Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varm MacBook Air - möjlig åtgärd för att få den svalare?


KevoOo

Rekommendera Poster

Är det någon mer som upplever att MBA:n lätt blir varm ? det måste vara ett antal skulle jag gissa.... :glare:

MBA:n blir som ni ägare av den säkert redan känner till, väldigt varm i chassit och speciellt i vänstra området av datorn.

Det som händer när datorn blir varm är att fläkten går in och "kyler" ned, men räcker den till ? Kan det dåligt för datorn att konstant vara varm ?

 

Jag köpte i alla fall det här "bordet" med inbyggd fläkt. Datorn blir numera aldrig varm.....och arbetar lite snabbare till och med ! :ThumbsUp:

 

edit: kostar 199 kr på mediamarkt !

post-28604-1218489242_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever också detta som ett problem emellanåt.

Plattan ser ju helt ok ut, bra pris med.

Drivs den genom USB eller har den separat strömtillförsel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever också detta som ett problem emellanåt.

Plattan ser ju helt ok ut, bra pris med.

Drivs den genom USB eller har den separat strömtillförsel?

 

Den drivs med usb..... fördel med det är att du slipper ta med stömkabel vid förflyttning.

Datorn är dock kanske lite för liten för plattan egentligen......men det går ändå :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det är dåligt för datorn att vara varm konstant. Just Macbook Air som har så svårt att ventilera sig själv måste detta vara ett problem, med tanke på att den är tunnare än konkurrenterna och samtidigt kör i högre klockhastighet än konkurrensen...

 

Här är en video från Macworld i USA hur man kan hålla sin Macbook Air sval gratis!

 

http://www.macworld.com/article/134682/200...wvodcast60.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det är dåligt för datorn att vara varm konstant. Just Macbook Air som har så svårt att ventilera sig själv måste detta vara ett problem, med tanke på att den är tunnare än konkurrenterna och samtidigt kör i högre klockhastighet än konkurrensen...

 

Här är en video från Macworld i USA hur man kan hålla sin Macbook Air sval gratis!

 

http://www.macworld.com/article/134682/200...wvodcast60.html

 

Intressant tips !

 

Men om jag förstått det rätt så försöker man (Macworld i USA) i sitt test hålla de båda kärnorna igång genom att sänka hastigheten för att aldrig riskera att ena kärnan stängs av .... vilket absolut är bättre än att enbart låta en kärna arbeta trots högre hastighet. Men med den platan jag använder låter man datorn fortsätta använda båda kärnorna utan att riskera att en av kärnorna stängs av när det blir för varmt, Utan att medvetet behöva sänka hastigheten !

 

Dessutom kostar programmet 10 dollar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tips !

 

Men om jag förstått det rätt så försöker man (Macworld i USA) i sitt test hålla de båda kärnorna igång genom att sänka hastigheten för att aldrig riskera att ena kärnan stängs av .... vilket absolut är bättre än att enbart låta en kärna arbeta trots högre hastighet. Men med den platan jag använder låter man datorn fortsätta använda båda kärnorna utan att riskera att en av kärnorna stängs av när det blir för varmt, Utan att medvetet behöva sänka hastigheten !

 

Dessutom kostar programmet 10 dollar....

annars går det att stänga av manuellt, leta upp Processor.prefPane i /Library/PreferencePanes, dubbelklicka den så läggs den till i Preferenes, då kan man använda den för att stänga av en processor (man kan också lägga till en meny i menybaren)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

annars går det att stänga av manuellt, leta upp Processor.prefPane i /Library/PreferencePanes, dubbelklicka den så läggs den till i Preferenes, då kan man använda den för att stänga av en processor (man kan också lägga till en meny i menybaren)

 

Att stänga av ena kärnan är ju det man vill undvika..... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

Jag använder mig av CoolBook och anser det fungera mycket tillfredsställande. Jag hade tidigare problem med att ena kärnan stängdes av om jag kollade på tex You Tube filmer flera en längre tid. Datorn blev då obrukbar tills man stängde av olika program och väntade lite så kom den igång igen. Med CoolBook så är detta problem ur världen vilket är skönt. Dock så snurrar fläkten igång snabbare än vanligt vilket kan vara lite störande. Men jag fördrar det framför tidigare noterat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av CoolBook och anser det fungera mycket tillfredsställande. Jag hade tidigare problem med att ena kärnan stängdes av om jag kollade på tex You Tube filmer flera en längre tid. Datorn blev då obrukbar tills man stängde av olika program och väntade lite så kom den igång igen. Med CoolBook så är detta problem ur världen vilket är skönt. Dock så snurrar fläkten igång snabbare än vanligt vilket kan vara lite störande. Men jag fördrar det framför tidigare noterat problem.

 

Men då måste du sänka hastigheten va ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tips !

 

Men om jag förstått det rätt så försöker man (Macworld i USA) i sitt test hålla de båda kärnorna igång genom att sänka hastigheten för att aldrig riskera att ena kärnan stängs av .... vilket absolut är bättre än att enbart låta en kärna arbeta trots högre hastighet. Men med den platan jag använder låter man datorn fortsätta använda båda kärnorna utan att riskera att en av kärnorna stängs av när det blir för varmt, Utan att medvetet behöva sänka hastigheten !

 

Dessutom kostar programmet 10 dollar....

 

Förlåt givetvis har du rätt, gratis är det inte...

 

Hur som helst här är ett annat tips, finns ett program som heter FanControl, tillåter dig att styra Macbookens fläktar så att du kan göra det lite extra behagligt för din processor och således även dina lår, drar dock givetvis mer batteri...

 

Den är helt gratis och Macworld Sverige har rekommenderat den!

 

http://anmacaday.blogspot.com/2007/11/fan-control-12.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Håkan Walther

Efter att ha laddat ner MacBook Air Software Update 1.0 så upplever jag att datorn har blivit både snabbare och svalare. Och framför allt så segar den inte ner sig när man spelar upp videoklipp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Sorry men jag måste väcka liv i denna gamla tråd

 

Jag skall precis (ikväll) köpa en Air och trodde att på grun av Solide State Drive så

skulle den vara svalare än vanlig macBook. Har ni HDD i era som blir varma eller är det

fel av mig att tro att det blir svalare med SSD?

 

Konfunderad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

Jag har haft både och. Jag satte nyss i en SSD i min Macbook istället för en vanlig HDD. Det flyter på otroligt mycket snabbare och jag kan tycka den håller sig lite svalare. Kan dock vara all in my head också. Dock tror ja att dom nya som levereras nu är ännu svalare än "generation 1" som jag har är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Då vet jag lite mer. trodde faktiskt att dom inte skulle bli varma alls men när jag tänker på

det är det lite dumt. Min iPhone kan bli varm efter vissa program ibland. Antar att detta är samma

slags teori bakom detta...

 

tack för info

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte i alla fall det här "bordet" med inbyggd fläkt. Datorn blir numera aldrig varm.....och arbetar lite snabbare till och med ! :ThumbsUp:

 

edit: kostar 199 kr på mediamarkt !

Vad heter "bordet"? Eller det kanske inte finns så många att välja på på MM? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har SSD-disk, men jag upplever ändå att den blir lite varm ibland, det är väl processorerna som blir varma och inte hårddisken?

 

Däremot upplever jag att fläktarna går på högvarv utan att processorn är varm, och att de tar väldigt lång tid på sig att gå ner i varv när de väl startat.

 

Jag har testat smcFanControl som är en app. där man kan ställa fläktarnas varvtal. Det funkar ganska bra, men buggar lite efter viloläget ibland. Det som är bra är att man ser processortemperaturen, så man inte låter de gå för varma.

( http://www.macupdate.com/info.php/id/23049)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl processorerna som blir varma och inte hårddisken?

Klart hårddisken också blir varm. Den snurrar ju massor med 1000 varm/minut.

 

Då borde den ändå bli varm va :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart hårddisken också blir varm. Den snurrar ju massor med 1000 varm/minut.

 

Då borde den ändå bli varm va :P

 

FEEEEEL

 

Solid State Drive-hårddiskar snurrar inte. Dom är som ett stort flash-kort kan man säga. Inga rörliga delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FEEEEEL

 

Solid State Drive-hårddiskar snurrar inte. Dom är som ett stort flash-kort kan man säga. Inga rörliga delar.

 

Jepps.. SSD snurrar inte men blir varm ändå. Lite som din iPhone som blir varm och du

snackar länge i den (lol) :borstatanderna::detvarintejag: (ursäkta medans jag borstar tänderna....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag omformulerar mig då.

 

Jag upplever inte att det är disken som är anledningen till att datorn blir varm, jag tror det är processorerna och nätdelen som är huvudbidragande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...