Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows hittar inte min externa hårddisk längre


FreddeI

Rekommendera Poster

Jag använder Bootcamp på min macbook och har tidigare kunnat använda en extern hårddisk för att få tillgång till vissa filer via båda operativsystemen. Men efter installationen till Leopard var man ju tvungen att formatera om den externa hårddisken till rätt format för att kunna använda den med Time Machine. Jag tänkte inte så mycket på det utan accepterade formateringen. Efter det så hittar inte windows min hårddisk alls längre. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows klarar inte av att läsa formatet hfs+ som din hårddisk är i nu.

Den mig veterligen enda lösningen för att få både TM och windows-läsbart är att skapa två stycken partitioner på hårddisken, en i hfs+ och en i fat32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack så mycket för svaret! Men hur formaterar jag om håddisken på det smidigaste sättet? Kommer jag att behöva tömma hårddisken först så att inga filer råkar försvinna under formateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du öppnar programmet skivverktyg, väljer din externa disk och går till fliken "Partitionera"

Därefter väljer du att du vill ha 2 partitioner, och ändrar storlek efter behag.

Den partitionen du vill använda till TM ska ha filformatet "Mac OS Extended (Journalförd)", den andra ska ha det som kallas "MS-DOS (FAT)". Detta är andra namn på HFS+ och FAT32...

 

Du lär spara din filer på annat ställe, då det här raderar allt på disken.

Däremot behöver du du inte tömma den, då det går automatiskt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...