Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur använda Macbook batteri vid stationärt bruk?


AdamK

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag använder ofta min Macbook "stationärt" alltså enbart på ett skrivbord där jag har tillgång till eluttag. Så jag undrar ifall det inte är bättre att plocka ur batteriet när jag ändå aldrig har någon nytta av det. Håller det då inte längre?

 

Om jag kommer ihåg rätt så ska man allitid ladda ur ett batteri helt om man inte ska använda det ett tag, men det kanske enbart gäller äldre batterier? Dessa nya batterier kanske inte blir dåliga om dom är fulladdade?

 

Alltså, ska jag ta ut mitt batteri när jag inte planerar på att använda det i flera dagar?

 

Är det inte bättre för batteriet då den kan mista flera av sina cyclar (pga av att man drar ur sladden ibland och börjar ladda om)?

 

Och om jag ska göra det, ska jag ladda ur det först?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, detta har vi diskuterat i många trådar :D

Sökte upp en av mina jag skrev för några år sedan, (finns fler efter den) men jag tror denna gäller än

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=12397&st=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, detta har vi diskuterat i många trådar :D

Sökte upp en av mina jag skrev för några år sedan, (finns fler efter den) men jag tror denna gäller än

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=12397&st=0

 

Pocahontas

 

 

 

Balooba

Litiumjonbatterier, de som vi har i våra moderna Macar och många mobiler har ingen minneseffekt och ytterst liten självurladdning. Behöver inte laddas ur och klarar sig utan underhåll.

 

 

Hur är det ifall man inte ska lägga den i kylskåpet då? Är det bäst att låta den ungefär ha halva krämen i när man förvarar den i normal rumstemperatur också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej..det är väl i stort sett i överenstämmelse med vad jag nämnde i min länk.

Vad jag inte visste, som jag såg i Apples dokument, att Airport och Bluetooth drar ström även om de inte är aktivt...bra att veta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en djungel med batterier.. alla säger olika om hur dom ska skötas och man vet inte vem man ska tro på. När jag köpte min MacBook sa försäljaren att jag ska använda batteriet så mycket som möjligt dvs bara ladda när det börjar bli tomt.. så jag kör slut på batteriet och laddar därefter till 100% och sedan rycker kabeln och kör slut på batteriet igen osv. Men har ju ingen aning om detta är rätt lr fel då alla som sagt säger olika och det är väldigt svårt att få rätsida på hur man ska behandla batteriet. Men det har funkat bra hittils :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en djungel med batterier.. alla säger olika om hur dom ska skötas och man vet inte vem man ska tro på. När jag köpte min MacBook sa försäljaren att jag ska använda batteriet så mycket som möjligt dvs bara ladda när det börjar bli tomt.. så jag kör slut på batteriet och laddar därefter till 100% och sedan rycker kabeln och kör slut på batteriet igen osv. Men har ju ingen aning om detta är rätt lr fel då alla som sagt säger olika och det är väldigt svårt att få rätsida på hur man ska behandla batteriet. Men det har funkat bra hittils :)

Har inte läst de länkade trådarna, kanske detta står där!? I alla fall så rekomenderar Apple att man ska ladda ur batteriet en gång i månaden. Det finns t o m en en plug till iCal som påminner om detta att hämta på Apples sida.

 

Här finns pluggen,

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

 

I högerspalten finns "Remind me to charge..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min MacBook sa försäljaren att jag ska använda batteriet så mycket som möjligt dvs bara ladda när det börjar bli tomt.. så jag kör slut på batteriet och laddar därefter till 100% och sedan rycker kabeln och kör slut på batteriet igen osv. Men har ju ingen aning om detta är rätt lr fel då alla som sagt säger olika och det är väldigt svårt att få rätsida på hur man ska behandla batteriet. Men det har funkat bra hittils :)

Eftersom det är antalet laddningscykler som avgör hur länge ett batteri håller, så stämmer det ju att det är bättre att köra slut på batteriet innan laddning, istället för att småladda lite då och då. Under förutsättning att "småladdningen" tar en cykel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom! Du ska försöka undvika att ladda ur batteriet helt för då sätter du större press på det ur värmesynpunkt och tiden det tar att ladda det. Det bildas inte en cykel bara för att du småurladdar batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom! Du ska försöka undvika att ladda ur batteriet helt för då sätter du större press på det ur värmesynpunkt och tiden det tar att ladda det. Det bildas inte en cykel bara för att du småurladdar batteriet.

Nej, det jag menade var att om man laddar ur lite för mycket, så en cykel bildas, då är det kanske bättre att ladda ur ordentligt. Enligt logiken: bättre en stor laddning än flera små (förutsatt att dessa små bildar varsin cykel förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen allihopa! Hädanefter ska jag låta batteriet ligga på 50% ifall jag ska ta ut den ett tag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...