Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svårt definerad problem


Ramón

Rekommendera Poster

Efter semester när jag kom hem och satte på datorn upptäckte för det första att innan det vanliga apple's äpple så visades först en mapp med ett frågetäcken i. Bara det tyckte jag var mystiskt. Sedan visade det sig att vi kunde inte använda nummersättet till höger (däremot fungerade de som finns i raden ovanför bokstäverna) och när vi försökte se om numren, efter en omstart, började funka så fryste de program som var igång. Jag menar att pekaren rörde sig men det gick inte att klicka. Det var som om musensknapparna slutade att fungera. Det enda jag kunde göra då var att stänga av genom att dra ur sladden (ingen rekommendabelt sätt vet jag). Jag har kört skivverktyget och Nortons antivirusprogram men enligt de finn det ingen problem alls. Dock problemen kvarstår.

Är det någon som har en aning om var det kan vara för problem och i så fall vad kan man göra åt det?

Det är kanske bra att veta att våran dator är en iMac med 2 GHz Intel Core Duo med OS 10.4.10 (Tiger).

 

Jag är tacksam för alla bidrag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problem 1 har väl något med startskiva att göra gå in systeminställningar -> startskiva och se till så din hdd är vald där

 

problem 2 att numpaden inte fungerar borde ju bara vara att num lock är frånslaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problem 1 har väl något med startskiva att göra gå in systeminställningar -> startskiva och se till så din hdd är vald där

 

problem 2 att numpaden inte fungerar borde ju bara vara att num lock är frånslaget?

:yeahbaby: Tack för tipsen! Problem 1 blev snabbt och enkelt åtgärdat. Däremot det gick inte så bra med nummersättet (på höger sidan).

När jag försöker med NumLock så hänger det sig (allt utom pekaren så kan röra sig i skärmen men i och med att det inte går att klicka så är ändå oanvändbar). Det innebär att jag är tvungen att stänga av genom av dra ur sladden för att sedan starta datorn igen. Det samma händer om av misstag använder sig av numren till höger. Ganska enerverande problem. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby: Tack för tipsen! Problem 1 blev snabbt och enkelt åtgärdat. Däremot det gick inte så bra med nummersättet (på höger sidan).

När jag försöker med NumLock så hänger det sig (allt utom pekaren så kan röra sig i skärmen men i och med att det inte går att klicka så är ändå oanvändbar). Det innebär att jag är tvungen att stänga av genom av dra ur sladden för att sedan starta datorn igen. Det samma händer om av misstag använder sig av numren till höger. Ganska enerverande problem. :superirriterad:

Dra ur sladden är inte så jättebra för datorn! Håll nere startknappen en lång stund så startar datorn om oavsett vad datorn gör (då får i alla fall hårddisken en chans att stanna osv.).

 

Vad är det för tangentbord du har? (Det kanske är fel på tangentbordet?)

 

Edit: Tittade på Matrix inlägg – verkar vara lösningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in under Systeminställningar / Hjäpmedel och gå igenom det här Apple diokumentet.

 

:galetglad: Det funkade direkt.

Evig tacksam!!!

Ramón

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...