas konto får du faktiskt skylla dig själv.

 

Låter det för bra för att vara sant - så är det också så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot bakgrund av hur mycket det skrivits i ämnet, hur ofta det är på tapeten och hur många som blivit lurade så förvånar det mig att någon överhuvudtaget kan komma på tanken att sätta in pengar på en främmande persons konot - utan att först ha fått varan.

 

När det dessutom finns massor av bra, säkra betalningssätt så är det ännu mer häpnadsväckande. Sätter du in pengar på en främmande människas konto får du faktiskt skylla dig själv.

 

Låter det för bra för att vara sant - så är det också så.

 

Jag gör ganska många sälj och köp på Tradera och Blocket. Två gånger har jag råkat ut för bedragare, den ena på 300:-, det kan jag leva med, och den andra var 13 000:- där jag innan betalning gjorde efterforskningar på produkte och serienummer, varför det blev en polisanmälan i stället.

Jag har vid flera tilfällen även lyckat stoppa försäljningar/auktioner på båda dessa sajter.

 

Alltså gäller det att på alla sätt skapa sig en bild av säljaren, adressuppgifter, ringa upp fast telenummer, kolla Eniro och ringa alternativa nummer. Icke registrerade mobilnummer, fejkade namn, serienummer, omdömen, hotmailkonto etc, allt som kan ge varningssignaler.

Som mest har jag betalt 14 000:- utan att vare sig sett säljare eller produkt.

Köpte en stereo förra veckan för 3 000:-, efter att först ha kollat att mobilnumret fanns på Eniro.

 

Så visst skall man köpa på Tradera och Blocket, visst kan man ju bli blåst nån gång men sammantaget så har jag ändå gjort bra affärer, lite förluster kan man ta om man på det hela ändå handlat billigt.

 

Exempel på vad jag handlat: en 140 bred säng, en 140 Tempurmadrass, PowerBook, MacBook Pro, Canon Ixus flera modeller, två Yamahastereo, SE P1, ett tiotal SE-mobiler, flera GPSer, rullbandspelare, skinnsoffa, bokhylla, motionscykel etc etc

Flera av, framförallt teknikprylar som mobiler har jag lekt av mig på och sen sålt på samma sätt med ungefär pengarna tillbaka, ibland mer, ibland mindre.

 

(Bussgods är en bra transportör att större och tyngre prylar.)

 

Edit: Och för allt detta ovan har jag omgående fört över pengarna till de andras konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot bakgrund av hur mycket det skrivits i ämnet, hur ofta det är på tapeten och hur många som blivit lurade så förvånar det mig att någon överhuvudtaget kan komma på tanken att sätta in pengar på en främmande persons konot - utan att först ha fått varan.

 

Vem skickar varan utan att först fått betalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skickar varan utan att först fått betalt?

 

Det är bara att läsa innantill i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så visst skall man köpa på Tradera och Blocket, visst kan man ju bli blåst nån gång men sammantaget så har jag ändå gjort bra affärer, lite förluster kan man ta om man på det hela ändå handlat billigt.

 

Använd internetgiro så slipper du bli lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot bakgrund av hur mycket det skrivits i ämnet, hur ofta det är på tapeten och hur många som blivit lurade så förvånar det mig att någon överhuvudtaget kan komma på tanken att sätta in pengar på en främmande persons konot - utan att först ha fått varan.

 

När det dessutom finns massor av bra, säkra betalningssätt så är det ännu mer häpnadsväckande. Sätter du in pengar på en främmande människas konto får du faktiskt skylla dig själv.

 

Låter det för bra för att vara sant - så är det också så.

 

 

Vem skickar varan utan att först fått betalt?

 

 

Det är bara att läsa innantill i den här tråden.

 

Håller med Northwiz till fullo. Finns inte en chans i Hisingen att jag betalar för nåt i förskott. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Northwiz till fullo. Finns inte en chans i Hisingen att jag betalar för nåt i förskott. :armskeptisk:

 

Nej, då lär det ju inte bli någe affär heller. Finns inte en chans i Mälaren att jag skickar nåt utan att först få betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då lär det ju inte bli någe affär heller. Finns inte en chans i Mälaren att jag skickar nåt utan att först få betalt.

 

För tredje gången - Internetgiro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärde gången: Internetgirot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...