Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VLC ej längre regionsfri


jhering

Rekommendera Poster

Undrade varför en nyinköpt TV-serie från USA gick problemfritt på min G5 (2x1,8) och vägrade starta på nyinköpta iMac 24 med den härliga skärmen. Tiger på båda liksom VLC 0.8.6 (senaste versionen). Hittade då förklaringen hos VLC där en utvecklare förklarade att att firmwaren är låst till den för datorn valda regionen sedan 3 år tillbaka.

http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=12&t=42160

 

Min fråga är, finns det andra program som kan tänkas klara en region 1 DVD eller måste man skaffa en extern DVD-spelare för region 1? Som tur är har jag en gammal x-box kopplad till TV och receiver som är regionsfri.

Jürgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde just en Region 1-skiva på min 24 tums ALU iMac med VLC utan problem. iMacens läsare är region 2.

 

På vilket sätt vägrade VLC att starta?

När jag tryckte på "Play"-knappen vägrade VLC att starta uppspelningen, men när jag drog DVD'ns skivsymbol från skrivbordet in i VLCs fönster spelade den skivan utan problem.

 

Du glömmer väl inte att ställa in CD och DVD i Systeminställningar till att INTE starta Apples DVD-spelare när du matar in en video-DVD. Om du matar in en skiva med "fel" region startas annars Apples DVD-spelare som kommer att mata ut skivan igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar för CD/DVD är inställda på att öppna med VLC.

 

Testade med att dra skivsymbolen till fönstret. Det gick på G5an men inte på Alu iMac 24 med intelversionen av VLC 0.8.6d.

VLC drar igång och skivans namn dyker upp i fönstret för att försvinna igen efter 2 sekunder. Man hör spelaren avbryta startförsöket. Har flera gånger slängt plist och VLC foldern i Preferences. Inget hjälper

 

G5: Pioneer DVD-RW DVR-106D

iMac 24: MatshitaDVD -R UJ-85J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har själv svarat på frågan din, det finns en lösning i länken du angav i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...