Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bärbar dator för fotografer?


Hagman

Rekommendera Poster

Det ska bli spännande att se vad Apple kan prestera i nya MBP. Kanske kan Lenovo ThinkPad W700 ge en fingervisning om vad som komma skall. Just nu blev jag lite sugen på en W700 då jag inte har någon naturlig plats att ha en extern skärm på men den väger 700 gram mera än MBP 17" och kan inte köra OSX så det kanske får bli en MBP i alla fall när jag byter upp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du använda den bärbara datorn för bildbehandling är valet ganska enkelt. Köp MBP. Jag har en del erfarenhet med Pc vad gäller skärmar och vill påstå att Apple har mycket hög klass på sina skärmar. Även deras lägstanivå är svår att uppnå för många pc-tillverkare. Dessutom har många "pc-skärmar" en egenhet att återge något för mättade färger. Använder man PC/Win i alla lägen är det inget större problem. Det blir dock svårt när man ska trycka. Har du inte en kalibrerad skärm kan man få fel färger i trycket. Jag tycker Mac har bättre färgåtergivning och mindre mättade färger än många Pc.

 

Mitt råd är, om du ska jobba mycket foto/bild:

Köp en MBP, då är sannolikheten större att du får ett bättre resultat.

 

Vill dock slänga in en brasklapp: är inget proffs på området B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man PC/Win i alla lägen är det inget större problem. Det blir dock svårt när man ska trycka. Har du inte en kalibrerad skärm kan man få fel färger i trycket. Jag tycker Mac har bättre färgåtergivning och mindre mättade färger än många Pc.
Så man måste inte kalibrera en mac?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har mycket höga krav på att färgerna är korrekta mellan bildskärm och utskrift/tryck ska man givetvis även kalibrera Mac-skärmen. Min erfarenhet är att det för icke-proffs inte är behov att kalibrera. Apples skärmar är redan vid leverans så bra att det oftast inte behövs.

 

För proffsen är det en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga jättebohov av färgåtervinning och har dessutom köpt en PANTONE huey. Den gjorde stor nytta på min MacBook. På en MacBook pro gör den förmodligen betydligt mindre nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...