Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låst mapp på extern disk


goat69

Rekommendera Poster

Hallå,

 

Jag har råkat ut för en mapp som jag har på en extern disk som bara inte går att få bort!

Öppnar jag info på filen så står det att jag bara får läsa, men jag kan inte som man brukar kunna ändra på detta, det är bara ett alternativ, och det är just att bara läsa.

Jag är inloggad som admin och bör ha de rättigheter som krävs.

Vad kan man göra åt saken?

post-12806-1200758058_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att disken är formatterad i NTFS? I såfall kan du inte skriva till disken och således inte ändra något på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att disken är formatterad i NTFS? I såfall kan du inte skriva till disken och således inte ändra något på den.

 

Nä..till alla andra mappar skriver jag till och kan kasta och ändra hur jag vill, det är bara denna enda mapp som jag inte tillåts ändra..det är helskumt..

 

Jag har precis gjort en helt ren installation av os x.5 så det kan ju inte vara något galet där heller!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att radera mappen via Terminalen?

 

sudo rm -d "sökväg till mappen" //använd -R istället för -d om det ligger filer i mappen (som även de raderas)

 

 

Och du vet kanske att man kan dra in mappen i terminallfönstret istället för att skriva sökvägen manuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att radera mappen via Terminalen?

 

sudo rm -d "sökväg till mappen" //använd -R istället för -d om det ligger filer i mappen (som även de raderas)

Och du vet kanske att man kan dra in mappen i terminallfönstret istället för att skriva sökvägen manuellt?

 

Aha..spännande, det har jag aldrig gjort..

Jag provade men så här skrev den efter att jag hade fått skriva in mitt lösenord:

 

en.avi: Operation not permitted

override rwxrwxrwx _unknown/_unknown for /Volumes/ED mini/Video/Film? y

rm: /Volumes/ED mini/Video/Film: Operation not permitted

 

Ska det vara helt omöjligt, kan man få bestämma över sin egen dator eller :fundersam:

 

Nu när jag drog mappen till papperskorgen kom detta meddelande som jag svarade fortsätt på, men inget hände..

 

 

 

Tack för din hjälp :ThumbsUp:

post-12806-1200764787_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta "visa info" på externa hårddisken, kryssa i rutan "bortse från ägarskap på den här enheten".

Sen kan du slänga på. Ev kan det behövas att du ejectar disken och stoppar i den igen, alternativt omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta "visa info" på externa hårddisken, kryssa i rutan "bortse från ägarskap på den här enheten".

Sen kan du slänga på. Ev kan det behövas att du ejectar disken och stoppar i den igen, alternativt omstart.

 

 

Det finns ingen ruta "bortse från ägarskap på den här enheten"?!

Var ska den finnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej, har samma problem med två mappar på min externa HD (1.), började nu efter att jag installerat OS X Leopard. Kan inte flytta eller ändra något i den mappen (2.) (dock i undermappar). Kan inte ändra rutan "Låst" (3.), händer ingenting när jag klickar. Samma sak när jag ska autentisera när jag flyttar filen så händer det ingenting även fast jag skriver in adminkonto och lösenord (4.). Kollat runt på Apples supportsida och testat lite grejer i Terminal men får inget å funka. Bifogar lite bilder från problemet:

 

post-14903-1211837621.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...