Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag behöver en ny skärm. Tips mottages tacksamt


Axelman

Rekommendera Poster

Jaha... då är det bara att konstatera att min 17" LG tjockskärm håller på att dö. Lika bra är det för det är den sämsta skärmen jag haft. Jag har ångrat hela tiden att jag köpte den men den var billig......... Ja jag vet. Jag borde ha stryk. Men nu ska jag inte göra samma dumhet igen. Eftersom det var länge sedan jag kollade skärmar så har jag noll koll. Eftrsom jag tror att PowerMacen kommer att efterträdas av en Minimac så småningom när GMA 950 eller vad den heter är utfasad så vill jag ha en skärm som är tillräckligt bra så jag kan ha den i många år.

 

Så: Vad köper man? Om jag fattat saken rätt är 19" innestorleken om man vill ha bra skärm till bra pris. Större vill jag inte ha. iMac 20" är nästan mer än nog för mig......

 

Har någon tips på bra skärmtest?

 

Hur mycket jag vill betala? Max 3000:- om inte jag kan göra ett kanonklipp strax över..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en test i Digitalfoto, som kom igår.

De rekommenderar:

Acer AL1916W för 1.944:-, om du kan stå ut med lite plastigt utseende.

Testens billigaste skärm, men det märks bara på designen.

Bildkvalitéen är imponerande bra.

Om du placerar skärmen så att du ser rakt framifrån på den

ger Acer en bra kvalitét som lämpar sig för bildbehandling. Testbetyg 8,4

 

Annars LG L196WTO-SF för 2.195:-

Prismässigt kan LG inte jämföra sig med Acer, men såväl designen som finishen är

läckrare hos LG och bildkvalitéen är lika bra.

Så man kan överväga att betala de ca. 250:- extra för ett snyggt utseende. Tetsbetyg 8,2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp! Den skärmen köpte sonen nyss när han "slösade" bort sin lön på en ny dator. Jag tror att han gav 1500:- bagare. Jamen då bir det en sådan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 3 lapp får du en 22" Samsung på onoff vilken är snygg och jättebra såvida du inte håller på mycket med fotografier och bilder då den har samma fel som alla TN-skärmar har att de är lite ljusare nertill. Det borde de där nämnda billigare oxå ha misstänker jag. Men 22" är lite lyxigt, det är du värd. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till nästa födelsedag kanske.

Då bör de vara klart billigare. :ThumbsUp:

 

Föresten, kolla på MediaMart om du har kvar Fujitsu-Siemens 22".

Jag köpte den på "lockpris" vid dera 1-års firande för 1.895:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns knappt ICA... skämt å sido. Det finns två varianter av Acerskärmen. Är det widescreen 1440x900 eller normal 1280x1024?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hakar på Axelmans tråd här..

Min HP-skärm började bolma idag..så jag är på jakt efter en ny..och ev en ny HP

 

w2207H 22" har jag kollat in, och fastnade för...men det finns en hake..ingen DVI, bara HDMI och VGA.

Har visserligen DVI/VGA-adaptern som medföljde Mac Mini.

Men är det någon som vet om det finns DVI / HDMI-adapter?

 

Mer om HPw2207

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=696664

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acerskärmen är riktigt bra! Kul med 19" widescreen. Man kan ha två hela textdokument bedvid varandra! Jag är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakar på Axelmans tråd här..

Min HP-skärm började bolma idag..så jag är på jakt efter en ny..och ev en ny HP

 

w2207H 22" har jag kollat in, och fastnade för...men det finns en hake..ingen DVI, bara HDMI och VGA.

Har visserligen DVI/VGA-adaptern som medföljde Mac Mini.

Men är det någon som vet om det finns DVI / HDMI-adapter?

 

Mer om HPw2207

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=696664

 

 

Denna har DVI och VGA HP W2207

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

 

ser att det finns två modeller av w2207

 

post-113-1196448190.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bumpar tråden... jag är oxå på gång o skaffa en extern skärm att koppla med min MacBook, men hur vet man hur mycket skärm MacBooken orkar driva? :ermm:

 

Jag funderar på denna, men jag vet ju inte om lilla MB:n orkar en 22"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att driva en skärm i 1920x1200 pixlar är inte svårt utan det fungerar sedan rätt många år. Gränsen går någonstans kring Geforce2 MX och Ati Rage 128 Pro från 2001.

 

Däremot kan 3D-rendering i den upplösningen innebära en del problem, särskilt för spel, men också att en del av vardagseffekterna i OS X som till exempel Exposé blir ryckiga då Intels GMA950 inte hänger med. Det flyter inte lika snyggt. Bildeffekterna i iTunes segar också ordentligt i den upplösningen.

 

Vet inte tyvärr inte hur det är med GMA X3100 på den punkten. Det borde vara bättre. Men som sagt, all vanlig grafikhantering fungerar. Det är knappast så att fönster ritas i sirapstakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte tyvärr inte hur det är med GMA1300 på den punkten. Det borde vara bättre. Men som sagt, all vanlig grafikhantering fungerar. Det är knappast så att fönster ritas i sirapstakt.

 

Har aldrig haft problem med nån uppritning i någon upplösning på min macbook. Allt flyter på mjukt och fint. Har iofs inte spelat spel än...

Men å andra sidan har min macbook en en gma X3100-krets ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att driva en skärm i 1920x1200 pixlar är inte svårt utan det fungerar sedan rätt många år. Gränsen går någonstans kring Geforce2 MX och Ati Rage 128 Pro från 2001.

 

Upplösningen är ju 1680x1050 på den skärm som jag funderar på.

Borde inte vara några problem alls då?

 

Däremot kan 3D-rendering i den upplösningen innebära en del problem, särskilt för spel, men också att en del av vardagseffekterna i OS X som till exempel Exposé blir ryckiga då Intels GMA950 inte hänger med. Det flyter inte lika snyggt. Bildeffekterna i iTunes segar också ordentligt i den upplösningen.

 

Alltså i upplösning 1920x1200?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Acer går riktgt fint och har bra färger! Jag är klart nöjd!! :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att döma av vad som berättas här i forumet lär 1680x1050 fungera bra. Att just 1920x1200 gör att GMA950 haltar på när det blir OS X:s 3D-effekter kan jag själv intyga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Har aldrig haft problem med nån uppritning i någon upplösning på min macbook. Allt flyter på mjukt och fint. Har iofs inte spelat spel än...

Men å andra sidan har min macbook en en gma X3100-krets ;)

 

Host, host, GMA X3100 var det visst. :blush: Bra att veta att den har vad som krävs för OS X:s alla 3D-effekter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host, host, GMA X3100 var det visst. :blush: Bra att veta att den har vad som krävs för OS X:s alla 3D-effekter. :)

Hur får man en/sin MacBook med GMA X3100krets?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du köper den senaste modellen som kom i höstas någon gång. Tidigare modeller har GMA950.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...