Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföra videobandinspelningar till DVD


hansmoos

Rekommendera Poster

Jag har fört över en del av mina gamla VHS-band till hårddisken med EyeTV men vill nu föra över dessa till DVD.

Problemet är att inspelningarna genomgående är för långa för att rymmas på en DVD-skiva.

 

Finns det något sätt att redigera/korta ner/dela upp inspelningarna så att de ryms? Jag har tillgång till Toast Titanium 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du inte med något redigeringsprogram till din EyeTV?

Jag har för mig att eyeTV sparar filerna i ett "udda" format som inte är (enkelt) redigerbart i något annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med EyeTV Hybrid följer inget redigeringsprogram, åtminstone har jag inte upptäckt något. Det går att få in ganska mycket på en skiva i dataversionen, det går dock bara att spela disken i Macen. Om det går att finalisera, så att den kan spelas i en DVD-spelare, har jag inte kommit underfund med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att spela in direkt till iMovie och en del andra program. Ha din video(kamera) kopplad till EyeTV-hårdvaran som tidigare. Starta iMovie, och välj din EyeTV som videokälla, och hämta sedan in filmen. Sedan kan du redigera som du vill.

 

Jag har inte testat med den nya iMovie som är med i iLife '08, utan med den gamla iMovie som var med i iLife '06.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att inspelningarna genomgående är för långa för att rymmas på en DVD-skiva.

 

Hur stora är filerna och i vilket format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna är i format EyeTV, längden varierar men storleksordningen är 5 till 10 GB.

 

Skam att säga har jag aldrig provat IMovie, jag skall genast testa och återkommer (ILife 08)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte kommit längre med mitt problem att bränna inspelningar längre än 4,7GB överförda från VHS-band med EyeTV. Filerna har format MP2, kan ändras till MP4.

 

Imovie:

Det tycks inte vara möjligt importera filer från hårddisken, när filen har bläddrats fram förblir den nedtonat.

 

Toast 9:

När "Data" väljes delar programmet upp filen på erforderligt antal skivor och bränner dem. Problemet är att skivorna bara går spela på datorn och inte på en DVD-spelare.

Väljer man i stället "Video" kommer bara beskedet "There is not enough free space"

 

Vad finns att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med EyeTV Hybrid följer inget redigeringsprogram, åtminstone har jag inte upptäckt något.

Hur är det då tänkt att du ska kunna redigera bort hallåor, reklaminslag och annat onödigt?

Vanligtvis kan man också dela programmen i mindre bitar. Säg att du gjort en inspelning av två halvtimmesprogram under en timme. Dessa vill du så klart dela på.

 

Det "måste" gå!

 

EDIT: Kolla här: http://store.apple.com/se/product/TK658ZM/A#overview

"EyeTV Hybrid med prisbelönad EyeTV 2-programvara:"

"Spela in timtals med favoritprogram direkt på datorns hårddisk och redigera bort sådant du inte vill ha med. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det, hur elegant som helst, med EyeTV:s egen editor!

 

Men för att komma underfund med detta fick jag tillämpa det som är så himla svårt: "RTFM"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det, hur elegant som helst, med EyeTV:s egen editor!

 

Men för att komma underfund med detta fick jag tillämpa det som är så himla svårt: "RTFM"

 

Ah, en klassiker. Problemet som ständigt återkommer, men använder man inte vissa programvaror ofta hinner man glömma bort också och då är en lathund som man skriver själv en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag vet att detta är en äldre tråd men noterar samtidigt att ingen nämnt att man kan ctrl-klicka på eyeTV filen och välja "visa paketets innehåll", där inne finns nämligen en vanlig mpg-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...