Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia vägrar reparera iphone3g vid icke-garanti


segerdahl

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag vill ge ett varningens tecken till alla som går i tankarna att köpa en iPhone3G.

 

Häromdagen så klantade jag till mig, eller man kanske inte äns kan se det på det sättet. Jag la ner min iPhone3G på bordet samtidigt som jag hade nycklarna i handen. Ett litet missöde och det uppstod en spricka i en hörnet på telefonen. Dom efterföljande dagarna så växte denna lilla spricka till flera större över hela skärmen och fingertopparna riskerade att bli blodiga.

 

Men, som ordspråket går, "Är huvudet dumt så får plånboken lida", så traskade jag ner till Telia och försökte lämna in den på service för att få skärmen utbytt. Men här gick jag bet. Visst, dom kunde skicka iväg den på ett kostandsförslag, men samtliga 3 butiker jag besökte under dagen förklarade alla för mig att Anovo som sköter servicen, inte skulle laga den, utan det skulle bli att köpa en helt ny. Utöver detta så skulle jag få betala 500sek för kostnadsförslaget. Med andra ord, 4500sek för en utbytesenhet och 500sek extra för förslaget, alltså, 5000sek. Eller, så kunde jag få köpa en helt ny enhet i butiken för 5500sek.

 

Förbannad som bara den så blev det att köpa en ny, ingen idé att vänta 3 veckor och tjäna 500sek på det hela.

 

Men, vad är det för policy, vi lagar inte telefoner utanför garantin!? Det var ingen som upplyste mig om något sådant förfarande och det är en hög form av monopol-missbruk att INTE laga skador.

 

Är det någon annan som har upplevt samma sak?

 

PS. Jag pratade med Telia Kundtjänst på 0771-990200 som berättade att det inte skulle vara några som helst problem att byta ut en skärm mot en mindre kostnad. Men den informationen verkar inte ha nått fram i butikerna som fullkomligt vägrar. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har de så otroligt mycket att göra ändå med alla garantiärenden så därför vill de inte ta emot icke garantiärenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag vill ge ett varningens tecken till alla som går i tankarna att köpa en iPhone3G.

 

Häromdagen så klantade jag till mig, eller man kanske inte äns kan se det på det sättet. Jag la ner min iPhone3G på bordet samtidigt som jag hade nycklarna i handen. Ett litet missöde och det uppstod en spricka i en hörnet på telefonen. Dom efterföljande dagarna så växte denna lilla spricka till flera större över hela skärmen och fingertopparna riskerade att bli blodiga.

 

Men, som ordspråket går, "Är huvudet dumt så får plånboken lida", så traskade jag ner till Telia och försökte lämna in den på service för att få skärmen utbytt. Men här gick jag bet. Visst, dom kunde skicka iväg den på ett kostandsförslag, men samtliga 3 butiker jag besökte under dagen förklarade alla för mig att Anovo som sköter servicen, inte skulle laga den, utan det skulle bli att köpa en helt ny. Utöver detta så skulle jag få betala 500sek för kostnadsförslaget. Med andra ord, 4500sek för en utbytesenhet och 500sek extra för förslaget, alltså, 5000sek. Eller, så kunde jag få köpa en helt ny enhet i butiken för 5500sek.

 

Förbannad som bara den så blev det att köpa en ny, ingen idé att vänta 3 veckor och tjäna 500sek på det hela.

 

Men, vad är det för policy, vi lagar inte telefoner utanför garantin!? Det var ingen som upplyste mig om något sådant förfarande och det är en hög form av monopol-missbruk att INTE laga skador.

 

Är det någon annan som har upplevt samma sak?

 

PS. Jag pratade med Telia Kundtjänst på 0771-990200 som berättade att det inte skulle vara några som helst problem att byta ut en skärm mot en mindre kostnad. Men den informationen verkar inte ha nått fram i butikerna som fullkomligt vägrar. DS.

 

Du har väl hemförsäkring med Allrisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att bara ta emot och svälja kunde du ju försökt kämpa lite. Det fanns väl trots allt ganska goda chanser att lyckas eftersom du fick OK från kundtjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att bara ta emot och svälja kunde du ju försökt kämpa lite. Det fanns väl trots allt ganska goda chanser att lyckas eftersom du fick OK från kundtjänsten.

 

Jag gjorde allt annat än svälja..

 

Efter samtal med Apple som inte ville röra produkten så sa dom att Telia fixar utan problem en sådan. Macstore i göteborg samt MacService sa båda att dom mer än gärna ville hjälpa till men fick inte för Apple. 3 olika Telia butiker sa alla nej och 1 samtal till kundtjänst sa ja.

 

Att över huvudtaget vägra laga en produkt anser jag vara massmissbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ta dessa saker på hemförsäkringen?

 

Självfallet tog jag det på hemförsäkringen, dock kostade det mig 1500sek att göra det.

 

Men, hela posten handlar om Telia's ovilja att laga något. Säg att man råkar göra sönder volymknappen, skall man då behöva köpa en helt ny telefon?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde allt annat än svälja..

 

Efter samtal med Apple som inte ville röra produkten så sa dom att Telia fixar utan problem en sådan. Macstore i göteborg samt MacService sa båda att dom mer än gärna ville hjälpa till men fick inte för Apple. 3 olika Telia butiker sa alla nej och 1 samtal till kundtjänst sa ja.

 

Att över huvudtaget vägra laga en produkt anser jag vara massmissbruk.

 

Apple som tillverkare ska i sverige inte ta på sig ansvaret för reparation (såsom det går till i usa).

Det är Telia som måste ta på sig det och det är dumt av de att de verkar så restruktiva när det gäller reparationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte snacka lite med ARN?

Ju fler som gör det, desto svårare får ju Apple/Telia att värja sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gör ju inget fel i detta. De har inget med reparationsärenden att göra. Det är helt Telia och deras verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar vara ett solklart fall för Sverker.... Kan redan se honom slänga iPhonen i soptunnan. :)

 

...Telia i sånt fall va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att lämna in en iPhone till en Apple Service Provider och där få den lagad, eller gäller det bara datorer?

Vart vänder man sig tex för att få ett nytt batteri om telia vägrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att lämna in en iPhone till en Apple Service Provider och där få den lagad, eller gäller det bara datorer?

Vart vänder man sig tex för att få ett nytt batteri om telia vägrar?

 

Går man efter informationen jag har fått så kostar då ett nytt Batteri 5500sek, d.v.s, en ny iPhone3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt jag gick in för att kolla om någon varit med om samma sak som jag och ditt meddelande var det första jag stötte på. Även jag har råkat ut för sprucket glas (tappade den i marken), helt sjukt, hade bara haft den i tre veckor och telefonen innan (HTC touch) gick även den sönder med sprickor i skärmen, där gick dock även det inre glaset sönder och det "rann ut" över skärmen.

 

När jag gick in i en Telia butik för att lämna in den för att få skärmen utbytt så fick jag till svar efter en hel del samtal att de inte lagar Iphones

telefoner utan byter ut dem och att jag då skulle få en ny till en kostnad av 3950 kr. Jag fick alltså lite rabatt i förhållande till en ny telefon "som en service". Jag blev förbannad, krävde att hon ringde högre upp i rangordningen men svaret blev detsamma. Jag kände mig precis som du lurad och hade ingen aning om att den dyra telefon som jag köpt inte skulle gå att laga..

 

Tyvärr gillar jag den för mycket för att inte ta det, skärmen var såpass trasig att telefonen inte gick att använda. Har redan lagt för mycket pengar på telefoner sista tiden och nu detta..

 

Ska kolla upp hemförsäkringen men vet inte om jag har allrisk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att lämna in en iPhone till en Apple Service Provider och där få den lagad, eller gäller det bara datorer?

Vart vänder man sig tex för att få ett nytt batteri om telia vägrar?

 

Nej, det är operatörerna som har det ansvaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Exakt samma sak hände mig, jag har en kompis som jobbar på telia här i motala som skulle kontakta anovo åt mig och jag ska återkomma imorgon!

 

men de kollade iallafall upp liknande ärenden för priskostnad, en skärm som hade gått sönder både glaset och själva "skärmen" det hade kostat 3000kr, men en sån här reparation kommer du undan med på hemförsäkringen. om du har någon dvs, annars skulle jag tro att det går på runt 1000-2000. Jag har även sett glas till iphone för ca 800kr på ebay!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Telia i sånt fall va?

 

Nja, han brukar ju inte slänga företaget i papperskorgen, utan produkten i fråga. Det blir i så fall kanske en iPhone som Telia sålt, men inte Telia itself.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag som små sprickor INNANFÖR skärmen. Såg ut som om glaset eller vad dom har över hade släppt på sina ställen. Två sprickor uppstod första dagen, andra dagen kom ytterligare en och alla tre började dessutom växa. Som tur var (?) så var dessa inte så stora, den största en centimeter, och dessutom ovanför själva skärmen, där det är svart. Gick till Telia med den, som skickade till sin verkstad för reparation enligt garantin. Men en vecka senare när jag skulle hämta den såg den precis likadan ut! Apple hade inte tillåtit verkstaden att göra någonting eftersom det var "kosmetiska fel som inte skulle påverka användningen". Nu köpte iaf jag min iPhone mycket för att den ska vara snygg, så jag bryr mig i alla högsta grad om "kosmetiska fel". Dessutom har jag svårt att tänka mig att något annat företag skulle uppträda såhär om en helt ny vara börjar spricka.

Hursomhelst, Telia skulle ringa upp mig dagen efter för att berätta hur de skulle göra med min telefon. Detta var det bara chefen i butiken som kunde besluta, så när hon inte ringde på fredagen fick jag gott vänta till tisdag nästa vecka, eftersom hon tydligen blivit sjuk. Då hade dom iaf bestämt sig för att själva stå för kostnaderna för reparationen. Min telefon har nu varit på äventyr i 2-3 veckor, men jag hoppas att jag får tillbaka den tillslut ;)

Så, slutet gott, allting gott (förhoppningsvis). Sniket av Apple att inte reparera sånahär saker, men det står väl någonstans i det finstilta. Bra dock av Telia att ta på sig kostnaden, även om det tog ett tag att bestämma sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia/Apple har väl inte alls med reparationen att göra om du gjort sönder den själv, alltså något som inte täcks av garanti? Du får väl, eventuellt med stöd av försäkring, själv leta upp någon som lagar den. Sedan borde ju Telia/Apple kunna hänvisa dig till ett kompetent ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia/Apple har väl inte alls med reparationen att göra om du gjort sönder den själv, alltså något som inte täcks av garanti? Du får väl, eventuellt med stöd av försäkring, själv leta upp någon som lagar den. Sedan borde ju Telia/Apple kunna hänvisa dig till ett kompetent ställe.

 

Sant, men i det där fallet att limmet verkar släppt under glaset eller vad det var borde dom ju fixat?

 

Föresten säljer inte telia några försäkringar som inte är allt för dyra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gör ju inget fel i detta. De har inget med reparationsärenden att göra. Det är helt Telia och deras verkstad.
Men det är deras produkt som får skit i slutänden. Kanske vore smart att apple lät telia fixa sin dåliga attityd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte snacka lite med ARN?

Ju fler som gör det, desto svårare får ju Apple/Telia att värja sig.

 

 

Låter som en utmärkt idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ville sig inte att reparera den igenom telia, någon som vet något ställe som kan byta glas på en iphone?

 

Prova DVDirect i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...