Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt fler använder Mac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Kul...men varför delas macanvändarna upp i Mac OS och MacIntel? Då win användarna delas upp efter operativ (98, XP, Vista) Borde väl även mac användarnaklupmas ihop i OSX eller MacOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OSX Eller MacOS? Mac OS X heter det ju. Och bara Mac OS kan väl betyda vilken version som hellst? Borde väl snarare delas upp i Mac OS 1, Mac OS 2, ... , Mac OS 10.4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OSX Eller MacOS? Mac OS X heter det ju. Och bara Mac OS kan väl betyda vilken version som hellst? Borde väl snarare delas upp i Mac OS 1, Mac OS 2, ... , Mac OS 10.4?

 

OK..uttryckte mig lite otydligt..."OS X" och "pre OS X" då :kaffe:

 

(eller kanske OS X och OS 1-9)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Det jag tycker är konstigt är att 3% fortfarande använder windows 2000. Det kan jag bara inte förstå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är konstigt är att 3% fortfarande använder windows 2000. Det kan jag bara inte förstå...

Tror att många statliga institutioner fortfarande använder det, då det ses som väldigt stabilt. Har en kompis vars mor jobbar inom vården nånstans i halland, där har dom fortfarande 2000. Kan tyckas ganska skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det jag tycker är konstigt är att 3% fortfarande använder windows 2000. Det kan jag bara inte förstå...
*Det kan jag förstå. win2k är betydligt mycket säkrare/stabilare än winxp.

win2k är mera kräsen med drivrutiner mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 2000 är populärt inom Landstingen så vitt jag vet. Osäker på om Försvarsmakten fortfarande kör det. Vore intressant att se hur Ubuntu tar sig på marknaden, vill minnas att Dell säljer datorer med det installerat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är konstigt är att 3% fortfarande använder windows 2000. Det kan jag bara inte förstå...

Förra året körde radarn till luftvärnets Bamse-system Windows 2000 i operatörernas datorer. Borde inte Granat-Apple kunna ta fram en iWar så soldaterna får lite vettiga datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fler använder Mac

Allt fler köper Mac menar du väl.

Marknadsandelar talar bara om som ordet antyder hur mycket Mac som säljs i jämförelse med hur många datorer som säljs totalt. Folk och även journalister och bloggare förväxlar detta med antalet användare jämt & ständigt tycks det.

 

Jag har flera problem med detta.

Vilka typer av datorer inkluderas i det totala antalet datorer?

Varför pratas det så lite om hur många användare det faktiskt finns med de olika plattformarna eller datormärken som Dell, Sony eller Apple? Det borde vara betydligt intressantare då det talar om hur marknaden ser ut och hur stor den är för andra aktörer än OS och dator tillverkare.

 

I den senaste undersökningen av Net Applications har Macen en världsmarknadsandel på 6,6 procent, en ökning med 40 procent sedan förra året - då 4,72 procent.

Det säljs lite mindre Macintosh jämfört med Sony, skillnaden till Dell och HP är större.

Om man jämför med hela industrin (varför gör man det så ofta?) så är skillnaden mer dramatisk.

 

Min teori är att Mac är av betydligt högre kvalitet, framförallt jämfört med de billigaste datorerna hos SIBA och jämfört med Windows, och är därför användbar över en mycket längre tid. Titta på hårdvarukraven Vista har som bara ETT exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...