Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac G5 omöjlig att starta


KalebMagog

Rekommendera Poster

Min iMac, som snart fyller två, har fungerat alldeles utmärkt fram till förra veckan. Först var den lite tjurig vid uppstarten, men efter några försök brukade den gå igång och därefter fungera felfritt.

 

För säkerhets skull låt jag systemet gå igenom både hårdvara och skivan utan att hitta några egentliga fel. Utöver det gjorde jag en helt ren ominstallation till Leopard.

 

Tyvärr hjälpte det inte, kunde dock sparka igång datorn med hjälp av installationsdisken.

 

Nu har även detta slutat att fungera. Har försökt med alla kortkommandon som jag känner till. Skärmen är svart, installationsdisken tuggar lite tröstlös och efter några sekunder börjar fläkten att jobba på högvarv.

 

Någon som känner till detta fel?.

 

Edit. Optimerat rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskrev fel dator...ska kolla för iMac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Nu är burken inlämnad på verkstad. Tydligen var det moderkortet som slutat fungera. Som tur är visade det sig att jag hade förlängd garanti och slipper betala den saftiga räkningen på cirka 7500 plus moms. Utan garantin hade jag lika gärna kunnat köpa en hel ny dator. (Och levt på havregrynsgröt de närmaste månaderna...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Samma sak hände min dator nu den 30. Tror jag. Skärmen blev bara svart, plötsligt, då jag satt och skrev på min C-uppsats. Inte provat att ominstallera än då jag väntar på en firewire kabel för att säkerhetsuppdatera allting innan, om det går. Alla mina viktiga dokument har jag sparat på en extern HD, förutom de senaste femton sidorna av min uppsats. Som ska vara inne i slutet av månaden. Inte kul. Ingen garanti, då jag aldrig behövt någon förut sedan 1992 och knappt hade råd med själva datorn då jag köpte den. Fast jag funderar på om det går att reklamera? Om det är ett fel på moderkortet kan det knappast vara något jag gjort då datorn stått snällt på ett skrivbord sedan jag fick den för två år sedan, kan det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...