Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur delar man externa diskar via lokala nätverket?


Henkon

Rekommendera Poster

Hej,

 

Minns den gamla härliga tiden då man med några få knapptryckningar kunde dela hårddiskar över vårt lokala nätverk utan problem.

Inga storebrorsfasoner, inga brevlådemappar. Man klev bara rätt in i 120 GB med filer som man kunde ändra namn på, kopiera, flytta osv.

Det var i Classic.

 

Nu försöker vi köra Panther på samtliga datorer varav en (blåvit G3) har två externa lacie firewire diskar [120GB]kopplade till sig.

Dessa vill vi övriga i nätverket kunna komma åt [mounta] och lägga till samt plocka filer från utan problem. Som vi brukade göra.

Gör som vanligt [äpple+i] för varje hårddisk. Väljer |läsa och skriva] på samtliga poster. Inkluderar för samtliga dokument på den disken.

Har även testat att åsidosätta ägare. Har stängt av fildelning och satt på den igen när skivorna är mountade på värddatorn. Appletalk och personlig fildelning är på på samtliga datorer. Men inga hårddiskar syns till. Värddatorn är det enda som bjuds, och då endast en brevlådemapp. Funderar givetvis på om jag måste formatera om hårddiskarna...men tvivlar på att det skulle hjälpa då jag sett att fler personer har samma problem med nyformaterade diskar.

Har varit ute på Apples forum men där blir det mycket [dela PC med Mac] snack samt terminal och åter terminal. Jag menar; om man måste in i terminalen för en så'n här enkel sak så har Apple gjort bort sig big time. Hoppas jag har fel.

 

Utöver de externa hårddiskarna vill vi ha tillgång till ALLT på värddatorn [som ingen använder] inte bara en brevlådemapp. Här har jag också försökt ge full behörighet på hela disken men vi får fortfarande endast upp brevlådemappen. Vi vill alltså mounta hela disken istället för bara en brevlådemapp. Kan tillägga att denna värddator har fått en ren Pantherinstallation [radera och installera] med alla tillgängliga uppdateringar.

 

Kan ingen frälsare ge oss det heliga "så här delar man skivor och filer i Panther"-evangeliet.

MacWorld borde verkligen ta tillfället i akt!

Tema: Så gör du din pantherdator med tillhörande diskar lika öppen och tillgänglig som på den gamla goda classictiden.

Gå igenom alla konstiga titlar som finns under ägar/behörighet flikarna; vad betyder vad? Vad händer om jag ändrar. Vad ska stå som ägare till vilket? Spelar det någon roll för åtkomsten? Har faktiskt börja tvivla på Apple. Vart tog användarvänligheten vägen?

 

Henkon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec

Väl talat!

 

Jag har oxå stött på problemet, hur jag än gör kan jag bara få upp brevlådemappen! :angry:

 

I nian kunde jag montera en hel HD på skrivbordet på två röda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill ni att var och en ska ha ett personligt lösen till servern eller duger det med ett och samma till alla? Om det duger att alla har samma login så kan jag berätta hur jag har gjort iaf. Så har jag och det fungerar utmärkt...

 

Så här alltså:

Logga in på serverdatorn med ett admin-account. Sätt på fildelning (personal file sharing duger gott men jag kör ftp-server också så jag kommer åt filerna från en PC). Logga nu in på servern från de andra datorerna med samma log/pass som adminaccountet (kommand+K och adress afp://IP-nummer). Jag har inte gjort något i stil med kolla info etc... det funkar omedelbart. Om det inte funkade skulle jag prova "repair permissions" (som finns i programmet disk utility).

 

Om ni vil ha personliga login för alla så blir det väl aningen knepigare men det borde inte behövas att krypa in i terminalen iaf... jag lämnar dock detta till någon annan att svara på då jag inte har nån erfarenhet av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Eller så laddar ni ner programmet SharePoints och några klick senare delar ni ut hela datorn, utan adminlogin eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Som Intuition uppmärksammade i tråden Begränsningar i fildelning så anser inte Apple att man ska använda OS X Client som fildelningsserver. Istället ska man använda OS X Server som ju är lite dyrare. Det är därför som fildelning OS X Client är så mycket knöligare att sätta upp än i Server-versionen.

 

Som Baron Bosse påpekar finns det dock ingen anledning att acceptera att det är så knöligt. Vem som helst som kan peka och klicka kan sätta upp en fildelningsserver med SharePoints. Om den tar bort begränsningen på tio samtidiga användare vet jag däremot inte.

 

Och, jag hör dig Henkon - vi har kört en liknande artikel för inte alltför länge sen, men det kan ju vara läge att göra det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men dessvärre ger det inget. Finns inga diskar att hämta.

Jag kan inte heller acceptera att det skall behövas ett shareware till detta. Håll med om det.

(Det rekommenderade programmet verkar iofs bra och underlättar - när nätverket och delningen fungerar)

 

Återigen: Hur delar man HELA diskar (externa och interna) över ett lokalt nätverk i Panther.

Alla i nätverket ska kunna logga in som gäster utan lösenord och tillgängliga enheter skall synas utan att man behöver ange någon [afp://kulattmacharblivitprecissomwindows.local] adress. (Det DÄR är verkligen PC språk för mig.)

 

I det nya finderfönstret verkar det ju vara meningen att det ska gå att ansluta utan dessa krångligheter och att även titta på och ändra dokument utan att ens behöva mounta på sitt egna skrivbord:

1. Öppna ett finderfönster (äpple+N)

2. Klick på nätverk i vänsterkolumn- anslutna enheter i nätverket visar sig.

3. Klick på enhet man vill ansluta sig till.Frågar om man vill ansluta.

4. Välj gästalternativ. Enheten visar sig med underliggande ev anslutna externa hårddiskar.

5. Klick på respektive enhet ger full översikt och möjlighet att flytta filer mellan enheterna.

 

Detta fungerar så långt att vid punkt 4 får man endast upp en brevlådemapp. Sedan är resten en dröm.

Jag kan nämna att det faktiskt funkade hela vägen när jag körde Panther och "serverdatorn" körde classic 9.2.

Då hade man full tillgänglighet på serverdatorn och de två externa diskarna. Men då sköttes alltså delningen i Classic.

 

Att "reparera" behörigheter med skivverktyg gör bara att allt går tillbaka till default dvs man kan få upp en liten äcklig brevlådemapp om man har tur.

 

Det skulle vara helt fantastiskt om någon på detta fantastiska forum hade ett grundligt svar - som även inkluderar [ägare och behörigheter] på resp skiva. Vilka inställningar skall man ha för att överhuvudtaget ha en chans att lyckas?

Läsa och skriva kan man ju välja på allt men vem ska stå som ägare? [server]? [Datorns namn]? [system]? [unknown]?

Vad ska väljas på alternativet [grupp]?

Vad ska väljas på alternativet [övriga]?

Skall man [åsidosätta ägare för den här enheten] om man vill dela den - eller inte?

Skall man [Använda för inkluderade objekt]

 

Måste externa hårddiskar som tidigare funkat perfekt i classic omformateras?

 

/Henkon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... ok, givetvis måste man inte skriva afp://mumbojumbo om datorn dyker upp som ett namn på nätverket... men ok om alla ska vara gäster så förstår jag att det blir problem, OS X är ju nämligen fundamentalt annorlunda än OS 9 i det avseendet, man måste alltid logga in på datorn, även om man kan ställa in så det inte märks. Om man lägger till lösenordet för servern i nyckelrngen är det ju dock precis lika enkelt att logga in som användare som det är att logga in som gäst, man klickar bara ok... Känner mig iaf rätt säker på att det är detta med att använda gäst som strular. Att ge guest filrättigheter till alla filer innebär ju också att alla som känner till adressen till er server kan gå in och radera allt på hårddisken, det skulle en del se som en säkerhetsrisk (förmodligen nån sån anledning som gör att det inte går i OS X), men era datoer kanske inte är uppkopplade mot internet?

 

Återigen, för mig fungerade det iaf omedelbart och helt utan konfiguration... men inte om jag loggar in som gäst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Formattera om diskarna: Det behöver du bara göra om de idag är formatterade med det äldre filsystemet HFS. Det är inte så troligt, men skapa ett nytt, tomt dokument och kolla info-rutan. Är dokumentet större än 8 kB är det antagligen HFS du använder, annars inte.

 

Ansluta som gäst och se allt: OS X är inte som OS 9, som du har märkt. Och det är i grunden positivt - varför annars köpa ett nytt operativsystem? Om du inte upplever att OS X har några fördelar över OS X, så ska du naturligtvis inte använda det. Vi har en filserver som är för gammal för OS X, men det gör faktiskt inget. I och med att den bara används till fildelning går den som tåget. Jag tror att jag startar om den nån gång per år.

 

Det du vinner med OS X är att du kan ställa in vilka delar av hårddisken som ska synas och inte synas, du kan ställa in hur mycket olika användare får lagra på hårddisken och vad som ska hända när/om de överskrider den gränsen, osv. Ser du inte det som en fördel - skippa OS X.

 

Om du ändå vill använda OS X Client för fildelning, så får du använda Sharepoints. Det beror inte på att Apple inte inser att fildelning kan vara intressant även för de som använder OS X Client, eller på att det är något fel på OS X Client, utan på att Apple vill sälja OS X Server. Hur ska de kunna göra det, om allt man får med den redan finns i OS X Client? Sharepoints är till för de som struntar i vad Apple vill sälja, och det är busenkelt.

 

Skapa ett användarkonto som heter "alla" eller nåt lika enkelt, utan lösenord, och dela sen ut dina diskar. Det bör ta cirka 15 minuter (inklusive nedladdning och att lära sig Sharepoints). Det är säkert 10 minuter mer än det tar med OS 9, men det är tid du kommer att tjäna igen många gånger om på att OS X kraschar mer sällan (inte på servern, men på dina klienter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en filserver som är för gammal för OS X, men det gör faktiskt inget. I och med att den bara används till fildelning går den som tåget. Jag tror att jag startar om den nån gång per år.

Jag gör faktiskt på exakt samma sätt. Verkar vara det optimala om man inte har ett stort system och/eller vill satsa på en "riktig" OS X-server.

När vi körde OS 9 över hela linjen strulade filservern någon gång per år, klientmaskinerna betydligt oftare. När jag försökte byta till OS X på filservern (dock ej server-OS), ledde det till att den kraschade eller lade av flera gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen.

Plus att det var lögn i h-e att kunna dela ut en extern hårddisk, trots att jag följde instruktionerna i know-how-böcker.

Nu kör vi OS 9 på filservern (med extern hårddisk) och OS X på alla klienter. Och allt går så bra man kan begära, med undantag för att den äldsta iMac:en (en 333 MHz) är lite slö med OS X.

Fast jag var tvungen att formattera om filserverns hårddisk. Den blev sig inte själv efter OS X-installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja, det är precis som Nils säger: Det GÅR helt enkelt inte att dela ut hela diskar eller delar av diskar annat än hemmappar till annat än adminkonton, som automatiskt kan ansluta till alla skivor. I OS X Client det vill säga.

 

Sen måste jag ju fråga - har ni ert lokala nät kopplat mot internet? Om så är fallet skulle jag verkligen inte rekommendera er att köra med inloggning utan lösen. Bättre då att som lasson säger ha ett konto som ni alla loggar in med, fast sparar lösenordet i Keychain så att inloggningen sker helt automatiskt. Då blir det nog knappast krångligare än i OS 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har just testat att dela ut mappen /Volumes/ till guest via smb......

och i den mappen hamnar ju alla anslutna diskar...

 

det krävs lite hackande i terminalen, men det går!

 

däremot verkar det vara svårare i appletalk.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu funkar allt fint.

Då har man gått till botten med fildelning i OSX.

Att döma av trafiken på den här tråden så är vi många som stått i ett totalt mörker.

Sharewareprogrammet Sharepoints är ett måste om man vill få ordning på grejorna.

Kan ju personligen inte riktigt se varför Apple väljer att gå den här vägen även om jag förstår vad

Nils menar med Apples strategi att få folk att köpa ytterligare ett system.

Vi är dock nog rätt många som väljer Sharepoints istället för OSXServer.

Tack för alla tips!

 

Adios/ Henkon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...