Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport extreme + USB HD frågor


gfors

Rekommendera Poster

Tjena alla kunniga. Här kommer dagens skörd av dumma frågor från en okunnig.

 

Jag har nu skaffat en airport extreme basstation som jag hade tänkt ansluta en extern USB HD till och använda det hela med min macbook.

 

Jag har ADSL från BBB med deras modem/router så den upprättar ju ett trådlöst nätverk i sig, men jag provade att ansluta airport stationen till en LAN port på modem/routern och då verkar det funka eftersom den sätter upp ett eget nätverk som hittas fint av min mac. Dock uppstår problem när jag ansluter min HD så nu har jag följande frågor:

 

1. Är detta en dum lösning? Tappar jag något eller blir det så att modemet bara slussar internet vidare till airporten eller tappar jag fart o liknande? De fyra LAN portarna är det enda jag kan plugga in något till på modemet så jag antog att det var så det är menat om man bara vill ha "modem funktionen" i apparaten.

 

2. Jag kan inte se min HD någonstans, och airport stationen dyker inte heller upp under Mac HD-Nätverk som jag fått uppfattningen av att den skall göra. basstationen hittas dock av airport verktygen och nätverket funkar fint.

Min USB HD har använts av en windows maskin tidigare och är därför NTFS, är det därför den inte dyker upp? Måste jag formatera om till Mac eller FAT32 för att överhuvudtaget se den?

 

Tacksam för råd, tips o hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera den som HFS+ (Mac OS Extended). Du kan också sätta en bock framför "Upptäck Airport-hårddiskar automatiskt" i programmet "Airport Skivverktyg".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...