Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Knep för att få en snabbare 2.0 iphone


akno0905

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min iPhone var jailbreakad och hade version 2.0. Och en av uppdateringar i 2.1 skall göra så att allting går smidigare (mindre lagg osv.) Så av ren nyfikenhet installerade jag 2.1 uppdateringen via itunes store. Oc h allt funkade prima. Men så märkte jag att min mail applikation inte fungerade. Och för att få den att funka behöver man programmet Cydia som för tillfället bara finns för jailbreakade 2.0 iphones.

Man är tvungen att via SSH skriva ett kommando i terminalen för att "låsa" upp mail applikationen igen.

(Jobbigt, tänkte jag.) Då måste jag nedgradera mobilen och installera 2.0 igen.. för att få mail att funka.

 

Jag hade efter lite trixande nedgraderat den till 2.0 igen och märkte att det var samma hastighet som i 2.1 versionen! För innan var det ett helvete att öppna program, skriva sms osv. Men dessa lagg och slowdowns var nu borta!?

 

Så allt fungerar prima efter uppdateringen via itunes store till 2.1. Sedan nedgradera och tillbaka till 2.0 igen! Så jag har en 2.1 iphone fast den är 2.0 B)

 

Uppdateringen installerar någonting som verkar vara en permanent "trimning" av os:et. Rekommenderar dock ingen att göra detta om du inte vet vad du håller på med, då det var lite svårare att nedgradera från 2.1 till 2.0 än andra versioner. Eftersom att det inte finns några guider alls som visar exakt hur du skall gå till väga (vad jag kunde hitta). Så jag fick pilla i några timmar på egen hand för att komma tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att uppdatera och sedan återställa telefonen med samma customfil man skapade vid jailbreaken av 2.0-firmwaren? Det borde ju fungera alldeles lysande kan man tycka. Hur gjorde du annars för att få ned den till 2.0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En fråga som kan spräcka glädjeballongen. Det är inte bara så att en ren installation, utan extra tillägg och allt, i vanlig ordning känns snabbare än det gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara besserwisser men blir lite små besserwissig när du skriver att du uppdaterade till 2.1 firmwaren, den finns ju inte ute? Det var 2.0.1 uppdateringen som kom.

 

Men visst verkar det där skumt, men tror dock inte att det fungerar sådär. Det är som att cracka och cracka ner ett spel, man får tillbaka buggarna innan, samt alla features försvinner som kom i nya cracket.

 

Med Crack menar jag såklart uppdatering av spelet, inte No-CD crack alltså ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inte helt sant. Det finns delar av iPhonen som uppdateras som inte går att nedgradera igen, medan själva huvudmjukvaran kan nedgraderas. En telefon består ju av en och annan krets, däribland delar som påverkas av uppgraderingar men som inte går att nedgradera. Detta är en anledning till varför man inte skall uppdatera sin telefon från 2.0 om man har planer på att låsa upp den då detta kan försvåra processen. Hade man kunnat nedgradera hela kalaset hade man ju helt enkelt uppdaterat hej vilt och sedan nedgradera när upplåsning blev aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inte helt sant. Det finns delar av iPhonen som uppdateras som inte går att nedgradera igen, medan själva huvudmjukvaran kan nedgraderas. En telefon består ju av en och annan krets, däribland delar som påverkas av uppgraderingar men som inte går att nedgradera. Detta är en anledning till varför man inte skall uppdatera sin telefon från 2.0 om man har planer på att låsa upp den då detta kan försvåra processen. Hade man kunnat nedgradera hela kalaset hade man ju helt enkelt uppdaterat hej vilt och sedan nedgradera när upplåsning blev aktuellt.

iofs. Tror jag tänkte mer på mjukvara än firmware där. Men visst har du rätt!

 

MEn vissa saker blir ju nedgraderade som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta. Jag menar 2.0.1 =)

 

Det jag menade var att det är något som påverkar prestandan som inte har blivit nedgraderat. Jag har testat med den första 2.0 custom filen men det gick inte alls =/ därför var det sjukt omständigt för att komma tillbaka till 2.0 vilket jag skrev i inlägget. Jag känner skillnaden. Har testat alla program och det funkar exakt som 2.0.1. På grund av uppdateringen. Tro mig, det fungerar. Jag har haft min iphone sen i oktober 07. Jag märkte skillnaden från 1.1.3 --> 2.0. --> 2.0.1 och tillbaka till 2.0.

 

Allt fungerar snabbare, som i dashboard, öppna program, ipod, övergången till coverflow, safari, skriva texter mm... Som alla verkar ha problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

akno0905: Hur pass komplicerad är denna nedgradering i frågan? Det är inget du kan tänkas dela med dig hur man gör? Kanske tar det för mycket tid att göra en guide? Kanske bör lekman undanbes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite missvisande rubrik tycker jag, enda anledningen till varför man skulle vilja ha snabbare 2.0 är pga jailbreak, så "knep för att få en snabbare jailbreakad iphone" eller nått? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...