Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Garantin går ut om 3 veckor skaffa Apple Care?


erkkan

Rekommendera Poster

Har en MacBook inköpt november-December 2006. Snart går alltså den 1-åriga garantin ut. Det jag har haft problem med är topcaset som så många andra med små sprickor i det.

 

Fick dock innan byta 2 andra MacBook och 2 Pro. Men 3000 känns så SJUKT tråkiga pengar! Samtidigt vill jag inte sitta där med en dator som kanske pajjar ihop då det antadligen kommer att kosta mer!

 

Hur bör jag resonera och vad hade ni gjort?

 

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten om du ringer in och påtalar att du har sprickor i caset så är ju detta gjort innan garantitiden gått ut, om den pajar pga sprickor framöver så kan du ju hävda(med all rätt) att felet var ursprungligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bör jag resonera och vad hade ni gjort?

 

Jag har bara köpt en bärbar dator sedan de införde AppleCare. Det var i USA och jag fick köpa AC för 99 dollar så då var det ju inte så svårt att besluta sig för att köpa.

Jag har haft problem med min dator och de har bytt logikkort och moderkort i parti och minut. Nåja, den har varit inne 2-3 gånger på tre år. Har ingen aning om vad 2-3 logikkort och ett moderkort till en PB G4 12" (1,33 GHz) skulle ha kostat men misstänker att vart och ett av dessa kort kostar mer än 3000 kr med arbetet inräknat?!?

Jag rekommenderar dig att köpa AC, m.a.o.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte slår till så kommer den förmodligen pajja några dar efter garantin gått ut, så förjävligt är ju bara allt. Jag tror inte att man tjänar på att vara snål, det är lite som karma, du kommer bara få igen för det.

Själv har jag inte haft problem med min mac än och snart tar min ac slut, så för mig var det ett dåligt köp. Om du har upplevt några småproblem eller att nånting inte längre känns som det gjorde när den var ny så tycker jag att du ska köpa ac, annars skippa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

För att svara på era frågor

 

1. Har inte sålt den och kommer inte att göra det.

2. Sprickorna fixade de på garantin redan i juli.

3. Allt funkar väldigt bra nu inga konstigheter men problemet är att datorer är ju det mest oförutsägbara som finns händer något så står man där liksom. Och det mesta antar jag kostar mer än 3000. Mer bara att det är mycket pengar alltså hela 3000 spänn.

Jobbigt att behöva vara orolig samtidigt som man för 3000 får mycket annat roligt för.

 

 

 

 

Tacksam för fler reflektioner osv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade AppleCare på min förra PowerBook, 4195:-, och utnyttjade den för en rasad HD samt byte av BT-kort.

Nu står även jag inför kvalet att till min snart ett år gamla MacBook Pro ha eller inte ha AC.

Kommer nog att välja utan, just nu funkar ju allt, och att den dyraste komponenten, moderkortet, ska paja ser jag som mindre sannolikt.

 

Utdraget är det väl som med att helförsäkra bilen, jag har kört helförsäkrat i 40 år, och har aldrig utnyttjat försäkringen. För de pengarna hade jag kunnat köpa en ny bil.

 

Det tråkiga med Apples bärbara är att det är så bökigt att serva dem, man måste slakta dom för nåt så enkelt som ett HD-byte. Min Dell Latitude kan jag med ett handgrepp plocka ur HD'n, DVD-spelare mm, men med Apple är det ett riktigt äventyr.

 

Det som talar för AC är väl att när man förr eller senare skall byta HD´n så gör jag det själv så är det alltid nån skruv som saknas eller hamnar fel, man har inte fått i en kontakt på rätt sätt eller alls. Sånt skit slipper man med AC.

 

Kan man göra saker själv, skippa AC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad innebär appel care?...alltså nu om jag råkar tappa min macbook och hårddiksen pajar, byter dem ut den till mig utan extra kostnad?

Eller om någon tangent slutar fungerar får jag tangentbordet utbyt utan att betala något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad innebär appel care?...alltså nu om jag råkar tappa min macbook och hårddiksen pajar, byter dem ut den till mig utan extra kostnad?

Eller om någon tangent slutar fungerar får jag tangentbordet utbyt utan att betala något?

 

Det ersätter inte för skador uppkomna genom olyckshändelse, där är det din hemförsäkring med allrisk som får träda in.

Slutar en tangent att fungera borde AC gälla, förutsatt att den inte slutat fungera för att du demonterat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ersätter inte för skador uppkomna genom olyckshändelse, där är det din hemförsäkring med allrisk som får träda in.

Slutar en tangent att fungera borde AC gälla, förutsatt att den inte slutat fungera för att du demonterat något.

 

jaha så om jag förstår det rätt så är appel care en förlängd garanti tid och ingen försäkring för din mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade AppleCare på min förra PowerBook, 4195:-, och utnyttjade den för en rasad HD samt byte av BT-kort.

Nu står även jag inför kvalet att till min snart ett år gamla MacBook Pro ha eller inte ha AC.

Kommer nog att välja utan, just nu funkar ju allt, och att den dyraste komponenten, moderkortet, ska paja ser jag som mindre sannolikt.

 

Utdraget är det väl som med att helförsäkra bilen, jag har kört helförsäkrat i 40 år, och har aldrig utnyttjat försäkringen. För de pengarna hade jag kunnat köpa en ny bil.

 

Det tråkiga med Apples bärbara är att det är så bökigt att serva dem, man måste slakta dom för nåt så enkelt som ett HD-byte. Min Dell Latitude kan jag med ett handgrepp plocka ur HD'n, DVD-spelare mm, men med Apple är det ett riktigt äventyr.

 

Det som talar för AC är väl att när man förr eller senare skall byta HD´n så gör jag det själv så är det alltid nån skruv som saknas eller hamnar fel, man har inte fått i en kontakt på rätt sätt eller alls. Sånt skit slipper man med AC.

 

Kan man göra saker själv, skippa AC!

 

Okej, Men som sagt även om allt verkar fungera bra så som sagt vet man aldrig vad som kan hända även om allt funkar bra kan allt bara pajja ihop när som helst. Samtidigt så som du själv sa du hade det på din förra powerbook och där var du hjälpt av det. Det är väl ändå så att det mesta kostar mer än 3000 när något går snett. Om man också lägger på arbetskostnaden?

 

Jobbigt att behöva vara orlig efter ett år att något ska pajja varje gång man sätter på datorn typ.

 

Det du säger om helförsäkringen på bilen är ju ändå en trygghet att så fort du sätter dig i bilen är du inte orolig osv. Det är ju en magkänsla som man känner i den stunden liksom om du fattar vad jag menar. Att man har fulla möjliga skydd, Eller? Inte sant?

 

 

Mer reflektioner tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha så om jag förstår det rätt så är appel care en förlängd garanti tid och ingen försäkring för din mac

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte AC på ebay för $190 ≈ 1250.-

Säljaren mejlade aktiveringskoden, ingen frakt eller tull m.a.o.

 

När jag knappat in datorns serienummer och AC-aktiveringskod så fick jag ett bekräftande mejl av apple tre dagar senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigaste MB kostar 10 tusen. En AC för tre tusen det är nästan 1/3 del av priset. Det kan ses på två olika sätt.

 

1. Det behöver inte hända någonting på de 2 kommande åren då har du sparat 3 tusen till nästa dator.

2. Tre tusen på två år det är 1500 kr årligen, alltså 125 kr i månaden och du behöver inte bekymra dig ifall din MB havererar eller inte.

 

"Huvudvärk kan komma plötsligt" sägs det i reklamen. 125 kr i månaden är en bättre lösning än Treo OM något händer med din MB. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba: Svara gärna på det jag citerade.

 

Vet knappt om jag uppfattade frågan, men om man jämför helförsäkrat på bil och AC för sin Mac så har mina inbetalningar för resp. "fösäkring" varit dåliga investeringar.

Jag lutar mot att inte teckna AC, tror det är angelägnare att för en bärbar ha en bra hemförsäkring med allrisk/drulle.

Visst, det känns osäkert om jag gör rätt, men en dator faller ju ganska snabb i pris och blir det nu mot förmodan ett problem som skulle ha täcktas av AC, säg moderkortet så ser jag ju inget lustogt i det utan AC. Men, efter ett år med en dator borde alla såna komponenter vara inbrända, det behövs nog en bers eller en kopp kaffe för att sabba moderkortet, och då gäller ju inte AC.

Ett pajat tangentbord eller en hårddisk får jag väl luska ut hur man byter själv.

Skulle jag skriva trettio rader till på det här inlägget är jag övertygad om att jag övertygat mig själv om att inte teckna AC. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte AC på ebay för $190 ≈ 1250.-

Säljaren mejlade aktiveringskoden, ingen frakt eller tull m.a.o.

 

När jag knappat in datorns serienummer och AC-aktiveringskod så fick jag ett bekräftande mejl av apple tre dagar senare.

 

Trodde jag hade kommit på något smart när jag hittade denna:

http://www.smalldog.com/product/41664

men ditt förslag var ju bra mycket bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade kommit på något smart när jag hittade denna:

http://www.smalldog.com/product/41664

men ditt förslag var ju bra mycket bättre!

Tycker faktiskt att det är RIKTIGT prisvärt när man köper från ebay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleCare är ju en affär som alla andra affärer för Apple. De ska ju tjäna på den i längden.... när det gäller bärbara datorer så skulle jag nog rekommendera AC eftersom en bärbar får mer stryk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt att det är RIKTIGT prisvärt när man köper från ebay.

 

Håller verkligen med!

Med viss tveksamhet så valde jag ett "köp nu"-alternativ på ebay och köpte en AP-licens för 1400:- i stället för de 4300:- som sv Apple begär.

 

Allt fungerar, enda grumlet är väl att den TechTool De Luxe man får tanka ner från Apple som medlem endast är version 3.1.1 från 2006. Kan det verkligen fungera på Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fungerar, enda grumlet är väl att den TechTool De Luxe man får tanka ner från Apple som medlem endast är version 3.1.1 från 2006. Kan det verkligen fungera på Leopard?

Verkar som det måste vara Tech Tool 4 för att det ska funka...

 

http://www.micromat.com/index.php?option=c...6&Itemid=85

 

Grattis till bra Apple Care-köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det måste vara Tech Tool 4 för att det ska funka...

 

Fast skiter det sig med den gamla versionen så fixar väl AP detta? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

 

Jag köpte till slut Apple Care. Ska ha datorn ett år till och skönt att slippa vara orolig samt att skulle jag köpa ny dator ändå så kan jag sälja min gamla vidare eller ge bort den samt att skulle den då gå sönder kan man laga den och få en hel dator igen.

 

Så jag svalde det helt enkelt. Sjukt tråkiga pengar men samtidigt så känns det bra.

 

 

Så ni vet!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

Jag köpte till slut Apple Care.

 

Så jag svalde det helt enkelt. Sjukt tråkiga pengar men samtidigt så känns det bra.

Så ni vet!:)

 

Du valde alltså inte "Bältesclip":s fantastiska spartips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...