Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hdd: endast läsa?


cruser85

Rekommendera Poster

För att dom förmodligen är formaterade i filsystemet NTFS och inte i HFS+..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I skivverktyg på macen (finns i verktygsmappen i programmappen).

Välj hårddisken, klicka på "radera", välj Mac OS Extended (journalförd), och sedan klicka på radera.

 

Observera att all data du har på hårddisken raderas, samt att du inte kommer kunna använda den i Windows sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan verka som ett onödigt tips, och det är det kanske också men jag ger det ändå:

 

När du ska formatera från NTFS till HFS+ så välj att radera säkert, alltså skriva över med nollor på hela disken. Det tar ett bra tag längre än vanlig formatering (typ 2 timmar för 500GB), men sen kan du känna dig safe.

 

Det har hänt för mig att när jag har formaterat om en NTFS disk till HFS+ att disken blivit skitseg. Sen gjorde jag en säker formatering och då blev den som ny, och funkade hur bra som helst.

 

Som sagt, kan kanske vara onödigt, men om du vill vara på den säkra sidan så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen, fix hjälp av bror så de löste sig, men jag har en hdd som funkar på mac, men inte på win vista, helt ny extern sådan. Kan ja på något sätt få den att fungera på vista?

min mor som skall ha den, så behöver bara fungera på windöws, men den hittas inte ens i win

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen, fix hjälp av bror så de löste sig, men jag har en hdd som funkar på mac, men inte på win vista, helt ny extern sådan. Kan ja på något sätt få den att fungera på vista?

min mor som skall ha den, så behöver bara fungera på windöws, men den hittas inte ens i win

 

 

Då lär ju den vara formaterad i HFS+? Läst tråden? :P

Om den inte behöver kunna användas på Mac alls, föreslår jag att du formaterar om den till NTFS (kanske får gå via FAT32 först för att den ska hittas på windows-datorn).

 

Edit: Dock verkar det underligt, helt nya hårddiskar brukar alltid vara i FAT32, så att den inte hittas kanske beror på nåt annat än filsystemet. Om du inte köpt en extern anpassad för macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur formaterar ja den till FAT32 el NTFS? i macen? det är min syster som köpte den i kina, så vet bara att de e hitachi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur formaterar ja den till FAT32 el NTFS? i macen? det är min syster som köpte den i kina, så vet bara att de e hitachi

 

I skivverkyg (som skrevs tidigare). Välj filsystemet MS-DOS (FAT).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men jag hittar inte ms-dos någonstans under skivverktyg, finns 4 olika mac os alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja hitta de nu, hade macos drivrutiner iklickat å då fannns inte ms-dos, tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

om en hdd är i FAT32 läge och inte hittas på nån windowsdator, finns de ingen annan möjlighet att få den att fungera? förrutom att byta till en mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din windows-burk bör kunna hitta själva hårddisken även ifall den inte är i rätt format. Det ska finnas ett diskverktyg i Windows också (nånstans i kontrollpanelen) där man kan se hur hårddisken är partitionerad. Partitionerna bör vara NTFS, FAT32 eller ifall den är formaterad för Mac/Linux "Okänd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...