Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digital Ljudingång.


heartbeats

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har försökt söka information om detta "fenomen" på Apple.com men utan resultat.

Kopplade in min MB till TV'n och köpte samtidig ljudkabel för att koppla in ljudet från datorn till förstärkaren i hemmabiosystemet. Allt funkade jättebra och smidigt!

 

Ända tills när jag sen kopplade ur dessa och satte mig i soffan och tänkte lyssna på lite musik ur datorhögtalarna men inget ljud kommer ut ur dem. Kollar inställningar i iTunes, hittar inget, kollar i system/ljud och finner då att den ända ingången som är aktiv inte går att styra, finns inga andra att välja mellan heller för den delen. Och när jag försöker höja ljudet via knapparna (F2-F3?) så finns en liten cirkel med ett streck igenom.

 

Det funkar utmärkt när jag väl kopplar in det i hemmabion igen och när jag använder mina hörlurar. Kan höja/sänka och höra hur bra som helst.

 

Vad kan jag göra? :) Avlider ju inte av detta "problem" men vill heller inte sitta med hörlurar hela tiden hemma när jag sitter i soffan o slösurfar även om ljudet i datorhögtalarna inte är det bästa så vill jag ju kunna använda dem när jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att ljudet i datorhögtalarna funkat tidigare. Slutade alltså fungera direkt efter ovanstående koppling gjordes.

 

Har även försökt att "lura" ingången (för det lyser en röd lampa så fort man stoppar något nära den) ett par gånger genom att "halvt som halvt" koppla in hörlurar osv osv. enligt ett tips jag såg i detta forum. Men utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande erfarenheter, som ju har att göra med att datorn inte "startar om" ljudsystemet ordentligt när man byter mellan analog och digital utgång (generellt kan jag säga att jag har haft massor med problem att få DTS/DD ljud att fungera, både från filmer och musik, och både i VLC och QuickTime)

Om du startar om datorn så löser väl det problemet antar jag (startar om den utan att vara ansluten till förstärkaren alltså), har du Perian / Soundflower installerat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat starta om flertalet gånger utan resultat på det vis du tipsade, det var min första tanke också men det vill inte ge med sig! :) Både ansluten till förstärkaren, ansluten till hörlurarna och utan.

 

Nej jag känner inte till de program du nämner, ska googla lite på dem! Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

 

Ville bara nämna att samma problem har drabbat mig också. När jag kopplar in mina hörlurar fungerar ljudet suveränt men när jag drar ut dom går ljudet varken att höja eller sänka.

Hör gärna av dig om du får kläm på problemet.

 

/Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...