Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är spel farliga?


snowreeler

Spelfråga  

50 medlemmar har röstat

  1. 1. Borde TV-spel förbjudas?

    • Ja
      2
    • Nej
      39
    • Bara vissa spel
      6
    • TV-spel?
      3


Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3038561.ab

 

Efter ett mord i Thailand där mördaren sagt sej vara influerad av TV-spelet GTA IV förbjuds nu sagda spel. Jag skulle tro att spel är som TV och tidningar, även böcker, man blir alltid influerade i nån form av det man tar till sej. Det är oundvikligt. Men att samtliga som spelar ett våldsamt spel skulle bli våldsamma eller att alla som ser en striptease skulle börja strippa mitt på gatan tror jag är mycket osannolikt. Detta låter enligt mej som ett desperat och förhastat beslut. Därmed har jag säkert visat var jag står i frågan ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är gamer är detta en fråga som ligger mig varmt om hjärtat (och en viss Jack Thompson ännu närmare).

Givetvis kan folk få idéer av tv-spel, men detta är MYCKET ovanligt. Är väl kanske nån promille av alla brott som begår som kan skyllas direkt på våld i tv-spel. Ofta speglar ju dagens tv-spel verkligheten. Detta är precis som filmer. Ska man förbjuda en film bara för att det är våld i den? Så att beskylla brott på tv-spel (eller musik för den delen) istället för samhället i stort är bara dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Instämmer med ovan. Ska man vara så petig får man antagligen förbjuda väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan. Ska man vara så petig får man antagligen förbjuda väldigt mycket.

 

Håller med. Det handlar (med all sannolikhet) "bara" om en redan störd individ som dessvärre fått intryck från ett tvspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är gamer är detta en fråga som ligger mig varmt om hjärtat (och en viss Jack Thompson ännu närmare).

Givetvis kan folk få idéer av tv-spel, men detta är MYCKET ovanligt. Är väl kanske nån promille av alla brott som begår som kan skyllas direkt på våld i tv-spel. Ofta speglar ju dagens tv-spel verkligheten. Detta är precis som filmer. Ska man förbjuda en film bara för att det är våld i den? Så att beskylla brott på tv-spel (eller musik för den delen) istället för samhället i stort är bara dumt.

 

Word!

 

Jag förstår det verkligen inte, jag kommer ihåg att jag läste att under 70 eller om det var 80-talet så var det en stor motståndsrörelse mot hårdrock för att dessa skulla spela "satans musik" etc.

Saker man får stå ut med...

 

Vi människor är i grund och botten väldigt primitiva djur, vi har fortfarande våra reptilhjärnor och mycket av vårat beteende är likadant som hos djurens. På grund av detta så kan vi aldrig fly från att vissa bara är menade att bli psykopater, men alla är ute efter att skylla på något... Frågan man ska ställa sig är om våldet har ökat med spelsiffrorna, jag tvekar på det, våldet ökar med populationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, av föräldrar om det slår över till konstant spelonani. Vilket inte är ovanligt bland ungdomar.

Men inte generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att råa filmer och dito spel påverkar vårt omdöme och inspirerar till ett abnormt beteende.

När sjuåringar slåss med karatesparkar, man hoppar på någons huvud, man slår och sparkar på den som ligger ...

Våldet kanske inte ökat, även om jag tror det, men det har absolut blivit grövre, när man förr körde med knytnävar eller bara brottade ner varann, nu slutar man inte när den ene är besegrad ...

Varifrån kommer all denna inspiration?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att i en del hem har kärlek och uppfostran bytts ut mot våldsamma dataspel och filmer och om det är det enda barnen får itutat sig 12 timmar varje dag i flera års tid så bör det väl lämna något spår, annars vore det väl ingen idé att uppfostra barn med omsorg och kärlek om uppfostran liksom inte spelar nån roll. Så jag står nånstans mellan snowreeler och Balooba i denna fråga. På samma sätt som man skyddar barn mot alkoholförtäring t ex genom förbud kan jag tänka mig åldersgräns på de våldsammaste spelen/filmerna, och det är väl så det är tror jag fast det är svårt att genomföra då det är så lätt att ladda ner från internet och föräldrar (en del) inte bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tv-spel gör ingen skada om det inte redan är nån skada skedd, slänger man på mer och mer bensin så kan bara en liten gnista tända på. Att skylla på gnistan är hyckleri. Ingen person som inte har nån problem innan skulle få för sig att mörda någon bar för de sett det i ett datorspel, inte heller så är majoriteten av datorspelarna utan bara en liten minoriet av datorspelarna som skulle kunna begå hemska våldsbrott, troligen lika liten andel som i resten av samhället.

 

jag känner massvis av extremt snälla och trevliga personer som spelar (bland annat våldsamma) datorspel och de skulle aldrig göra en fluga förnär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske går en våldsam person på tusen människor så för att du inte känner någon våldsam person bland de hundra du känner (hittar på bara ungefärliga siffror för att få fram poängen) betyder inte mycket i sammanhanget, men om den personen blir två p g a nåt så ökar ju misshandelsfallen med 100% rent statistiskt!

 

Däremot kan finnas nåt som talar för våldsamma dataspel, de som är våldsamma kan få utlopp för det framför datorn istf i verkligheten, å det är ju bra om det är så!

 

Men det är ju så att det oprovocerade våldet ökat i våldsamhet på våra gator sen låt oss säga åtti-nittiotalet är de flesta överens om och det sammanfaller med en våldsammare kultur och även om det inte behöver betyda något automatiskt samband så kan det ju finnas ett samband och bero på många saker i samhället varav våldskultur kan vara EN bidragande orsak (alkohol en annan), hur stor den är vågar jag inte säga men jag kan inte utesluta att den finns alla fall. Jag kan inte tro att timtals med indoktrinering varje dag i många års tid under uppväxt inte skulle ge någon effekt alls, jag kan tro att i en situation så kan den personen tillsammans med alkohol sänkt sin ribba och få lättare att ta till sparkar mot huvudet t ex än en person som sällan spelat våldsamma dataspel och fått en kärleksfull uppfostran. Naturligtvis finns det exempel på det omvända, våldsverkare som aldrig sett ett dataspel, men kollar man på en stor befolkning tror jag kulturen ger utslag på statistiken. Jag tror t ex att man hittar färre gatuslagsmål och gängfighter bland Amish-folket t ex. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske OT men nu på WOA festivalen som jag bevistade så råkade jag dessvärre på ett pågående "slagsmål".. en märkbart kille slående en annan kille.. Lite påverkad o influerad av erfarenhet sade mig att de får sköta sitt, men magkänslan sa åt mig att kolla läget..

 

Helt plötsligt kom en andra kille o började slå på mannen ifråga som redan låg ner.. Jag ingrep direkt (något onykter men ändå), drog andra killen bort från "slagsmålet" med ett bestämt grepp om kroppen. Redan då hade han träffat på nån skarp kant nånstans o blodat ner sig, vilket resulterade i att jag fick min ena hand full av blod, inte mitt eget. (Jag är inte orolig, då jag inte har nåt öppet sår i närheten).

 

Orsakan till "misshandeln" (en väldigt onykter o tafflig sådan) var att "offret" ifråga hade tafsat på en tjej..

 

Det hela löste upp sig snabbt.. kanske pga min inblandning.. man kan ju hoppas iaf..

 

---

 

Det finns dessvärre så mkt som folk kan reta upp sig på... det är bara massmedia som projekterar vissa saker som vissa tar fasta på... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article155056.ab

Hans fiskande fick frun att gå ifrån honom. Ska vi förbjuda allt hobbyfiskande?

 

Eftersom han inte mördade tanten tror jag inte vi kan dra någon analogi.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelen i sig är aldrig farliga. det är dessa användare och att föräldrar inte har tid att vägleda sina barn som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan. Ska man vara så petig får man antagligen förbjuda väldigt mycket.

Ja, vi skulle nog börja med att förbjuda skolan, en mängd arbetsplatser och en stor del av samhället i sig.

 

Det är inte spelen i sig som gör att folk mördar och våldtar. De som spelat ett spel och sedan begår en våldshandling mår redan dåligt av andra orsaker, och det gäller att arbeta förebyggande för att barn inte ska hamna utanför i skolan med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag tänka mig åldersgräns på de våldsammaste spelen/filmerna

Det finns redan, se PEGI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att samtliga som spelar ett våldsamt spel skulle bli våldsamma

Men för den som blev mördad räcker det med att EN ENDA person blev våldsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en bild (graf) säger mer än tusen ord:

633432617645402500.jpg

 

(ok, det är antaligen statistik för USA)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvisso intressant om det där stämmer att våldsstatistiken halverats på bara tio år i amerika, undrar vad det beror på, jag tror ju inte det beror på dataspelen förstås, men vem vet?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvisso intressant om det där stämmer att våldsstatistiken halverats på bara tio år i amerika, undrar vad det beror på, jag tror ju inte det beror på dataspelen förstås, men vem vet?!

 

Det var inte så att Netscape Navigator 1.0 introducerades då? Har för mig att den landade här på diskett eller CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite missvisande statistik. Att visa att antalet brottsoffer sjunkit behöver ju inte innebära att antalet brott minskat. Kan ju vara så att samma personer har blivit utsatta flera gånger. Sedan kan man ju diskutera vad detta i så fall innebär... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men varför skall det finnas våldsamma spel överhuvudtaget, varför skall våldet glorifieras, hjälten löser problem genom att ta livet av motståndaren.

Titta hur små barn kivas nuförtiden, var har deras inspiration kommit att använda karatesparkar, att sparka och fortsätta misshandeln när motparten redan gett upp.

Förr, på den gamla goda tiden, var det fegt att slå på någon som låg, numera fortsätter man misshandeln och lägger ut filmen på internet!

Våldet glorifieras, i spel och på film minimeras effekterna av våldshandlingar, kombatantena verkar var gjorda av någon solid metall, reser sig upp som nickedockor och fortsätter slåss.

Lyssna på publiken i en biosalong vid häftiga slagsmål, jublet och garven ökar för varje tjoppat huvud!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...