Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minnen. Vilka? Varifrån?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Jag har garanterat postat i fel forum, så jag ber på förhand om ursäkt för besväret att flytta dit tråden här hemma....

 

Jag måste ha mer minne till min gamla G5 single 1,8. Men jag har aldrig lärt mig vad man ska ha för sort, fabrikat, specifikationer osv. Och jag har ingen aning var man får bästa priserna.

 

Kan någon vänlig själ berätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Minne: PC3200 DDR SDRAM (400 MHz)

Typ: 184-pins DIMM

Tillverkare: valfri

Ingen ECC, parity eller sånt.

 

Samtliga minnen måste vara monterade i identiska par mittenifrån och ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt MacTracker finns det fler 1.8 men det ser ut som om du ska ha PC 3200 184 pin DDR SDRAM. Annars är ett giftigt tips att kolla under Äpplet i Findermenyn och välja Om den här datorn/Mer info/Minne Där ser du vad du har. Observera att det ska vara 2 IDENTISKA moduler som du stoppar dit!

För pris kan du kika på Pricerunner.

 

Hmmm.... långsammare... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja, samtliga 1,8 GHz har ju likadana minnen.

 

Du får 2 GiB i form av två stycken 1-gigmoduler för 949 kr på Komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Flyttade tråden till Powermac och Mac Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för hjälpen! :cake:

 

I info står det bara:

Size: 512 MB

Type: DDR SDRAM

Speed: PC3200U-25440

Status: OK

..dvs jag ser ingen "speed" alls, och inga "pins" heller.

 

Jag tror jag fortfarande har fjärilar i magen när det gäller minnen till Macen efter allt krångel jag hade med min gamla G3. Det var ju himla noga då, och trots att man valde tillsynes rätt, så visade det sig några gånger att något av de andra 20-30 specifikationerna som minnen egentligen har inte stämde åsså fick man skicka tillbaka och strula...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej precis, antalet pinnar är inte så viktigt för mjukvaran. Den bryr sig bara om själva minnet som sitter på modulen. Sen får det vara 200-, 144-, 200- eller 184-pinnars eller vadsomhelst. Klart, du måste ju veta vilken när du ska köpa minne och installera. :)

 

PC3200 är ju dock alltid 400 MHz (DDR400), så hastigheten har du där.

 

Jag tror jag fortfarande har fjärilar i magen när det gäller minnen till Macen efter allt krångel jag hade med min gamla G3. Det var ju himla noga då, och trots att man valde tillsynes rätt, så visade det sig några gånger att något av de andra 20-30 specifikationerna som minnen egentligen har inte stämde åsså fick man skicka tillbaka och strula...

Ja, ett stort problem som jag har haft med två G3-macar (Lombard och blådåre) var att jag köpte nya minnen som hade för hög minnestäthet. Alltså; de äldre G3orna kunde inte läsa mer än 16 MB per chip, så för att använda ett 256-MB-minne måste det ha 16 chip i 16x16MB-konfiguration. Inte 8x32 MB som jag tror att jag fick tag i. Så det var krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min favvoshop: OtherWorldComputing har följande förslag:

http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.c...s=Show+Upgrades

För 2 st 512 mb: 2 x USD 29 x 6,90 kr Det blir, ehh, ehh, ja, ehh, billigare än 947 kr i alla fall. Tyvärr så tillkommer porto och ev tullavgift.

Jag skall dock beställa snart igen. Hint, hint, samköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Peanjo, det där är ju bara 1 GB. Priset 949 kronor var för 2 GB. Du får en 512-MB-sticka för 225 kronor på Komplett.

 

Från OWC betalar du dessutom 25% moms på varupris och frakt, men ingen tull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peanjo, det där är ju bara 1 GB. Priset 949 kronor var för 2 GB. Du får en 512-MB-sticka för 225 kronor på Komplett.

 

Från OWC betalar du dessutom 25% moms på varupris och frakt, men ingen tull.

 

Arrgh, sorry! Ibland måste man läsa en gång till innan man öppnar kä...

 

En del paket (speciellt små) kan släppas igenom utan moms, så låt ej detta hindra er från att handla där. Men Marcus priser var för bra för att man skall hålla på med utlandsaffärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...