Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inställningar för internet


TRUCK

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Har "enorma" problem med min 100/100 mbit tjänst.

ligger på 40 ned och 2 upp (mbit).

 

Supporten hävdar att jag kanske borde testa köra tptest med en PC istället.

 

Finns det några inställningar att göra för "full duplex" tex. ? (i OS X).

 

Jag tror väl ändå dom är ute och cyklar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har kopplat din Mac direkt till bredbandsmodemet när du testar, och att du har en kort kategori 6-kabel mellan Macen och modemet. Allt detta för att ingen annan utrustning skall störa eller begränsa mätningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har kopplat din Mac direkt till bredbandsmodemet när du testar, och att du har en kort kategori 6-kabel mellan Macen och modemet. Allt detta för att ingen annan utrustning skall störa eller begränsa mätningen.

 

cat5 kör jag :(

Direktkopplat från imac till bredbandsuttaget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cat5 kör jag :(

Direktkopplat från imac till bredbandsuttaget

Det är lungt, cat5 klarar 100Mbit.

Om du har en billighetsvariat utav kabel så kan det hända att du inte får full hastighet (bara fyra ledare i),

men det skulle innebär att du bara fick 10Mbit. Tror inte att felet sitter hos dig.

Kolla för säkerhets skull att du har alla 8 trådar i båda ändar utav kabeln.

 

cat5e klarar ~ 1Gbit

cat6 klarar 1Gbit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lungt, cat5 klarar 100Mbit.

Om du har en billighetsvariat utav kabel så kan det hända att du inte får full hastighet (bara fyra ledare i),

men det skulle innebär att du bara fick 10Mbit. Tror inte att felet sitter hos dig.

Kolla för säkerhets skull att du har alla 8 trådar i båda ändar utav kabeln.

 

cat5e klarar ~ 1Gbit

cat6 klarar 1Gbit

 

 

Tack, ska kolla när jag kommer hem.

Men om det är en budgetvariant borde uppströmshastigheten fortf. inte vara 2 mbit ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lungt, cat5 klarar 100Mbit.

Om du har en billighetsvariat utav kabel så kan det hända att du inte får full hastighet (bara fyra ledare i),

men det skulle innebär att du bara fick 10Mbit. Tror inte att felet sitter hos dig.

Kolla för säkerhets skull att du har alla 8 trådar i båda ändar utav kabeln.

 

cat5e klarar ~ 1Gbit

cat6 klarar 1Gbit

Instämmer i att jag felet ligger hos din bredbandsleverantör. Jag skrev kat 6 för att utesluta "billiga kablar". Jag köpte en 0,5 meters kat 6-kabel på Kjell & Company för 30:- för att bredbandsleverantören inte skall kunna skylla på något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle behöva bo flera mil från bredbandsutaget för att få en loss på 40/98Mbit. Gör ett TPtest så tidigt som möjligt på morgonen, gärna runt 4 på morgonen, ett vid 9, ett vid 12, ett vid 16, ett vid 20 och ett vid 22. Ta skärmdump på samtliga och skicka in till dem, då har du garanterat ditt på det torra.

 

Full duplex kan du ställa in manuellt också Systeminställningar -> Nätverk -> (nätverkskort) -> Ethernet -> (Konfiguera: manuellt (Avancerat)) -> Duplex

 

Ställ in "full" (Max) där.

 

Vidare så släppte Apple en BroadBand Tuner för ett bra tag sedan, detta vet jag ej om de implementerat i någon uppdatering, prova med den också. Funkar inte detta så ligg på Supporten tills de åtgärdat, eller kräv att få subventionerad avgift då full hastighet ej uppnås, och det är verklgien inte en skälig "loss" heller. Vägrar operatören så vänd dig till KO på din ort, då jäklar blir det fart på dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle behöva bo flera mil från bredbandsutaget för att få en loss på 40/98Mbit. Gör ett TPtest så tidigt som möjligt på morgonen, gärna runt 4 på morgonen, ett vid 9, ett vid 12, ett vid 16, ett vid 20 och ett vid 22. Ta skärmdump på samtliga och skicka in till dem, då har du garanterat ditt på det torra.

 

Full duplex kan du ställa in manuellt också Systeminställningar -> Nätverk -> (nätverkskort) -> Ethernet -> (Konfiguera: manuellt (Avancerat)) -> Duplex

 

Ställ in "full" (Max) där.

 

Vidare så släppte Apple en BroadBand Tuner för ett bra tag sedan, detta vet jag ej om de implementerat i någon uppdatering, prova med den också. Funkar inte detta så ligg på Supporten tills de åtgärdat, eller kräv att få subventionerad avgift då full hastighet ej uppnås, och det är verklgien inte en skälig "loss" heller. Vägrar operatören så vänd dig till KO på din ort, då jäklar blir det fart på dem :)

 

 

Testat nu igen, med följande resultat:

 

(sändning)

Bästa TCP: 895.60 kbit/s

Bästa UDP: 80,71 mbit/s

 

Blir inte klok på detta :s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat nu igen, med följande resultat:

 

(sändning)

Bästa TCP: 895.60 kbit/s

Bästa UDP: 80,71 mbit/s

 

Blir inte klok på detta :s

 

 

Har du Telia?

 

Jag har Telias stadsnät här i Oskarshamn.

De hädar också att deras tjänst funkar bra och felet ligger hos mig.

Jag har kollat mina kablar, kollat internet inställningar.

Jag har kört TPtest både på min Mac och Pezee och får 56k hastigheter. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Telia?

 

Jag har Telias stadsnät här i Oskarshamn.

De hädar också att deras tjänst funkar bra och felet ligger hos mig.

Jag har kollat mina kablar, kollat internet inställningar.

Jag har kört TPtest både på min Mac och Pezee och får 56k hastigheter. <_<

 

 

Helt sjukt, detta gäller dock bredband2 i Sollentuna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju kunna ha hög hastighet eftersom ditt UDP värde är relativt bra, men långt ifrån bäst på den linan.

 

Ett annat råd jag har till dig är att ringa till KTIB i morgon.

 

"...Om du har testat hastigheten vid flera tillfällen och då anser att den hastighet du får inte motsvarar vad du förväntat dig utifrån avtalet, bör du i första hand prata med din bredbandsoperatör. Om du därefter inte kommer överens med operatören, och om du anser att du inte får den hastighet du anser dig ha rätt till enligt avtalet, kan du kontakta KTIB...."

 

Tel KTIB: 08-522 767 00 Öppet mellan 9 och 12.

 

KTIB och KO skrämmer definitivt bolagen, jag hade problem med en leverantör av Internet - vars namn jag inte vill förtälja, men deras logotyp är ett stort, orange, G.

De lovade 24Mbit, jag fick 6Mbit en bra dag. De vägrade göra något åt saken, så jag pratade med KO och hon hänvisade mig till KTIB som tog kontakt med "G", och sedan tog "G"kontakt med mig, men inget hände.

Ingen subventionering av priset, inget bättre bredband.

Då tog jag kontakt med KO igen, och då sa hon såhär : "Håller inte de sin del av avtalet behöver du inte hålla din. Skickar de räkningarna till Inkasso så ta kontakt med mig igen så driver vi detta till domstol, hälsa dem det." Och det gjorde jag, och de sade omedelbart upp mitt abonnemang hos dem, jag fick alla pengar tillbaka som jag betalat för bredbandet och det gick skitfort att få tillbaka Telia igen.

 

Så stå på dig bara, ge inte upp! Konsumenten har alltid rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hädar också att deras tjänst funkar bra och felet ligger hos mig.

 

 

Då har Telia fel! Varför skickar de då inte ut en tekniker? Ring och fråga! Be någon komma hem till dig och visa hur man gör då! Ge dom en spark i huvet och en i arsl*t, det kan de behöva ibland. Precis som SJ. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite halvt OT.

 

Du kan ställa in Tptest 5.0.2 så att det kör en test exempelvis varje kvart under 6 timmar. Låt stå hela natten så ser du om det bara är vissa tider.

 

Alternativ > Repetera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat nu igen, med följande resultat:

 

(sändning)

Bästa TCP: 895.60 kbit/s

Bästa UDP: 80,71 mbit/s

 

Blir inte klok på detta :s

 

Är inte så jättehaj på detta men det verkar som om det står en router någonstans och slänger paket (eller får paketen att krocka).

 

User Datagram Protocol (UDP) är ju ett protokoll där paketen ej har någon form utav kvittens för leverans. Det bara skickas vind för våg.

När då Transmission Control Protocol (TCP) är så väldigt låg i förhållande till UDP så ser det onekligen lite skumt ut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...