Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grådaskiga bilder vid framkallning - från .NEF till .tif


Annastr

Rekommendera Poster

Jag har en Nikon D40, och har sedan några månader tillbaka fotograferat i RAW för bättre kontroll. Bara det att när jag framkallar bilderna hos Odenlab så kommer de tillbaka alldeles grådaskiga (blåstick + halvgrå).

De bilder jag tog i början med jpg inställt på kameran blir klara i färgerna.

 

Något går snett när jag gör om dem till jpg eller tif.

 

Någon som varit med om detta, eller vet hur jag ska få bukt på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att när du tar i jpg så är kameran inställd på att ge mera färg, högre kontrast och skärpa upp bilderna så de ser skarpare ut. RAW-format är som standard oskärpt och inga "extra tillsatser" så du måste själv skärpa bilden och kanske lägga på högre färgmättnad, kontrast eller en "s-kurva" med verktyget kurvor. Detta kan ev göras i framkallningsprogrammet eller i photoshopliknande program. Du får skriva igen om du inte får ordning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du omvandlar från RAW-format, kör du med Adobe RGB eller sRGB?

Många RAW-omvandlare är inställda på Adobe RGB som utgångsinställning, men konsumenttjänster för fotoutskrifter brukar bara klara sRGB. Jag vet inte vad Odenlab klarar, men om de kräver sRGB och du lämnar in Adobe RGB, så blir det ju fel där direkt.

 

Obs att RAW-omvandlarna ofta kör Adobe RGB även fast kameran är inställd på sRGB, det kameran är inställd på spelar ingen roll här för RAW - det är bara för JPEG som kamerans inställningar spelar roll.

 

En annan faktor kan vara att din skärm inte är korrekt kalibrerat mot Odenlabs profil, så när du jobbar i RAW så ställer du in färger mot en annan skärm än Odenlab kör mot. Då kan det bli fel...

 

Ytterligare en faktor kan vara om du har gamman inställd på Mac standard 1.8 och det kan bli fel i kontrasten om Odenlab kör PC standarden 2.2.

 

Det är de sakerna som jag kommer på rent spontant...

Bästa är nog att prata med Odenlab och be att få rekommendationer från dem vad du ska köra på gällande färgrymd, färgprofil och sånt.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt labb bara kan ta sRGB så byt labb. AdobeRGB är en mycket större färgrymd än sRGB, och således den som skall användas för max kvalitet. Min D80 går att ställa på AdobeRGB så det gör säkert din D40 med.

 

Om du var nöjd med hur bilderna blev när du plåtade i jpeg formatet så ta upp en sådan och en råfil samtidigt och jämför bilderna och ställ så att de ser hyfsat lika ut.

 

I vilket program gör du framkallningen? Använd Photoshop CS2 eller senare, eller Lightroom. Finns givetvis fler program men nu snackar vi hiend user only. Tyvärr har jag ingen kunskap om det finns något bra budgetprogram att använda.

 

Börja alltid med att sätta ut gråbalansen, i Photoshops råformatshanterare är det den vänstra pipetten. Men om du har en bild där ljuset är en del av stämningen, plåtat inomhus utan blixt t.ex. så brukar jag låta bli gråbalansen och köra på den som kameran satt.

 

Tyvärr sitter inte alla med kalibrerade skärmar eller kunskap om hur färgvärdena beter sig i tryck eller framkallning till papperskopia, så det är lite svårt att fortsätta utveckla.

 

Jag brukar faktiskt inte göra så mycket mer än att ställa gråbalansen, dra på lite skärpa och laborera lite med skuggor och högdagrar tills jag får en bild jag tycker om, och de blir jättefina oberoende om jag kör ut dem på jobbets Epson PRO maskiner eller lämnar till ett lab, har lämnat till http://www.crimson.se/ med mycket bra resultat.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket program gör du framkallningen? Använd Photoshop CS2 eller senare, eller Lightroom. Finns givetvis fler program men nu snackar vi hiend user only. Tyvärr har jag ingen kunskap om det finns något bra budgetprogram att använda.

Aple Aperature (2895:-), Nikon Capture NX (1995:-)och Phase One Capture One LE (995:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...