Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komma åt Macen från en PC i nätverket?


FalseNameFriend

Rekommendera Poster

FalseNameFriend

Det måste finnas inlägg om detta tidigare. Iaf om det är fler än bara jag som har detta problem. Jag har sökt, men när en sökning med orden "leopard", "windows" och "nätverk" inte ger några träffar anser jag mig fri att skapa en tråd på ämnet.

 

Min fråga är enkelt: Varför kan jag inte längre komma åt min Mac från en PC i nätverket efter att ha uppgraderat till Leopard? Och om detta kräver något speciellt; hur gör jag?

 

Tidigare, efter att ha aktiverat Windows-fildelning (som inte finns i Leopard såvitt jag förstått), så var det bara att t.ex skriva in IP-numret i "Kör" på en PC för att komma åt min iMac, alternativt hitta den i "Nätverksplatser". Men nu med Leopard hittas inget på iMacens IP, som jag dubbel- och trippelkollat stämmer.

 

Jag kommer lätt åt alla PC:s från Macen, men åt andra hållet, om jag t.ex vill kolla på en film på mediadatorn i vardagsrummet från Macens externa hårddisk, så tar det stopp. Är det meningen att det ska vara så eller?

 

Jag har skapat gästkonton, satt behörighet på läs/skriv för "everyone", delat ut hårddiskar och mappar och förstås aktiverat fildelning. Lösningen borde vara väldigt enkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man använda Macens IP-nummer också? Jag kör med datornamnet.

 

Kör -> \\KallesDator -> OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FalseNameFriend

Ska testa.

 

Väldigt få svar i övrigt. Är det för att inget vet hur jag ska göra, eller är det så pinsamt enkelt att ingen orkar bry sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väldigt novis på nätverk, men kan bara säga att det inte alls fungerat lika enkelt eller stabilt för mig sen jag bytte till leopard o komma åt min vista dator. Jag kan endast komma åt min vista dator (och det fungerar bara ibland kan jag tillägga) om jag väljer anslut (en knapp som för övrigt man måste lägga till självt) och sedan knappar in vista datorns ip nummer (kul o kolla upp det varje gång)

 

I tiger så klickade jag enbart på nätverk o sen efter några sekunder ploppade alla datorer i nätverket med utdelningar upp=klart!

 

Kan inte fatta hur dom kan försämra en sådan funktion!

 

/KL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FalseNameFriend

Finns det ingen guide för sånt här då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FalseNameFriend

Jag bumpar motvilligt i forum, men den här frågan känns så trivial att någon verkligen borde ha svaret!

 

Att ovanstående tips om filtrerad sökning på Google presenterar den här tråden som första träff är en aning tragiskt...

 

Kanske borde jag maila Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vänta. Jag kör ju Tiger fortfarande, varför svarade jag? xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med att hitta min vista-pc i nätverket. Märkligt nog har det funkat någon enstaka gång att få upp den direkt i Finder. Det går som regel att nå den genom ip-numret (kommando-K) men då är praktiskt taget alla mappar på pc:n låsta.

 

Håller med de som skriver att detta borde vara en enkel sak att ordna och att det åtminstone borde finnas någon form av handledning någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig fungerar det utmärkt. Jag gjorde såhär:

 

I leopard:

* Gå in i System Preferences och klicka på file sharing (bocka i rutan bredvid rubriken).

 

* Klicka på rubriker så du får upp de alternativen som finns till file sharing. Till shared folders får du lägga till de mappar som du vill dela med dig av, det kan vara hela hårddisken också. Låt oss nu säga att vi lägger till mappen "Filmer".

 

* Klicka på options längst ner i fönstret. Se till att SMB är iklickat och att ditt användarkonto finns med i listan över vem som får logga in.

 

I Windows:

 

* Gå in i Mina nätverksplatser. I vänstermenyn, klicka på "add a network place" som ligger under "network tasks".

 

* Klicka på next två gånger tills addressfältet kommer upp. Skriv sedan detta >> "\\192.168.1.2\Filmer" (utan fnuttar). Ändra ip-numret till ditt ip, och "Filmer" till det som din utdelade mapp heter.

 

* Har du tur nu så fungerar det, det är möjligt att windows kräver att du loggar in på macen nu också, då fyller du bara i ditt användarnamn samt lösenord. Se till att detta konto då är tillagt i macen under file sharing (se steg 3 i leoparddelen).

 

 

Så gör jag i alla fall. Oftast så kommer windows ihåg detta sen också, så det behöver man inte upprepa. Bara gå in i mina nätverksplatser så dyker de upp automatiskt. Gör de inte det så är det bara att upprepa samma sak igen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med wlan eller eth?

 

Börja med att dela ut mapparna på varje data. På PC måste du installera ett protokoll samt göra om nätverksinställningarna "Aktivera fil & skrivar delning." Dela sen ut mapparna på PC

 

1 - På mac, flytta dom mappar du vill dela ut till just det Delad >

Iaf på Leopard.

 

2 - Nåväl, gå till Äpplet > Systeminställningar > Delning > Markera Fildelning & Skrivardelning

 

3 - < Återgå ett steg. Sen Nätverk >

 

4 - Om du kör wlan, så ska det stå ansluten med en lokal ip adress. D-link brukar ha 192.168.0.xxx.

Skriv ner ip adressen.

 

5 - Gå till PC/WIN. Start > Kör > "Skriv:" cmd > "skriv:" ipconfig > IP adress. "Notera ipadressen"

 

6 - Kör du eth, klicka på Ethernet. Under Status: Ansluten skall det stå antingen ett AFP eller SMB inkl IP adress efteråt. Notera. Om du inte har AFP eller SMB noterat se längre ner...

 

7 - GOTO "Gå till PC/WIN 5 - Else jump to step > 8 -"

 

8 - Från Mac. Gå > cmd + K "Anslut till server". Detta IP är ett exempel. Skriv smb: 192.168.0.100/nissehult eller afp:192.168.0.100/nissehult

 

9 - På PC/WIN skall du göra något liknande, dock måste du ha ditt lösenord tillgängligt för att logga in på maskinen. Kommer bara inte ihåg hur man gjorde.

 

---

 

Om SMB och AFP. För att aktivera AFP och SMB,

 

1 - Gå till Äpplet > Systeminställningar > Delning. Markera Fildelning och tryck avanceratknappen. Fyll i AFP och SMB boxarna, tryck på klar, Avsluta.

 

När du ansluter till en PC/Win så läggs den anslutning som en mountad disk på skrivbordet. Iaf i vanliga fall. Om du inte hittar din lösning så finner du mer nedan på angivna länkar gällande i ämnet: De åtgärder du måste utföra beskrivs i det tekniska dokumentet 107369: "Mac OS: Hur man ansluter till fildelning eller Apple File Services (AFP)".

 

-- http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106471-s

-- http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106461-s

-- Step 1 - Allowing Windows XP users to log in to a Mac: http://www.mac-connect.com/win_mac_samba1.php

Engelsk guide, dock mer utförligare med bilder: http://www.ifelix.co.uk/tech/3001.html

 

Förkortningar

SMB = Samba

AFP = Apple Filing Protocol

WLAN = Wireless network

Eth = Ethernet

cmd på mac = en knapp som gör "nästan" likadant som Windowsloggan på ett PC tangentbord.

cmd på pc = En program som sköter kommandon via Dos

IP = Vad är en IP-adress? IP-adresserna är det som knyter ihop alla datorer på Internet med varandra, för att data ska kunna överföras. IP-adresserna översätts till domännamn för att göra dem lättare att komma ihåg och arbeta med. Dock i benämningen IP adresser är olika beroende på om dom är interna inom en grupp eller företeg. Eller externa så som på Internet.

 

-----

 

Det finns också en tidigare utgåva på MacWorld som beskriver hur man göra för ansluta. Med titeln "Få Mac & PC att samsas i nätverket" - MacWorld #8 / 2007. Dock har jag ingen scanner då jag tänkte gör om just nätverksguiderna till enkla PDF dokument att spara i min Imac.

 

Nåväl, lycka till med dina anslutningar, hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FalseNameFriend

Nu vet jag vad som fattades. SMB. Tack!

 

Borde kanske visserligen testa detta först, men det låter logiskt. Inte för att jag vet (än, google) vad det står för...

 

EDIT: Det andra (längre) svaret dök upp medan jag skrev. Får se om det första funkar först, sen krångla. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMB står för Samba som är ett fildelningsprotokoll! (om det nu var det du menade)

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...