Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget lösenord


Speactra

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt mig en Powermac och killen jag köpte datorn av hade inget lösenord till den. Nu vill jag formatera datorn och behöver lösenordet. Har testat återtälla lösenordet genom att trycka på "C" när jag startar datorn med DVD-skivan, men det händer ingenting när jag trycker ner den.

Någon som har tips som kan hjälpa mig ur den här situationen?

 

//Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

 

 

 

 

Har du fått alla originalskivor till datorn?

Har du sett säljarens kvitto på att han varit ägare till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Han hade fått datorn av sin farbror som hade nån firma. Dom hade tydligen köpt nya datorer till företaget så killen fick datorn utav farbrorn. Såvida det är sanning eller inte vet jag ej, men har pratat med honom nu och han skulle försöka ta reda på lösenordet imorgon. Såg tyvärr inga kvitton, kanske lite dåligt gjort av mig och originalskivor skulle han försöka fixa från företaget så att jag inte var helt utan. Datorn är en Powermac med 2.0Ghz duo processorn. Har installationsskivor till en iMac nu som jag fått låna från en kompis. Tänkte att det här borde kunna lösas utan lösenord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skivorna till imacen fungerar inte på powermacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MaxGoostShip

Detta är en ganska enkel procedur med formateringen!

Men som ovanstående talare så kan jag ej förmedla detta om den skulle vara stulen?

Detta vore att vara en förrädare med en Mac-user! Big No No

 

Sorry Mate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska genast göra dig uppmärksam på att jag alltid är misstänksam när det dyker upp inlägg här om hjälp att formatera om "köpta" datorer och där inget lösenord finns.

 

Du förstår kanske att jag genast anar att datorn "kan" vara stulen, och att vi då inte vill medverka till att hjälpa till i sådana fall.

 

Därmed inte sagt att din dator är stulen. Det kan mycket väl vara som du säger

 

Så jag hoppas att du inte tar illa för att jag är uppriktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska genast göra dig uppmärksam på att jag alltid är misstänksam när det dyker upp inlägg här om hjälp att formatera om "köpta" datorer och där inget lösenord finns.

 

Du förstår kanske att jag genast anar att datorn "kan" vara stulen, och att vi då inte vill medverka till att hjälpa till i sådana fall.

 

Därmed inte sagt att din dator är stulen. Det kan mycket väl vara som du säger

 

Så jag hoppas att du inte tar illa för att jag är uppriktig.

Nejdå, tar abslout inte illa upp! Tänkte först på att den kunde vara stulen när jag såg ditt första inlägg. Självklart skulle jag be om kvitton. Men lyckas han fixa lösenord och originalskivor tills imorgon så är nog allt lungt. Vilken tokmiss att iMac skivorna inte funkar! Var därför jag köpte denna för att jag redan hade skivor :( Har inte macarna något serienummer så man kan kolla om den e stulen, blev lite orolig nu?

Tack för hjälpen ändå så får jag se hur det går imorgon :)

 

//Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en vanlig retailversion av OS X Tiger, kostar 1200.-

Med den skivan kan du installera operativsystemet på alla mac:ar som har ppc-processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en vanlig retailversion av OS X Tiger, kostar 1200.-

Med den skivan kan du installera operativsystemet på alla mac:ar som har ppc-processor.

Om jag inte får originalskivor så..

Fanns lite info på datorn så jag vet hur jag får reda på om den är stulen eller inte iaf :) Ska ta reda på det imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte får originalskivor så..

Fanns lite info på datorn så jag vet hur jag får reda på om den är stulen eller inte iaf :) Ska ta reda på det imorgon.

Varför skulle den vara stulen?

Vad jobbar din polares farbror med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MaxGoostShip

Klart Macen kan vara stulen!!!

 

Fixa ett kvitto o lösen så så behöver du ej formatera en perfekt maskin!

 

Vem gör sig av med sin familjevän så där bara via farbröder?

Hör med farbror :policeman: Länsman hur det ligger till,

inget god-tros-förvärv kan hjälpa dig när :policeman: Knock on your Door!

 

Häleria ej någon Mac!

Den tillhör hjärtat på en mac vän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart Macen kan vara stulen!!!

 

Fixa ett kvitto o lösen så så behöver du ej formatera en perfekt maskin!

 

Vem gör sig av med sin familjevän så där bara via farbröder?

Hör med farbror :policeman: Länsman hur det ligger till,

inget god-tros-förvärv kan hjälpa dig när :policeman: Knock on your Door!

 

Häleria ej någon Mac!

Den tillhör hjärtat på en mac vän.

Att ge bort en gammal dator är väl inget konstigt?

Vad som däremot inte verkar troligt, det är att någon stjäler en dator, för att sedan ge bort den till sin brorsons polare...

 

Förutsatt att Speactra talar sanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MaxGoostShip

Ger man bort en mac som har lösen så brukar det vara god kutym att lämna lösenordet???

 

Det är ju enkelt att fixa nytt op. Men att att bereda marknad för att på enkelt sätt radera mac id som kan vara en stulen Mac, vill man ju inte främja! Tänk om det drabbar dig nästa gång!

"Nu inte sagt att den absolut är så i detta fall"

 

Sorry Mate :policeman: the Law says NOO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snackar ni om? "ge bort"? datorn är ju köpt, och det utan varken kvitto, lösenord eller originalskivor! :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur har det gått nu.... fungerar lösenord.....och alla misstankar på att datorn är stulen

är bortblåsta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför jag fick för mig att datorn skänkts, sorry...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis reda på att datorn var stulen! :( Ringde upp en tjej som hade några dokument kvar på datorn och frågade.. Har iaf killens nummer kvar och var i kontakt med honom senast idag om lösenordet och skivorna. Det konstiga är att han verkar så hjälpsam hela tiden, och att han lämnade ut sitt nummer i annonsen. Får ta detta med polisen nu så får jag se vad som händer, macen hittar hem till sin rätta ägare iaf :) så får jag se mig om efter en ny, och jag tror inte det blir en begagnad den här gången :P

Tack för hjälpen ändå, så får ni nog se mig mer här när jag köpt min egen mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MaxGoostShip

Tackar Speactra!

 

Beklagar sorgen, men du skall ha en eloge för att du kollade upp detta med Macen.

Hoppas du får dina pengar tillbaka! Då God-tros-förvärvet i stort sett är borttaget ur lagen. :policeman:

 

MVH

 

GoostShip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, min intuition var inte fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl se hur det blir med pengarna, förmodligen så får jag aldrig mer se dom igen, men jag kanske får en liten hittelön eller så iaf. Ringer killen och ber att få pengarna tillbaka iaf så får jag se vad han säger. Måste försöka iaf. Känns lite tungt men jag är glad över att hon får tillbaka datorn och killen åker förmodligen dit, har hans telefonnummer och förmodligen hans rätta namn, efter ett sök på eniro. Har kontaktat blocket också så dom kanske kan få ut någon information från annonsen.

Ni ska ha tack iaf, hade jag lyckats formaterat datorn så hade jag aldrig kommit på att den var stulen.

 

//Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...